🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Слънчево изригване

Външните пазари и силната маркетингова стратегия изстрелват резултатите на козметичната "Пурмерул"

"Нямахме опит в тази сфера, но имахме дългогодишно влечение и стремеж за трупане на познания за всичко, свързано с натуралното и органичното", казват основателите Бети Бенчева и Пламен Стефанов
"Нямахме опит в тази сфера, но имахме дългогодишно влечение и стремеж за трупане на познания за всичко, свързано с натуралното и органичното", казват основателите Бети Бенчева и Пламен Стефанов
"Нямахме опит в тази сфера, но имахме дългогодишно влечение и стремеж за трупане на познания за всичко, свързано с натуралното и органичното", казват основателите Бети Бенчева и Пламен Стефанов    ©  Вихър Ласков
"Нямахме опит в тази сфера, но имахме дългогодишно влечение и стремеж за трупане на познания за всичко, свързано с натуралното и органичното", казват основателите Бети Бенчева и Пламен Стефанов    ©  Вихър Ласков
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Име: "Пурмерул"

Сектор: козметика

Собственици: Пламен Стефанов, Бети Бенчева, Димитър Гюлев

Управители: Пламен Стефанов

Любов към природата и здравословния начин на живот. Това е формулата на компанията "Пурмерул", която стои зад популярната марка СOCOSOLIS, която предлага продукти за тяло и слънцезащита. А през 2019 г. тази формула й осигурява растеж с 205%. Тя е създадена през 2016 г. с основен фокус върху натуралната и органичната козметика. В момента линиите се продават в целия Европейски съюз, САЩ и Русия.

"Цялостната концепция за продуктите ни е структурирана така, че те да бъдат най-висококачествената опция на пазара, с най-висококачествените и добри активни съставки, с доказано клинично действие и възможно най-добрите опаковки, визия и цялостно изживяване на клиентите", разказва Пламен Стефанов, съосновател на компанията. Създатели на марката са той и неговата съпруга Бети Бенчева, а акционер в компанията с 20% е и Димитър Гюлев, по данни на Търговския регистър.

"Нямахме опит в тази сфера, но имахме дългогодишно влечение и стремеж за трупане на познания за всичко, свързано с натуралното и органичното. Преди основаването на марката бяхме отделили 10 години от живота си, посветени на това да се научим как максимално добре да се грижим за нас, хората и природата. Придобихме много знания за здравословния начин на живот, натуралните и органични съставки, включително и в козметиката. В един момент ни хрумна идеята да създадем собствена марка, тъй като имахме достатъчно много знания и ясна визия. Бети е художник и дизайнер по образование и има много добро усещане за красотата, което ни даде шанс да изградим цялостната визия на марката. Аз имам икономическо образование и добър опит и знания в бизнес управлението и маркетинга", разказва Пламен Стефанов. Той допълва, че след първоначалната идея, естествено, започват работа с професионалисти в сферата на козметиката - технолози, фармацевти и т.н., които им помагат да реализират идеите си.

Грижа за земята

"Бяхме наясно, че няма да правим и създаваме нищо, на което единствената му цел е просто печелене на пари. Бяхме осъзнали, че искаме да създадем наистина чисти и хубави продукти, с които да популяризираме и наложим натуралната и органична козметика, а от там нататък, ако е възможно бизнес моделът да е успешен, да го развиваме. Ние вярваме, че това е пътят за развитие и оцеляването на човечеството, когато хората намаляват използването на химични вещества, които вредят не само на тях самите, но и на планетата земя. Нашето верую е, че единственият шанс да оцелеем е, ако се погрижим за природата и ако се доближаваме до нея, и че тогава тя също ще се грижи за нас", казва Стефанов.

Семейството финансира идеята си със спестявания от предишни бизнес активности, като впоследствие получава и финансиране от банка.

Произведено в България

"Всички наши продукти се произвеждат в България. До момента имаме серия от 14 козметични продукта, както и серия бански костюми, които са четири. Постоянно работим по създаване на нови продукти", разказва Стефанов.

Компанията работи с водещи лаборатории в Европа и по света, от които купува всички активни съставки. Отделно имат и вериги от доставчици на всички останали суровини. "Целта ни е да използваме най-добрите натурални активни съставки, вложени в максимален процент и суровини, които са най-висококачествени, пресни и минали възможно най-щадяща преработка. Суровините са най-често сурови, нерафинирани натурални масла от биологично земеделие", разказва Стефанов.

Четири години след началото семейството ръководи създаването на нови продукти, маркетинг стратегиите и тяхното реализиране, рекламната дейност както през сайта им, така и през различните маркетингови канали. Тяхно е и клиентското обслужване в над 20 държави.

"Колко и да е трудно да обхванем всичко, сме избрали да организираме и вършим основната част от работата In-house, тъй като държим на високото качество и прецизността в изпипването на детайлите и смятаме, че това е ключът към успеха. За щастие сме успели да съберем прекрасен екип и да срещнем чудесни партньори, за което сме безкрайно благодарни", отбелязва Пламен Стефанов.

Успехът навън

В момента "Пурмерул" изнася марката си COCOSOLIS в 22 държави - почти всички европейски страни, без някои от скандинавските държави, както и в Русия и САЩ. "Нашите продукти се продават чрез локални дистрибутори директно през биомагазини, с които се свързваме и преговаряме, като най-силният ни канал е директната продажба от нашия онлайн магазин. Имаме и съпътстващи канали, един от най-силните от които е Аmazon, и други маркетплейси", казва Стефанов.

Той смята, че основната причина за ръста през 2019 г., извън високото качество на продуктите, е много сложната и комплексна работа в областта на маркетинга.

"Тя е денонощна, много хора участват в създаването на продуктите, в маркетинговите активности, маркетинговите кампании и в самите реклами, видеа и рекламни изображения и т.н. Благодарения на третия съдружник в компанията - Димитър Гюлев, който е отговорен за IT инфраструктура, внедрихме ERP система с BI платформа на много високо ниво, която ни дава възможност да управляваме ежедневните бизнес процеси и едновременно с това да имаме перфектна финансова отчетност. Смятам, че основен ключ към успеха ни е, че обхващаме In-house почти всички процеси и изпипваме добре детайлите", смята Стефанов.

По думите му продажбите в България са под 10% от целия бизнес. Основните пазари са извън страната, тепърва ще започнат да развиват повече пазарите в САЩ и Русия, на които продават само от няколко месеца.

"Най-успешният ни физически канал са биомагазините, като целта ни е продуктите да бъдат правилно позиционирани, а персоналът да бъде обучен за работа с тях. На всеки пазар работим по различен начин - понякога обучаваме директно местните дистрибутори, понякога комуникираме директно с магазините. Имаме екипи, които работят само за онлайн магазините. Също така посещаваме най-големите козметични изложения, на които търсим контакт с различни партньори", разказва Пламен Стефанов.

Бестселърите на компанията имат сезонност - през летния сезон, логично, най-добре са представени продуктите, предназначени за лято и слънце. През есенно-зимния период най-добре продаваните продукти са от серията SKIN, предназначени за премахване на кожните несъвършенства, като например целулит, стрии. "Имаме и продукт, свързан с подмладяването на кожата по абсолютно естествен и натурален начин, без никакви вреди, подпомагащ естественото производство на висококачествен колаген", казва Стефанов.

Бурята COVID-19

В началото на корона кризата компанията отбелязва грандиозен спад на продажбите в почти всички държави, дори има държави, в които направо спира да доставя. На други места пък продажбите се увеличават, след това спадат, после отново се активизират.

"Беше много динамичен процес. Тогава си дадохме сметка, че тежката оперативна и административна работа, която сме свършили по организирането и изпълнението на законовите разпоредби, ДДС регистрации във всяка държава, ни е дала шанс да се справим по-добре по време на кризата, защото не сме имали възможността да разпределим много риска и да получим много възможности от динамично променящите се свят и настроения на хората, разчитайки на много пазари", смята Стефанов. Той отбелязва, че в Европа има единен регламент за регистрация на козметични продукти, но в различните държави има различни изисквания те да се продават - в Германия например е трябвало да се регистрират в компания, която участва в рециклирането на опаковките и отпадъчните материали.

Компанията има складове в много държави, изпълнява изискванията на много вариации на местното счетоводство.

"Предизвикателствата пред компания като нашата са, че например цяла Европа е по-малка като пазар от САЩ. Един търговец би могъл да си каже, че е по-добре да се концентрира върху най-платежоспособния пазар в света, на който се говори един език, и административната работа да му бъде в пъти по-малка. Ние обаче започнахме първо от Европа, вложихме първоначално всички свои усилия там, изпълнихме всички административни изисквания и в момента на корона кризата това ни даде шанс да диверсифицираме по време на кризата, когато САЩ станаха много труден пазар - куриерите бяха претоварени, конкуренцията - огромна, пристигането и завеждането на стоката в складовете на Amazon започна да става много бавно и трудно, имаше куп перипетии и ако разчитахме само на един пазар, финансовите ни резултати щяха да бъдат доста по-лоши", коментира Стефанов.

Той допълва, че компанията по никакъв начин не акцентира върху конкуренцията на масовата козметика на нито един пазар, а се занимава само със себе си и се стреми да се развива, правейки всеки ден по една стъпка напред.

Все още няма коментари
Нов коментар