🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търсенето на милениълите подклажда бума на жилищното строителство

Нарастването на тази група от населението като брой ще продължи тенденцията

Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Да си собственик на дом беше отдавнашна мечта за много милениъли. Но след години на отлагане на брака, забавяне на родителството и борба със студентските дългове т.нар. Generation Rent най-накрая се очертава като голям двигател на жилищния бум в богатия свят. Обикновено дефинирани като родените между 1981 и 1996 г., милениълите са най-голямото поколение в САЩ. Тъй като все повече от тях достигат пика на възрастта за покупка на дом, те се превръщат в сила, с която имотният пазар трябва да се съобразява.

Най-бързо развиващият се сегмент

В САЩ те представляват най-бързо развиващият се сегмент от купувачи и през последните две години са подали над половината заявления за ипотеки. Изследователската компания CoreLogic изчислява, че на покупките на жилища от милениълите се дължат над 60% от ръста на продажбите на имоти през 2020 г. Британските милениъли вече са по-склонни да притежават дома си, отколкото да го наемат. И близо половината от гражданите на възраст 25 - 35 години в Канада са закупили имот. През следващите две години още повече милениъли ще достигнат 32-годишна възраст - средната възраст за купуване за първи имот. За да задоволят цялото това допълнително търсене, американските строители би трябвало да изграждат до 2 млн. къщи всяка година според инвестиционната банка Jefferies. За сравнение - през миналата година е започнало строителството на 1.6 млн. жилища.

Но "лудостта" при покупка на жилища отразява преди всичко това, че милениълите просто остаряват. След блокадите и други радикални промени във всекидневието по време на пандемията все по-голям брой милениъли искат по-големи семейни домове с по-специализирано офис пространство за отдалечена работа. Тези, които вече притежават имот, се стремят да придобият такъв с повече пространство. Това в допълнение към намаляването на имотния данък помогна през миналата година броят на купувачите, които придобиват имот за първи път във Великобритания, да достигне до най-високото си ниво от близо две десетилетия. В САЩ близо една трета от младите възрастни, анкетирани от имотната компания Clever Real Estate, твърдят, че ковид-19 ги е подтикнал да търсят къщи по-рано от планираното.

Прекрояване на пазара

Тласъкът от милениълите прекроява пазарите на имоти. От една страна, те сменят апартаменти със семейни домове. По-голямата част от младите купувачи в САЩ придобиха еднофамилна къща през 2021 г. Много от тях също напускат градовете или се преместват от скъпи райони в по-евтини. Младите възрастни са по-малко обвързани с Лондон, казва Лусиан Кук от консултантската имотна компания Savills. Броят на милениълите в по-малките британски градове като Манчестър, Глазгоу, Единбург и Бристол расте много по-бързо от този в Лондон.

Отдалечената работа също отваря възможност за живеене в по-достъпни места. В САЩ купувачите се насочват към "горещи" места от слънчевите пояси като Финикс и Тампа. Консултантската компания в имотния сектор Zillow изчислява, че типичен наемател в Сан Франциско ще трябва да задели 2.4% от дохода си за шест или седем години, за да спести достатъчно за 20% депозит за покупка на дом в Остин или Финикс. За подобен имот в Сан Франциско те ще трябва да спестяват повече от 70 години.

Ще продължи ли желанието за придобиването на имот от милениълите да захранва пазара? Нарастващият брой на милениълите, които достигат възрастта за покупка, ще поддържа инерцията, а гъвкавата работа може все така да прави по-евтините райони по-привлекателни. Въпросът е какво се случва с достъпността. Лихвените проценти на много места се повишават: Федералният резерв на САЩ се очаква да повиши лихвите още шест пъти тази година. Това може да охлади търсенето и да увеличи разходите за обслужване на ипотеки. Повишаващите се лихвени проценти през 80-те години на миналия век например потиснаха жилищните пазари точно когато бейбибумърите достигнаха пиковата си възраст за купуване. Разликата сега е, че лихвите са ниски по историческите стандарти и се очаква да се покачват постепенно. Сериозните ограничения в предлагането на жилища обаче може да означават, че проблемът с достъпността остава. Недостигът на работна ръка и материали ще затрудни строителите да пуснат нови жилища на пазара. Рекордно нисък резерв и сериозна конкуренция при наддаването може да означават по-малко домове за избор. За някои милениъли мечтата за собствено жилище все още може да се окаже недостижима.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vuk21919061 avatar :-|
    vuk21919061
    • + 2

    Тези разсъждения пак са тип брокер ски и нещата не са така. Милен ели или други пазарните правила са еднакви. При високи лихви купувачите бягат и цените падат и обратното. Затова и след намесата на фед търсенето намаля а в някои райони цените тръгнаха нафдолу

    Нередност?
Нов коментар