🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Надеждата тунел под Шипка

Регионът около Габрово все още е без бърза връзка с Южна България и София и това продължава да тежи

Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България
Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България
Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България    ©  Надежда Чипева
Незапочнатият тунел под Шипка е ключов за свързаността на онластта и за цяла Северна България    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Габрово". Всички текстове по темата може да откриете тук.
16 нови тунела ще има в страната ни през следващите 7 години, като заедно с тези на Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения

Отчайващо закъснели. Когато питате габровци и севлиевци как оценяват държавните инвестиции в инфраструктура, това е отговорът.

Една от причините за изоставането на северната част от страната от южната е именно инфраструктурата.

До началото на 2024 г. ще бъде завършена магистрала "Хемус", а нови 160 км ще бъдат завършени до края на 2021 г., обеща преди дни по време на втората дискусия на тема "Възраждане на българския Север" регионалният министър Николай Нанков. Това е силно оптимистична прогноза предвид досегашните темпове на работа, но дори и тя означава, че бърза връзка с Централна Северна България ще има поне след 3-4 години.

Прословутият тунел под Шипка, който трябва да е бързата връзка между двете части на страната пък, засега още е само на хартия. С него връзката между Габрово и Стара Загора ще стане под час. Това е важно, особено през зимата, когато част от проходите се затварят поради лоши метеорологични условия и логистичните и транспортни фирми най-много страдат от това.

"Ако искате да имате по-добро цялостно развитие в този регион на България, трябва да инвестирате повече в инфраструктура, здравеопазване, образование", съветва чуждестранен инвеститор, позиционирал важна част от бизнеса си в Габровска област. Това според него ще позволи младите хора да искат да се върнат от големите градове и да работят в други региони на България.

Местният бизнес вече разчита на по-малки, местни инициативи. Дори рехабилитацията на отсечката Габрово - Севлиево, която тече в момента, в значителна степен ще промени региона, казват фирмите (виж карето).

5 години по-късно

Пет години след първата копка, до края на годината се очаква да бъде завършен един от най-сложните и приоритетни пътни проекти - обходният път на Габрово. С реализацията му ще се изведе транзитният трафик между Северна и Южна България, преминаващ по първокласния път I-5 Велико Търново – Габрово – Казанлък, извън чертите на града.

Като част от проекта за обхода през тази година ще завърши изграждането на 540-метров тунел. Съоръжението под Бакойския баир е при 12-и километър на път III-5004. Тунелът е с една тръба с две ленти за движение по 3.75 м, две водещи ивици по 0.5 м и тротоари по 0.75 м. Изпълнява се по нов австрийски тунелен метод и по-голяма част от прокопаването му се извършва с взривни дейности. Досега са прокопани близо 526 м и остават само 14 м до неговото пробиване, съобщиха за "Капитал" от МРРБ.

Освен тунела на обекта се изгражда и уникален 640-метров мост, преминаващ над долината на р. Синкевица, кв. "Чехлевци" и кв. "Войново". Съоръжението се изпълнява по метода "конзолно бетониране" - технология в изграждането на мостове с големи отвори.

Обходът на Габрово би трябвало да осигури пътна връзка до бъдещия тунел под Шипка, като се избегне влизането в града.

Най-дългият

Тунелът под Шипка е приоритетен проект за периода 2017 - 2021 г. В момента се разработва разширен идеен проект, който ще е с дължина 3.2 км. Това ще е най-дългото тунелно съоръжения в България. Разработката на проекта е разделена на два етапа и включва извършване на подробно геодезическо заснемане в зоните на порталите на тунела, геоложки доклад и избор на вида на системите, свързани с експлоатацията на тунела, уточняват от МРРБ.

На Експертен технико-икономически съвет е приет първият проектен етап от разработката на проекта. В него е изработването на инженерно-геоложки доклад, вариант за местоположението на порталите на тунела и предпорталните площадки, вида на осветителните тела и останалите системи. През март на експертен съвет е разгледан и вторият проектен етап, в който е разработването на системите, свързани с експлоатацията на тунела: вентилация, осветление, водоснабдяване и противопожарна защита, пътна сигнализация, видеоконтрол, телефонна система, общо електроснабдяване, централен диспечерски пункт. В момента изпълнителят отстранява дадените бележки по проекта.

Индикативната стойност на проекта, която включва изграждането на тунела и пътната част към него със съответните съоръжения, е 520 млн. лв. С решение от 22 май 2015 г. Министерският съвет потвърди ангажимента на страната за строителството му. Той ще бъде изпълнен най-вероятно по един от два начина - със средства от държавния бюджет (или заемни средства) или чрез публично-частно партньорство (виж карето).

Случващият се ремонт

Над 27 км от второкласния път Севлиево - Габрово в момента се ремонтират по оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. В лот 11 е участъкът от Севлиево – Драгановци. Изпълнител на строително-монтажните работи е ДЗЗД "Хоталич", в състава на което са "Инфрастроежи" ООД и "Автомагистрали - Черно море" АД.

Изпълнител на лот 12 – участък с дължина 12.62 км от Драгановци до Габрово, е "Пътстрой – Габрово" АД.

Второкласният път е най-натовареният в областта и е най-краткият път между столицата и Габрово. Очаква се двата проекта да доведат до по-висока средна скорост на движение и по-малко вредни емисии газове. Общата стойност на двата проекта е близо 23 млн. лв. с ДДС.

Заявка от Китай

Според министър Нанков китайският конгломерат "СИТИК Констракшън" вече е дал заявка за инвестиционен интерес към тунела под Шипка и автомагистралата Русе – Велико Търново в средата на май.

В хода на разговорите с представители на китайската компания министърът на регионалното развитие и благоустройството е обсъдил възможности за подписване на Меморандум за сътрудничество, включващ конкретни параметри за публично-частно партньорство. През юли в София ще има форум между Китай и страните от Източна Европа във формат 16+1 и тогава тази тема сигурно ще се обсъжда.

Това обаче е ангажимент, към който да се подходи с доза предпазливост. Нито една голяма китайска инвестиция в България до момента не се е случила.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    skiorsky avatar :-|
    Скиорски
    • + 8

    Отсечката Габрово - Севлиево с тези 23млн. спокойно можеше да се "извади" от двете села през които минава , а с още толкова да се направи обход на Севлиево. Кога ще стане това? 20 години след построяване на тунела?

    Нередност?
Нов коментар