🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дигитализацията на малкия бизнес е гаранция за устойчивост при криза

Ваня Манова, мениджър на Mastercard® за България, Северна Македония, Албания, Косово

Дигитализацията на малкия бизнес е гаранция за устойчивост при криза
Дигитализацията на малкия бизнес е гаранция за устойчивост при криза
   ©  Капитал
   ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Успя ли секторът на малките и средните предприятия (МСП) да се ориентира в новата реалност, как оценявате сегашната ситуация в страната?

Намираме се в трудна и най-вече непозната ситуация. Голяма част и от развитите бизнеси изпитват затруднения. В икономиката всички си взаимодействаме и е много важно в такива моменти да обединим ресурсите си - има време за продажби, но има и време, в което трябва на първо място да се подкрепяме.

Едно от първите предизвикателства пред малкия бизнес, което идентифицирахме, бе необходимостта от ясна и компетентна информация в динамичната ситуация, в която всички попаднахме. Създадохме публично-частно сътрудничество с Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) за специалната гореща линия "Подкрепа за малкия бизнес". В условията на COVID-19 мобилизирахме и надградихме услугата за нашите картодържатели "Mastercard Личен асистент" с нова услуга за десетките ни хиляди бизнес карти на малки предприятия и търговци - сегмент, за който ние се грижим като фундаментален за цялата икономика. Добавихме възможността да се възползват безплатно от систематизирана информация и насоки за облекченията, изискванията и мерките за МСП. Тази услуга е с идеална цел и цели само подкрепа.

Какви нови проекти реализирахте, катализирани от ситуацията сCOVID-19?

- По време на изолацията много малки и дори средни бизнеси осъзнаха нещо, което ние повтаряме от години - ако искат да се задържат и да успяват на пазара, трябва да се дигитализират - да бъдат онлайн и да създадат нови модели за продажба, удобство и сигурност на потребителите. Mastercard инвестира в различни решения за подкрепа на онлайн търговията и сигурността на картовите плащания в нея - по време на COVID-19 потребителите експоненциално започнаха да пазаруват с карта и бизнесът трябва светкавично и икономично да се адаптира.

От тази година започва партньорството ни с българската компания CloudCart, която предоставя готови решения за малки търговци да започнат да продават онлайн. Насърчаваме и консултираме платформи за онлайн продажби на топ търговци като METRO и IKEA, но с особено внимание съдействаме и на малките, например Urbo - marketplace за туристически оферти, културни мероприятия и градска мобилност; VibeMarket - нов модел "пазар" на малки търговци във Viber, измислен и фасилитиран изцяло от нас и реализиран от българската компания myPOS и Viber; платформи на родни производители като istinskimed.bg на разработчика на роботи за кошери Pollenity, търговци на органична или така популярната качествена street food храна, бутикови хранителни продукти на месни производители и винарни, книги, курсове и др.

Какви допълнителни нововъведения можем да очакваме за МСП?

- Влагаме много усилия в улесняването на достъпа до ПОС терминал за малките търговци, незабавно усвояване на получените средства от тях и гъвкави условия. Тази година можем да се похвалим и с изцяло иновативно решение - смартфоните стават ПОС терминали! Български финтех компании като myPOS с наша помощ предоставят решения за европейския пазар - този месец лансирахме myPOS Glass, иновативно приложение, с което търговците могат да приемат безконтактни плащания навсякъде и по всяко време директно чрез приложение на Android смартфона си, без нужда от ПОС терминал. Средствата незабавно постъпват в myPOS сметка с бизнес карта Mastercard и могат да се използват веднага.

Аналогичното приложение phos, по което работим с българската компания Paynetics, също предстои да се въведе на пазара.