20-годишно изкачване до върховете в търговията

Експанзията на веригата супермаркети Си Би Ес продължава с откриването на 3 нови магазина и база в индустриална зона "Загоре"

"Би било грешка, ако търговска верига в град като Стара Загора се ограничи само в ниския или във високия ценови сегмент", Николай Бинев, собственик и управител на Си Би Ес
"Би било грешка, ако търговска верига в град като Стара Загора се ограничи само в ниския или във високия ценови сегмент", Николай Бинев, собственик и управител на Си Би Ес
"Би било грешка, ако търговска верига в град като Стара Загора се ограничи само в ниския или във високия ценови сегмент", Николай Бинев, собственик и управител на Си Би Ес    ©  Сашка Панайотова
"Би било грешка, ако търговска верига в град като Стара Загора се ограничи само в ниския или във високия ценови сегмент", Николай Бинев, собственик и управител на Си Би Ес    ©  Сашка Панайотова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

*Статията е приключена редакционно преди откриването на първите случаи на заразени с коронавирус в България

След няколко години на постоянни ръстове, разрастване на мрежата от търговски обекти, дигатилизация, иновации и несравнима в исторически план конкуренция за вниманието на потребителите секторът на ритейла в България с право спечели репутацията си на един от най-динамично развиващите се. И в него по-често правилата се диктуват от големите международни играчи, но не липсват примери за местни търговци, които успяват да "счупят" модела и да се издигнат до върха, завземайки пазарен дял. Един от тях е старозагорската верига за търговия с бързооборотни стоки Си Би Ес, която е сред лидерите по продажби в областта, 14-а по стойност на приходите сред веригите за храни в национален план и най-бързо развиващият се играч в Южна България.

Когато тичаш в съседни коридори с 10 до 20 пъти по-големите от теб Kaufland, Lidl, Metro и Billa, трябва да заложиш на силна стратегия. "Имаме балансирано ценообразуване. Работим с по-ниски маржове, предлагаме най-търсените стоки на всички водещи фирми в страната, денонощно обслужване и сме на удобни места", казва собственикът и съосновател на веригата Николай Бинев.

Днес компанията Си Би Ес има 12 магазина - 10 от тях в Стара Загора, един в Чирпан и един в Нова Загора. Бинев е мажоритарен собственик (50% дял) и управител на дружеството, а негови съдружници са Георги Ставрев (25%) и Силвия Ставрева (25%).

През 2019 г. приходите на дружеството са нараснали с близо 15% до 55 млн. лв., а плановете за развитие през 2020 г. включват още нови магазини в други градове на страната и изграждане на база в индустриалната зона "Загоре".

От кварталното магазинче до 14-ата по големина верига в страната

Историята на Си Би Ес започва през 1999 г., когато Николай Бинев и съдружникът му Георги Ставрев отварят неголям магазин за хранителни стоки в крайния старозагорски квартал "Железник", вземайки помещение под наем. Бинев е юрист по образование, но във всички тези 21 години до днес се развива професионално в сектора на ритейла. Казва, че за него тръпката да рискува и да разчита на успех, роден от собствения усет за бизнес, се оказала по-важна от кариерния път в правото.

Стартът в търговията не е лесен. "Вечер продавах в магазина, а през деня го зареждах със стока", спомня си Бинев. Той съчетава това предприемаческо начинание с юридическото си обучение, а очакванията на семейството му са да стане адвокат като баща си. Животът обаче поема в съвсем друга посока.

През 2003 г. съдружниците откриват втори магазин в същия квартал. Тогава теглят и първия си кредит от 3000 лева. През 2016 г. предприемат и по-сериозен ход за бизнеса - затварят първите два малки магазина и отварят два по-големи, отново в кв. "Железник". "Това беше най-рискованата стъпка до момента - изтеглихме кредит от 180 хил. лева, залагайки почти цялото имущество на двете семейства", разказва Бинев. Новите магазини са от съвременен тип - на самообслужване, с модерен за времето си облик и организация. "Едва след като стартира работата ни с тези магазини, нещата взеха да стават сериозни и аз си дадох сметка, че това може да бъде моето бъдеще", казва Николай Бинев.

Той и съдружникът му са самоуки, не разчитат нито на капитали, нито на ноу-хау. Тези първи години са свързани с много трудности, грешките се редуват с успехи.

Постепенно бизнесът се разраства. Отворен е трети магазин в центъра на града. Днес Си Би Ес е верига с 12 супермаркета и работодател на 311 души. Ръстовете й от 2016 г. насам са двуцифрени и се движат в порядъка 15-36%, а крачките за нейното развитие стават все по-уверени и смели. Собствениците купуват магазините на оттеглилата се от страната "Пени маркет" в Чирпан и Нова Загора и добавят към портфолиото си два бивши магазина на супермаркети "Аскент" в Стара Загора. Експанзията ще продължи и през 2020 г. с отварянето на два нови обекта в Казанлък и Раднево. Предстои да отвори врати и напълно обновеният и разширен магазин на Си Би Ес на кръстовището на ул. "Христо Ботев" и ул. "Ангел Кънчев" в областния град.

Правилата за успех на старозагорския ритейл

Пет от съществуващите магазини на Си Би Ес са в собствени помещения, а останалите са под наем. "Най-важното условие за успеха на един супермаркет е локацията", казва Николай Бинев. "Днес, когато вече разполагаме с нужния финансов ресурс, купуваме веднага, когато видим парцел или помещение на подходящо място", допълва той. Наскоро собствениците на Си Би Ес са инвестирали около 2 млн. лв. в придобиването на два нови парцела. Те са и първите, закупили парцел в строящата се индустриална зона "Загоре".

Търговските обекти на Си Би Ес са с площ между 300 и 1000 кв.м. През 2006 г. Бинев и Ставрев са сред пионерите в региона, които вкарват в магазините си топла кухня. Тя съществува и до днес, а за изготвянето на менюто се грижат от 3-ма до 5-ма готвачи. Храната се приготвя всеки ден.

Преди 2 години създателите на Си Би Ес стартират и друго нововъведение - замесване на хляб пред очите на клиентите и изпичането му на място. "Подобни щандове в други магазини работят със замразени продукти, докато ние правим всичко тук, в обекта", подчертава Николай Бинев.

Силна страна на веригата е денонощното работно време.

Асортиментът от стоки включва около 10 000 артикула. Собствениците се стремят магазините им да продават топ продукти в различните категории бързооборотни стоки. "Би било грешка, ако търговска верига в град като Стара Загора се ограничи само в ниския или във високия ценови сегмент. Опитваме се да предлагаме стоки от различни ценови групи, като оставяме на клиентите да изберат какво да закупят според желанието и възможностите си", казва Бинев. Неговите наблюдения са, че все още се купуват предимно стоки в по-ниския ценови клас. Тенденцията е за по-големи покупки наведнъж за сметка на по-малък брой пазарувания.

Си Би Ес работи с около 200 доставчици, повечето от които са местни. "Търговията на едро във всеки град разчита предимно на локални вериги като нашата", казва Бинев. "Чуждестранните вериги се зареждат централно. Така че, ако ние сме успешни, търговците на едро също са успешни", допълва той. Компанията работи с почти всички представители на търговията на едро в Стара Загора и частично в Пловдив, а наетите 2000 кв.м складова площ вече са отеснели. Затова и плановете за развитие са свързани с изграждане на собствена база със склад.

Първи инвеститори в индустриална зона "Загоре"

Си Би Ес е първият инвеститор в изграждащата се индустриална зона "Загоре". Закупеният от фирмата парцел е 12.5 дка, а първоначалната инвестиция - приблизително 2 млн. лв. Плановете включват изграждане на административна част, складове и производствени помещения. "Идеята е чрез тази база да реагираме на всички нужди, които биха се появили в бизнеса ни през следващите години", казва Бинев. "Така например, ако доставчиците на плодове и зеленчуци не могат да доставят качествена стока на добра цена, ще вземем този процес при нас. Същото важи и за доставчиците на месо, хляб и други", обяснява Бинев.

Базата ще може да централизира и кухнята за приготвяне на храна за топлите витрини на магазините. В момента за това се грижат 40 готвачи, организирани по места.

Собствениците са готови да стартират проекта си веднага след като бъде завършено изграждането на новата индустриална зона "Загоре".

Още нови вложения

През 2019 г. партньорите в Си Би Ес са придобили парцел от 1600 кв.м в близост до стадион "Берое". Веригата вече разполага с търговски обект в района, но плановете са той да бъде преместен на по-голяма площ. Строителството на новия магазин трябва да започне още през тази година.

Преди години Бинев и Ставрев купуват и парцел от 850 кв.м в старозагорския кв. "Железник", точно където някога е бил първият им магазин. На това място те планират да изградят комплекс, който включва жилищна част, магазин и заведение. "Желанието ни е комплексът да се обособи като център на квартала. За нас той има и сантиментална стойност, тъй като бизнесът на компанията тръгна точно от това място", споделя Бинев. Инвестицията в комплекса в кв. "Железник" ще бъде около 3 млн. лева и по план обектът трябва да бъде завършен през следващите 2 години.

В първата половина на 2020 г. ще бъдат открити и новите супермаркети в Раднево и Казанлък. Търговските обекти в двата града са под наем и са с площ от около 1000 кв.м.

Да се състезаваш с големите в ритейла

"Не е лесно да постигаш високи ръстове при силната конкуренция на чуждестранните вериги", казва Бинев. Само в Стара Загора вече има шест магазина Billa, два Kaufland, два Lidl, a предстои откриване и на T-market.

Според него част от формулата на успеха в ритейла включва добра концепция за работа, финансова дисциплина и непрекъснато развитие. Акцентът в развитието на веригата през изтеклите години е в непрекъснатото реинвестиране в създаване на нови магазини и модернизиране на старите.

Днес собствениците на веригата се съобразяват с немалко условия, на които трябва да отговаря една сграда или парцел, за да бъде наета или закупена от тях за изграждане на търговски обекти - да има места за зареждане, места за паркинг. "В една градска среда не е лесно да намериш такова място", казва Бинев. Една локация пък се развива с години, докато клиентите свикнат с нея. "Важно е да имаш и добра търговска политика, но точно тя е по-скоро въпрос на усет - да намериш баланса, да предложиш качествена стока на конкурентна цена, както и да заделиш ресурс, който да реинвестираш в обновяване", обобщава той.

Все още няма коментари
Нов коментар