🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Приказка за обувки от Пещера

С традиция и иновации "Ингилиз груп" успява да расте в производството на обувки във високия ценови клас

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Име: "Ингилиз груп"

Сектор: производство на обувки

Собственик: Гюрсел Ингилизов

Управител: Гюрсел Ингилизов

Дружеството "Ингилиз груп" е лидер в класацията в сектор "Облекло, обувки и текстил" на класацията "Гепард" и има защо. Един разговор с ръководството на компанията показва, че фирмата расте благодарение на непрестанния порив към адаптация и промяна. Оборотът бележи ръст над 150% за 2019 г. спрямо предходната година, като приходите са стигнали 8.2 млн. лв. на фона на 3.2 млн. лв. през 2018 г. Броят на персонала също расте, а печалбата е достигнала 2.91 млн. лв.

"Ингилиз груп" е семеен бизнес на повече от 20 години. Собственик е Гюрсел Ингилизов, а неговият син - Ремзи, както и брат му и леля му от години активно помагат в бизнеса. Някои от любопитните детайли около бизнеса са, че именно "Ингилиз" са произвеждали обувките, носени в един от най-успешните сериали на световно ниво - Game of thrones. Освен това Ремзи Ингилизов твърди пред "Капитал", че са единствените на Балканите (с изключение на Турция), които произвеждат всички елементи на обувките - калъпи, табани и ходила, на едно място. A освен майсторлък, качество и ноу хау сега компанията работи и по това да става по-зелена, както и да се разрасне - предстои преместване в три пъти по-голяма сграда.

23 години професионализъм

Ремзи Ингилизов разказва, че семейството му има допир с бранша на обувките от 1974 г. Неговата баба е работела в обувния завод в Пещера тогава, след това и баща му, а сега той е трето поколение. Пещера е дом на редица обувни фабрики, тъй като там е имало голям обувен завод преди 89-а година. Компанията "Ингилиз груп" е създадена през 2009 г. и е правоприемник на ЕТ "ИНГИЛИЗ-Гюрсел Ремзиев" - производител на обувки от 90-те години. През 1997 г. е било малка стая с шестима души екип, спомня си синът Ремзи Ингилизов, а след това предприятието се мести под наем в бившо заведение. През 2003 г. то прераства в малък цех, а през 2009 г. построяват и настоящата си фабрика. "Тази година правим плановете за следващата фабрика, която е по-голяма и с по-голям капацитет. Сегашната сграда е 3 хил. кв.м, а новата - 11 хил. кв.м", разказва той. В момента предприятието произвежда 100 хил. чифта на година.

Бизнесът е семеен, като бащата, Гюрсел Ингилизов, отговаря за производствения процес и контрола на качество. Има и хора, които от 20 години са част от предприятието.

По думите на Ремзи Ингилизов производството на обувки основно се характеризира със сглобяване, от една страна, и от друга - почистване и опаковка. В тяхната фабрика има отдели за калъпи, табани, ходила, разкрояване, ушиване, сглобяване и опаковка. Допълнително има дизайнерски екип, в който влизат седем души. Преди около пет години откриват звената за ходила и табани и така затварят производствения цикъл. На балканите сме единствените, които имат на едно място производство на калъпи, табани и ходила - в Гърция, Албания и Македония няма, а в Сърбия и Румъния имаше доскоро, но вече не. Турция я изключваме просто защото е различен пазар", обяснява Ингилизов.

Не на ишлемето, да на собствения бранд

"През 2010 г. решихме да сменим стратегията в развитието на семейния бизнес, защото още тогава виждахме, че работата в ишлемето има предопределен край, както се вижда и сега", казва Ингилизов, като уточнява, че с покачването на цената на труда у нас ишлемето се мести в други страни.

Със затворения цикъл на производство, услугите и познанията, които предлага, "Ингилиз" се ориентира към нов тип отношения с марките за обувки преди няколко години. "Тогава започнахме да инвестираме време и усилия в стартъпи, които са надеждни според нас, в които виждаме потенциал. Дизайнери, чиято идея е добра и които предлагат нещо, които няма навсякъде, които имат връзки с модните среди. Основно започнахме да работим с хора, които търсят партньори, а не просто къде да си произведат обувките", разказа Ингилизов. Такива партньори sa BY FAR, Demobaza, американската дизайнерка Tiannia Barns, както и италианеца Gianfranco Pierantoni. Той е производител на сценични костюми, работи за големи продукции и е клиент на "Ингилиз" за обувки. Така всъщност се стига дотам, че обувките от втория сезон и следващите от сериала Game of thrones се произвеждат именно във фабриката "Ингилиз" в Пещера. Компанията не е просто поточна линия, но и технически познания - реално клиентите идват с идея, снимка или вдъхновение, а отделите в предприятието материализират концепцията им. На въпрос как успяват да спечелят тези клиенти Ингилизов разказва, че основно се случва с препоръки. По думите му гъвкавостта на производството, тяхното ноу-хау, както и фактът, че създават всеки елемент на обувките на едно място, ги прави конкурентоспособни.

Компанията има и собствена марка - Ingiliz, като през 2010 г. променя визията на бранда, а през 2012 г. регистрират марката официално. Ремзи Ингилизов обяснява, че целта е да се направи продукт на средно до високо ниво за международния стандарт, но на български цени. Цените на обувките са грубо между 200 и 400 лв., като за европейското ниво не са високи - по думите му в чужбина цените на тези продукти са между 300 и 600 евро.

В момента основно продават онлайн, като имат и сайт-представителство в Румъния, който не ръководят те. Има и физически магазин в Пещера, като от 2020 г. са отворили и магазин в Германия. Целта е техният бранд да заема около 30% от производството. Собственият бранд и успехите на стартъпите, за които произвеждат, са ключът към ръста в оборота.

Инвестициите в бъдещето: хора и екология

Както почти всички компании у нас, се сблъскват с дежурния проблем с кадрите. Поемат инициативата сами да го решават, щом техникумите и университетите не успяват да задоволят нуждите им - предстоят инвестиции в специализираната паралелка в училището в Пещера. Иначе непрестанно обучават и кадрите с опит на новото в сектора.

Освен това инвестицията в новото им предприятие няма да е просто голяма сграда, а в зелената идея, като целта е "Ингилиз груп" да произвежда с нулев отпечатък. "Околната среда ми е хоби, на баща ми също. Производството генерира много отпадъци, а страната ни има проблем с тях. В много случаи. когато участваме на изложения [в чужбина], контактуваме с други хора и стигнахме до тази идея", разказва Ингилизов. Целта е всеки продукт по веригата да бъде създаден така, че да няма отпадък и да не замърсява околната среда, като е биоразградим. В периода 2017-2018 г. са инвестирали 3 млн. лв. в производството на калъпи без отпадна технология. Когато бъдат потребени, те се претопяват и се използват наново.

Сега дружеството е на прага на голяма инвестиция от 15 млн. лв. без ДДС в няколко различни направления. Например ще използват занапред лепило на водна база, което е чисто ново изобретение. То вече е направено специално за тях от малка италианска компания, производител на лепила. В момента обаче не съществуват машини, които да работят точно с такова лепило, затова предстои да бъдат създадени. На практика с предстоящата голяма инвестиция се очаква да се обновят технологичните процеси на пет звена, да се произведат специално машините за тях. "В производството на табани използваме рециклирани материали - картони от опаковки, вестници, които излизат от употреба. По този начин спестяваме около 20 хил. л вода на 1000 чифта, както и 13 кг въглероден отпечатък и три дървета", разказва Инглизов.

Компанията използва и собствени зелени източници на енергия, като Ингилизов уточнява, че към момента не могат да покрият нуждите на фабриката 100%, но все пак инвестират във фотоволтаици или други зелени технологии. Всичко това се прилага в цялото производство, не само в собствената марка на "Ингилиз", уточнява той.

Неизбежният COVID ефект

През януари 2020 г. планът за годината е направен, по месеци се знае какви ще са заявките, кой служител къде ще работи. Но това е преди пандемията да обгърне всеки аспект от бизнеса. "Дойде февруари, който беше един студен душ за всички", казва Ингилизов. Работата в някои отдели - например конструктивните, които изработват калъпи, табани и ходила за външни клиенти, е спряла изцяло. Компанията е работела за своите нужди. Производството на обувки обаче се е засилило, споделя Ингилизов. От тази година "Ингилиз" има три нови клиента, чиито имена на този етап са тайна. "Те още не са на пазара, но компанията - майка на някои от тях, е с приходи 450 млн. лв. на годишна база и имат стабилен гръб", уточнява той. Финансовото отражение на ситуацията с коронавируса също го има. За тази година фирмата си е била заложила увеличение в оборота с 50%, но вероятно ще бъде едва около 7-10%. За първите девет месеца на 2019 г. компанията е имала 4. 9 млн. лв. приходи, докато за 2020 г. те са 5.2 млн. лв., казва Ингилизов.

"Бяхме единствената фирма от сектора може би на Балканите, която не затвори производството февруари, март и април, не освободихме и никого от персонала", обяснява той, като добавя, че всъщност разширяват екипа.

Може би най-голям стрес изпитват, когато в края на септември се оказва, че въпреки предприетите мерки има болни служители във фабриката. "За успокоение на всички решихме да направим няколко масови теста в предприето през няколко дни, за да оценим ситуация", разказва той. Резултатът - 24 души болни, което е половината предприятие. Сред тях са цялата администрация, целият отдел за производство на ходила и на табани (без един човек). Само Ремзи Ингилизов от ръководните кадри не се разболява. "Ако си представяте една шахматна дъска - останаха царят и половината пешки", обобщава той. Сред болните са баща му и леля му, които също са част от ръководството на компанията. Хора от семейството и фирмата са приети в болница, на прага да влязат в интензивно отделение. На фона на това той занася походно легло във фабриката, а останалата част от служителите опитват да компенсират намаления капацитет. "Забавихме производствения план с пет дни. Малко е [това забавяне], започнахме да произвеждаме повече единици въпреки по-малкото хора. На конвейер, на който трябва да се произведат 300 чифта, при липса на петима-шестима дупи пак ги произвеждаме. Хората се бяха мобилизирали", разказва Ингилизов. Наложило се е да върнат някои аванси на клиенти, но като цяло те са разбрали ситуацията. Сега се усеща, че партньорите на "Ингилиз" са по-консервативни, но предприятието не се отказва от плановете си. Въпреки сътресенията и коронавируса обаче амбициозните идеи, например за зелена фабрика, остават.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-P
    gmalinov
    • + 5

    Дааа, родния ми град просперира с обувки, алкохол и фармация, не е лошо като за градче с има-няма 20к жители...

    Нередност?
  • 3
    pi4a avatar :-(
    pi4a
    • - 4

    Има голяма лъжа във фирмата или в статията! Приход за 2019г.-8,3млн.лв, на година произвеждат 100хил.чифта - означава средна цена 83лв. Обувките им се продават от търговците за 200-400лв или с печалба 250%-500%!ПОЧТИ КАТО НАРКОТРАФИК!

    Нередност?
  • 5
    alesimo avatar :-?
    alesimo

    Чудесна статия

    Нередност?
  • 6
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 7
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
Нов коментар