От полето край Оризово до супермаркети в САЩ
Производителят на консерви "Конекс-Тива" продава над 95% от продукцията си на външни пазари
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
*Статията е приключена редакционно преди откриването на първите случаи на заразени с коронавирус в България
Успешна година, с добра реколта, без неочаквани и нежелани климатични ексцесии. Такава е отминалата 2019 за консервната фирма "Конекс-Тива", която ще отчете около 20 млн. лв. приходи от продажби. "Това ще бъде поредната година с ръст на оборота", казва Константин Ламбрев, изпълнителен директор и собственик на компанията. Тя е вторият най-голям преработвател на зеленчуци на българския пазар и най-големият износител на зеленчукови консерви, произведени по традиционни рецепти.
Над 10 млн. лева за модернизация
"Конекс-Тива" е създадена в резултат на партньорството между две събирателни дружества - "Тива-3-Вътев, Русев и сие" и "Конекс-Ламбрев и сие" - производител и износител на консерви, които през 1995 г. решават да обединят бизнеса си. В по-новата история на компанията като акционер се присъединява "Агро Сания", в която собственици са 10 юридически и физически лица, но най-много акции продължават да държат Константин и Илияна Ламбреви. По-малки дялове в дружеството "Конекс-Тива" АД имат Петър Танев и Манол Манолев.
Деветдесетте години на миналия век са времето на преход за консервната индустрия в страната. Секторът губи задгранични пазари, сред които и руският. Тече трансформация на огромни държавни комбинати, които са произвеждали годишно по 100 хил. тона продукция. За сравнение - сега цялата консервна промишленост на страната произвежда общо 150 хил. тона на година, разказва Константин Ламбрев.
"Конекс-Тива" купува площадката на завод "Светлина" в старозагорското село Оризово. Следват ремонти, строителство, обновяване, приспособяване. Фабриката е сравнително малка, за модернизацията й се инвестират между 1 и 3 млн. лв. годишно. Един от цеховете е построен със субсидия по програма САПАРД. Инвестицията е за около 1.2 млн. лв., от които половината са безвъзмездни. В годините компанията изпълнява и два по-малки проекта по Програмата за развитие на селските райони.
В резултат на целенасочените инвестиции и активното строителство днес "Конекс-Тива" притежава модерни производствени цехове, складове за готова продукция и хладилници, които могат да съхраняват 1500-1800 тона замразени полуфабрикати, разположени на 25 хил. кв. метра покрита площ. Компанията разполага и със собствена лаборатория за физико-химически анализ за непрекъснат контрол на качеството.
"Всяка година влагаме между 300 хил. и 500 хил. лв. собствени средства и банкови кредити за обновяване на фабриката и производствените мощности. Инвестициите досега надхвърлят 10 млн. лева", обобщава Константин Ламбрев.
Над 200 вида консерви
Още от началото производствената листа на "Конекс-Тива" включва традиционни български консервирани зеленчуци - мариновани чушки, кисели краставички, консервирани домати и др. Днес фирмените предложения са в три основни групи: компоти и сладка, мариновани зеленчуци, печени зеленчуци и готови ястия. В продуктовата гама влизат близо 70 асортимента, от които се произвеждат над 200 вида консерви по различни рецепти (съобразени със спецификите и вкусовете на отделните пазари), в разнообразни разфасовки и опаковки.
Районът в село Оризово, община Братя Даскалови, е известен с производството на висококачествени плодове и зеленчуци и с добри транспортни връзки. Фабриката преработва годишно между 5000 и 7000 тона зеленчуци. В преобладаващата си част те са български, но понякога се налага внос от съседни държави заради климатични неблагополучия или слаба реколта, уточнява Ламбрев.
Подкрепа от приятел
Дъщерната селскостопанска фирма - "Конекс-Тива агро", е създадена през 1999 г. и обработва близо 7000 декара земя - собствена и под аренда. Годишно произвежда около 3500 тона готова продукция - вишни, пипер, грах, тиквички, зеле, пшеница, слънчоглед, рапица, лавандула. Всички зеленчуци се продават на компанията майка "Конекс-Тива" за преработка, а останалата продукция - на външни клиенти. Собственото производство обаче осигурява около 10-15% от нуждите от зеленчуци за преработващата фабрика.
За да си осигури достатъчно количество суровина, "Конекс-Тива" поддържа дългогодишни контакти и сключва дългосрочни договори с около 40 земеделски производители в региона. "С някои от тях работим повече от 20 години и израствахме заедно. Минали сме през много варианти на сътрудничество през годините - предсезонно финансиране, закупуване на семена и предоставянето им на зеленчукопроизводителите. Съгласуваме предварително площите за съответните култури, гарантираме изкупуването на произведените количества. Правим графици за доставка, за да могат стопаните да си планират работната ръка и транспорта, да си калкулират паричните потоци", коментира Константин Ламбрев. И уточнява, че "Конекс-Тива" купува продукция и от "Градините на "Дерони", макар че двете дружества са конкуренти. "Работим много добре и с "Дерони", и с останалите консервни фабрики в региона. Помагаме си с амбалаж, със суровини", обобщава Ламбрев.
Експорт за САЩ - от 1995 г.
Годината на създаване на "Конекс-Тива" - 1995 - е и година на първия фирмен износ на консерви за САЩ. Дотогава задокеански експорт прави само държавата. Срещат своя пръв американски партньор, който и до днес е вносител на продуктите на компанията в САЩ, по време на първото участие на българското дружество на международното изложение Fancy Food Show.
Днес около 97% от продукцията на "Конекс-Тива" е предназначена за износ, като САЩ и Канада формират 50% от експорта. Компанията има собствен бранд - Konex Foods, регистриран за пазарите в САЩ, ЕС, Русия, но работи основно за собствени марки на международните си клиенти - над 80 вериги супермаркети, както и по-малки магазини.
В САЩ фирмата продава основно в т.нар. вериги независими супермаркети, които държат между 4 и 300 магазина, някои от които с милиарди долари оборот, обяснява Константин Ламбрев. Компанията присъства и на пазарите в ЕС, Австралия и Нова Зеландия, Русия, Израел - чрез вносители и директно.
В началото продажбите зад граница са основно на т.нар. етнически пазари, от които купуват обаче не само сънародници, живеещи в чужбина, но и хора, които харесват вкуса на българските зеленчуци - от Русия, от съседни балкански държави, от Близкия изток. "Постепенно българските консерви станаха интересни и за основния пазар в дадена държава, а не само за отделни етнически групи в нея, и примери за това са продажбите ни в САЩ, Германия, Швеция", изброява Константин Ламбрев.
Партньорството с чуждестранни клиенти изисква покриване на множество стандарти за качество и безопасност на храните, включително и специфични, както и постоянен сертификационен одит за спазването им. Износът за САЩ зависи от одобрението на най-строгата агенция в света - американския регулатор на храните и лекарствата FDA, която извършва регулярни проверки на място във фирмата. Фабриката е покрила и изисквания за Kosher (кашер) и подлежи на годишни проверки от най-голямата сертификационна централа в САЩ - Orthodox.
В България компанията продава чрез дистрибутор под две собствени марки - "Аврора" и "Софра", които се позиционират в средния и високия ценови клас. "Качеството на продуктите ни за вътрешния пазар не се различава от това на продуктите ни за експорт. Вътрешният пазар обаче е ценово ориентиран и съсредоточен основно в няколко големи града. По-лесно е да изнесеш един контейнер с продукти зад граница, отколкото да продадеш един палет в страната", обобщава Константин Ламбрев.
2 коментара
Живея в Чирпан. Копувам редовно от тях. Продукцията е отлична. Приятели работят при тях повече от 20 години. Как пък един път не им закъсняха заплатите!? Доволни са от заплащането. Имат фирмен магазин на място. Правят и невероятни промоции.
Виждам, че и те упорито влагат захар в продуктите си!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.