🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стани пилот!

Автомобилните симулатори на габровската "Арсийт" се продават в 90 държави по света

Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач
Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач
Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач    ©  Надежда Чипева
Това лято се навършват точно 7 години откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Не само в детството, но и в бизнеса първите седем години могат да бъдат определящи за бъдещето. Това лято се навършват точно толкова, откакто 30-годишния Христо Гърдевски от Габрово се пуска в дълбокото и става предприемач. Прави го заедно с брат си Михаил, с когото влагат семейните спестявания във фабрика за необичайно и рисковано производство – шасита и седалки за симулатори на Формула 1.

Седем години по-късно фирмата им "Арсийт" продава в над 90 държави по света, прави по половин милион лева печалба и е пред отварянето на чисто нов цех, в който ще започне серийно производство на допълващи аксесоари – волани и педали за автомобилните симулатори.

Христо е пример за новото поколение предприемачи, заради които Габрово продължава да пази част от имиджа на "българския Манчестър". Навремето тази слава е тръгнала от текстилната промишленост, а днес се дължи на запазения индустриален облик и опитите за превключване към високите технологии и производството на изделия с по-голяма добавена стойност. "Ако правиш каквото правят другите, няма как да успееш. Трябва да си с нещо различен", е виждането на Христо, който въпреки постигнатото дотук не приема себе си за изграден бизнесмен, защото все още има какво да учи.

Кресло с екстри

Идеята да се захване точно със седалки за симулатори за F1 идва покрай роднина, който е запален по този спорт, а също и след кратко проучване на пазара, което показва, че няма много производители на такива изделия, а търсенето им е глобално и расте с всяка изминала година. "Когато започнахме през 2011 г. нямахме опит в този бизнес, не знаехме колко време ще ни отнеме производството на тези изделия, за да знаем какво да отговаряме, когато ни се обадят с поръчка. Похарчихме една камара време и пари, докато намерим правилната технология", разказва предприемачът.

В Европа голям доставчик на оборудване за домашни и професионални симулатори е холандска компания, а другите конкуренти са от Азия. Включвайки се на пазара, габровската фабрика се оказва точно по средата с изделия, които бият по качество китайските и са по-достъпни като цена от холандските.

"Истината е, че родителите ни се занимаваха преди това с производство на мебели. В кризата обаче поръчките пресъхнаха и ние решихме, че можем да използваме машините и служителите, които вече имахме подръка", разказва Христо. "Започнахме със 7-8 шивачки, 6-7 тапицери, трима заварчици", продължава предприемачът и обяснява, че основните операции в изработката на седалките и шаситата не са нещо специално и намирането на работници не е било трудна задача.

Сложното било измислянето на моделите и изработването на матрици. В това помагат познанията на двамата братя в областта на технологиите и връзките им с компютърни дизайнери покрай друг техен опит – в бизнеса с предлагането на уеб хостинг.

"Геймърите прекарват часове в тези симулатори, затова те трябва да са не само да са красиви, но и удобни и функционални", обяснява Христо. В момента имат три базови модела с основни разцветки в червено, черно и бяло.

Друг ключов продукт на фирмата е самият корпоративен уебсайт rseat.net. "Стараем се да е изпипан до съвършенство. Много се зарадвахме на отзив за това колко професионално изглежда от един човек, който от 40 години работи за дизайна на Warner Bros", разказва Христо. Той е и отговорникът за цялостната маркетингова комуникация и продажбите на "Арсийт".

Сглоби си сам известност

Продуктите им не са евтини. Годишно габровската фирмата продава по над 2400 симулатора, като средната цена на седалка е около 900 долара, вградена в шаси е около 1250 долара, а стендовете са между 370 и 600 долара. Цялостна сглобена конфигурация може да надхвърли 38 хил. евро, посочва Христо.

Основните продажби на фирмата са на дребно и стават през сайта, но за някои пазари се работи с дистрибутори, които поръчват по-големи количества за клиенти, развиващи бизнес с игрални зали и молове. Северна Америка, Австралия и Южна Корея са най-силните пазари на габровското предприятие. "Пращаме по куриер до 15 дни след поръчката. Нашите клиенти са освободени от мита и разноски по доставката, тъй като сме сигурно един от най-големите клиенти на UPS в България и ползваме големи отстъпки. Изпращаме до дома на клиентите кашон с размери 115 на 66 на 66 см, в който имат всичко необходимо, за да си направят симулатора", обяснява единият от собствениците.

Почти като преживяването "сглоби си сам" на ИКЕА и пратките на "Арсийт" доставят забавление за получателите, които не пропускат да се похвалят, като качат видео и снимки във Facebook страницата и Youtube канала на компанията. Социалните мрежи и геймърските форуми са мястото за най-ефективна реклама на фирмата по света.

Известност идва и по линия на пилотите от Формула 1, които тренират в симулатори с емблемата Rseat. Ромен Грожан и Даниел Рикардо са сред известните имена. "Практически е невъзможно за пилотите да са всеки ден на пистата. Има амортизация на машината, разходи, а симулаторът дава напълно адекватно поведение и реалистично усещане, сякаш си на автомобилната писта", обяснява Христо.

Ferrari и SONY да са ти клиенти

Участието по специализирани изложения също е ключово за налагането на габровската фирма на международната сцена. Благодарение на доброто представяне там тя е спечелила за клиенти големи компании като Ferrari. "Това е историята за може би най-трудния ни момент, който сме имали дотук", разказва Христо. Подготвяйки се за изложение във Франция, братята изпадат в неловката ситуация да им закъснее детайл за прототипа. "Тогава бяхме възложили на фирма от Радомир да ни прави металните планки и те дойдоха буквално четири дни преди изложението. С брат ми и с още едно момче не бяхме сядали повече от 40 часа, за да можем да сглобим прототипа навреме. Нямахме и транспорт. Дойде едно момче с бус от Румъния и закара симулатора на изложението. Това беше през 2014 г. Тогава ни забеляза Ferarri."

Новина от последните дни е подписаният договор със SONY, за която габровската фабрика ще изработи брандирани симулатори за Playstation Edition. "Те ни потърсиха със запитване можем ли да изработим симулатор, който е съвместим с периферията на плейстейшън, да има приставка за джойстик, екран, камера. Бързо отреагирахме в дизайна, те го харесаха доста и вече са пратени мострите", разказва Христо.

Със собствени сили

Иначе след случката с изложението във Франция двамата братя се заричат да не разчитат повече на други. Реинвестират печалбата в машина за лазерно рязане на метали и вече няма производствен процес, за който да разчитат на външен изпълнител. В момента се подготвят за ново производство на аксесоари за симулаторите – волани и педали, които по предварителни разчети ще са много по-евтини от това, което се предлага на пазара в момента. Все още не смеят да помислят за производство на електромотори, които се влагат под седалките и създават реалистичното усещане като при шофиране. За тези детайли габровци разчитат на канадски производител, с който работят в много добро партньорство.

Други "плаващи пясъци", в които са затъвали младите предприемачи дотук, са човешките ресурси. Там Христо признава, че са допускали грешки и имат още какво да научат. Тъй като фабриката се намира на края на града в Западната индустриална зона и в близост няма ресторант или кафене, където служителите могат да обядват, в началото собствениците решават да носят кетъринг всеки ден. Това обаче свършва с работниците, които започват да имат претенции към менюто. "Българинът е странна птица: колкото повече му даваш, толкова повече капризничи. Обича да се хвали не с това колко труд е положил, а с това, че два часа се е подпирал на машината и нищо не е свършил. Ние се отплащаме на тези служители, които покажат, че са сериозни. Още първия месец, в който видим, че някой има желание да работи, ние му вдигаме възнаграждението. Когато нещо не е заслужено, не се цени", разказва Христо. Добавя, че дипломата не дава гаранция, че някой е способен: "Колкото и да знаеш, тук винаги започваш отначало."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grgrggrgrgr avatar :-|
    grgrggrgrgr
    • + 1

    Чета и не мога да повярвам. Браво и успех! Българска фирма с български собственици от малък град - известна в цял свят. Имаме нужда от такива.

    Нередност?
Нов коментар