🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бетон и тръби под липите: Най-големите обществени поръчки в Стара Загора

След големия проект за обновяване на центъра Стара Загора очаква големия си воден проект, както и финансиране на няколко значими пътни ремонта

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

*Статията е приключена редакционно преди откриването на първите случаи на заразени с коронавирус в България

Пътища, тръби, енергетика, отпадъци - в обществените поръчки на Стара Загора има по малко от всичко. И все пак една от най-значимите теми в сферата на търговете е предстоящата за изграждане и строителство инфраструктура. Градът и регионът около него печелят от локацията си в близост до магистрала "Тракия" и факта, че общините са бенефициенти по редица оперативни програми като "Регионално развитие" и "Околна среда". И все пак някои от ключовите проекти като ВиК реконструкция или разширяване на платното от Града на липите до "Тракия" ще приключат чак след няколко години.

Кои са най-големите възложители

Съвсем очаквано най-големите възложители на обществени поръчки в областта (с най-голяма обща стойност за 2019 г.) са ТЕЦ "Марица-изток 2" и "Мини Марица-изток". Те попадат и в топ 15 на възложителите със сключени договори за най-големи суми изобщо в страната за цялата 2019 г. Според справка в данните на Агенцията за обществени поръчки държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" е сключила договори за над 268 млн. лв., а "Мини Марица-изток" - за 151.7 млн. лв. Едната от американските централи - "КонтурГлобал", също е голям възложител.

Такъв, разбира се, е и община Стара Загора.

Любопитен детайл е, че повечето от най-големите обществени поръчки, които тя е обявила през 2019 г. (виж графиката), са оповестени в последните седмици на годината и затова и по тях още няма избран изпълнител. Сред тях са обявеният търг за закриване и рекултивация на старо депо за твърди битови отпадъци за над 6 млн. лв. без ДДС и за изпълнение на нова визия и благоустрояване на Руския пазар за 3.6 млн. лв. без ДДС.

Други големи поръчки са вече възложени. Така например ремонтът на зоопарка ще се извърши от обединение между "Трейс груп холд" и "Си Билд България". През 2019 г. последната е преименувана на "Смарт билд дигитал" и е изпълнител на още един ключов проект в града: изграждането на скейтпарка в разширението на парк "Артилерийски", което е започнало през есента на миналата година. Проектът е на стойност 300 хил. лв. "Смарт билд дигитал" е регистрирана в София и неин едноличен собственик е инж. Симеон Атанасов.

Договорът за оползотворяване на битови отпадъци в общината за следващите пет години пък е подписан с фирмите КМД, която отговаря и за чистотата в Пловдив, "Якудза секюрити" и "Еко център - Стара Загора". "Якудза секюрити" е старозагорско дружество, регистрирано през 2011 г. Негов собственик е Ивайло Катеринов. От информация в медиите става ясно, че Катеринов е бивш охранител в "Аркус" и е пострадал при масов бой в курорта Слънчев бряг през 2012 г. Компанията му участва в консорциума "Еко център - Стара Загора" с дял от 15%.

Местната компания "Ел контрол" ще поддържа, ремонтира и доставя осветлението в общината.

В очакване на големия воден проект

В област Стара Загора предстои да се осъществи голям воден проект за почти 122 млн. лв. През октомври "ВиК Стара Загора" подписа договор по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) с Министерството на околната среда и водите. Финансирането от Европейския съюз е над 76 млн. лв., 13.4 млн. лв. е националното съфинансиране, а почти 12 млн. лв. трябва да осигури ВиК дружеството. Последната сума ще се набави чрез дългосрочен инвестиционен заем от Европейската банка за възстановяване и развитие, като срокът за изпълнение на проекта е 54 месеца.

Добрата новина е, че когато се осъществят планираните дейности, загубите на вода би трябвало да се намалят с близо 14% в цялата област. В момента те са около 50%, твърди инж. Румен Райков, управител на "ВиК Стара Загора", пред "Фокус". По план трябва да се изпълни реконструкция на 94 км водопроводна мрежа, реконструкцията на общо 19.432 км канализационна мрежа и колектори.

Ще се изграждат и въвеждат в експлоатация дълбоки тръбни кладенци, като това ще подобри водоснабдяването за Раднево и други 25 хил. жители от 21 населени места от региона на града.

Лошата е, че проектът бе договорен чак в края на програмния период и е изгубено ценно време. Към февруари 2020 г. няма обявени търгове за строителни дейности, а само за управление на проекта и публичност и комуникация.

Първата е за цели 2.89 млн. лв. без ДДС и в рамките й избраният кандидат ще трябва да организира проекта, да разработи система за съхраняване на документите, да координира изпълнението на договорите и др. Цената ще е единственият критерий, по който ще се оценяват офертите Процедурите за комуникация по европейския проект са съответно за 435 хил. лв. и за 18.5 хил. лв. без ДДС, като първата е за организиране на събития, монтиране на рекламни билбордове и публикации в местни медии, а втората - за доставка на 300 брандирани тениски, флашки и брошури.

Асфалт, но на вълнички

Най-големият и важен въпрос, свързан със старозагорските пътни връзки, определено е кога ще се ремонтира магистрала "Тракия". Злополучните 40 км от Чирпан до Стара Загора са в ужасно състояние и са причина да бъде наложено ограничение от 90 км/ч. През октомври 2019 г. регионалният министър Петя Аврамова обясни, че реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв., а през февруари 2020 г. тя вече цитира сумата от 60 млн. лв. Гаранционният срок е изтекъл отдавна, а от думите на министър Аврамова стана ясно, че пари в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за 2020 г. не са заложени за ремонт на отсечката.

Проектът за разширение на пътя между Стара Загора и "Тракия" също се движи бавно и полека. Става въпрос за реконструкцията и изграждането на второ платно на път I-5 летище "Стара Загора" - АМ "Тракия" от км 236+323 до км 241+203.53. Изготвени са Подробен устройствен план и парцеларен план, който е одобрен и е влязъл в сила, обясниха от АПИ за "Капитал". Отчуждителните процедури са приключени. Предстои разработка на технически проект, съобщиха от агенцията. "В отсечката е разположена базата на митница Стара Загора, обслужваща тежкотоварни автомобили, което значително затруднява движението. В процес е изграждане на нова индустриална зона "Загоре" и се очаква трафикът към АМ "Тракия" да се увеличи още повече", коментираха от АПИ по темата. Въпреки че става въпрос за трасе, дълго едва 4.8 км, пътната агенция твърди, че ще са необходими 20 млн. лв. с ДДС. През юни 2019 г. Аврамова дори обясни, че стойността на проекта може да стигне 25 млн. лв. Плановете на агенцията са обектът да бъде изграден с пари по оперативната програма от новия програмен период 2021-2027 г. Това значи, че скоро няма да се случи.

Второкласният път II-66 Сливен - Поповица до пътен възел "Чирпан-изток" също е важен за региона. През ноември Петя Аврамова обясни пред депутати, че АПИ е възложила изработване на технически проект за превантивен ремонт на второкласния път в участъка от с. Богомилово до пътен възел "Чирпан-изток", в който са предвидени ремонт на настилката, отводнителни мероприятия, ландшафтно оформяне, полагане на нова хоризонтална маркировка, пътни знаци и ограничителни системи. От пътната агенция обясниха за "Капитал", че ремонтът на 18.4 км между 72-ри и 91-ви километър започват "след приключване на зимния период". Общата му стойност ще е 12 млн. лв. с ДДС. "До момента за изпълнение на ремонтните работи по програмата за текущ ремонт и поддържане са осигурени 3 млн. лв. Очаква се през 2020 г. да бъдат одобрени и останалите средства до пълния размер на инвестицията", обясниха от пътната агенция.