🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Растеж, управляван от Selectium

Компанията с най-голям ръст на приходите за 2019 г. има лесно обяснение за него: поемането на бизнеса на Hewlett Packard Enterprise за страната

Ираван Хира има дългогодишен опит в управлението на българския бизнес на HP още преди разделянето на глобалната компания през 2015 г.
Ираван Хира има дългогодишен опит в управлението на българския бизнес на HP още преди разделянето на глобалната компания през 2015 г.
Ираван Хира има дългогодишен опит в управлението на българския бизнес на HP още преди разделянето на глобалната компания през 2015 г.    ©  Цветелина Белутова
Ираван Хира има дългогодишен опит в управлението на българския бизнес на HP още преди разделянето на глобалната компания през 2015 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Селектиум България"

Сектор: ИТ

Собственик: Midis

Управител: Ираван Хира

Не би било странно, ако никога не сте чували за компанията с най-голям ръст на приходите за 2019 г. спрямо предходната - Selectium. Причината е, че самата компания не оперира под свой собствен бранд, а изпълнява една-единствена цел - да управлява бизнеса на американския софтуерен гигант Hewlett Packard Enterprise (HPE) в България. Българският пазар е част от проект, който предвижда на практика аутсорсване на управлението на звената в малки, но динамични и добре развити страни. Или, както казва Ираван Хира, управляващ директор на Selectium: "Нещо като нов вид франчайз, нещо като представителство и нещо като аутсорсинг, пакетирани в едно."

Selectium, през дружеството "Селектиум", отчита 27.6 млн. лв. приходи за 2019 г. спрямо 2.8 млн. лв. през 2018 г. - ръст с 878%. Уловката е, че голяма част от този растеж е по-скоро счетоводен ефект, във внушителния скок се съдържа и немалък органичен ръст, който идва именно заради новия модел на управление.

И макар на теория всичко да звучи много просто, историята на българското дружество е, меко казано, заплетена - българското дружество е собственост не на HPE, а на финансовата Midis Group, глобална компания, която се специализира именно в поемането на управление на клонове на технологични компании.

Заплетения път към "HPE, управлявана от Selectium"

Към средата на миналото десетилетие конгломератът Hewlett-Packard изживява екзистенциална криза. На полето на софтуера доминиращите играчи рязко са се променили в рамките на едва няколко години, а на полето на потребителската електроника - лаптопите например - лидерската позиция се заема от китайската Lenovo, която също се развива със завидна бързина.

Решението е радикално: през 2015 г. гигантът се разделя на две компании - HP Inc., която поема бизнеса с потребителска техника, както и Hewlett Packard Enterprise (HPE), която се занимава с бизнес клиенти. Бизнесът с електроника тръгва силно и връща голяма част от загубените си позиции. Не така стоят нещата с HPE, която отново се оказва прекалено голяма, за да маневрира наравно с конкурентите на пазара. Това налага ново разделяне, този път на три - HPE остава да се занимава конкретно с инфраструктурни решения, отделът MicroFocus се занимава със софтуерни решения, а отделът за услуги в компанията се слива с компанията CSC и ражда новия играч на IT пазара DXC. Днес в България съществуват и четирите компании - HP Inc., HPE, MicroFocus и DXC.

През 2018 г. идва нова промяна. Фокусът на HPE неминуемо пада върху големите пазари - САЩ, Великобритания, Германия и т.н. - което оставя на заден план малки, но обещаващи страни, сред които и България. Затова от ноември 2018 г. започва проект, според който HPE прехвърля управлението на няколко подобни пазара на Midis Group с цел да се взимат по-бързо решения за нови продукти и инвестиции. Освен на българския пазар този модел се прилага и в Словения, Хърватия и Сърбия в Европа, както и Мароко, Кения и Нигерия в Африка.

В България управлението отива в дружеството "Селектиум", което преди това десет години работи под името "Интер дата системи". Самата Midis Group отдавна има бизнес в България, като оперира APCOM, официалния дистрибутор на Apple за страната.

"Това е интересен модел - какво означава да оперираш от името на една компания. От една страна, продуктите, знанието - всичко идва от HPE, включително целият маркетингов екип, поддръжката и т.н. Всички, които се занимаваха с дистрибуторската мрежа, маркетинга, поддръжката, по условие те бяха "аутсорснати" в Selectium", казва Ираван Хира. Хира и голяма част от екипа му са ветерани в голямата HP още преди разделянето на глобалната компания през 2015 г. - факт, който според него показва, че бизнесът тук си остава HPE, а не нещо друго.

"От друга страна, Selectium не може да оперира със своето име, затова и ние работим като "HPE, управлявана от Selectium". Ние по договор не можем да правим нищо друго, освен да представляваме HPE. Ние реално сме "HPE България", но акционерите не са HPE, а финансовата група Midis. Това пък ни дава по-голяма гъвкавост по отношение на процеси", добавя той.

Според Хира, ако преди е трябвало да се вземе решение, че България е готов за нов продукт, българското поделение е трябвало да мине през цялата процедура - от "вдигането на ръка" през чакането и финалното одобрение. "С новия модел това препятствие отпада - продуктите се популяризират на момента, защото Midis с финансовата си стабилност инвестират и влагат в маркетинг, допълнителни ресурси, дистрибуторската мрежа и т.н. Ние вече не чакаме големите пазари, а се движим успоредно", казва още Хира.

"Ние по договор не можем да правим нищо друго, освен да представляваме HPE. Ние реално сме "HPE България", но акционерите не са HPE, а финансовата група Midis. Това пък ни дава по-голяма гъвкавост по отношение на процеси."

Ираван Хира

главен мениджър на Selectium

Оценката след първите две години

Две години са дълго време в модерния IT бизнес и поне за момента оценката за новия модел е силно положителна. За Хира най-важното е, че той и екипът му вече имат гъвкавост, която им позволява да предлагат бързо нови продукти и да оставят стари, когато те са популярни в България, но се планира изтеглянето им в глобален мащаб." Със сигурност поемането на HPE е част от отговора за нашия ръст, но и не само", казва Хира. "Новият модел и новооткритата гъвкавост кога да се поеме риск, кога да се инвестира, кога да не се се оказа много важен. Това ни даде възможност да се преструктурираме, включително неща, които не се виждат, да вложим допълнителни ресурси като хора, маркетинг и оборудване, за да сме адекватни."

Първата пълна година на новия модел минава безпрепятствено - 2019 г. е силна и за HPE (и съответно за Selectium), и цялостно за IT пазара в България и по света. Неприятната изненада идва за всички през 2020 г., когато коронавирусът удря целия свят и води до шокови вълни. Хира признава, че първоначалната реакция през март е била шок, но бързо осъзнава, че модерният бизнес - и още повече този, който разчита на дигитални технологии - е много по-здрав, отколкото е очаквал, и още през април HPE в България започва да мисли начини как да се възползва от ситуацията.

"Това, което се промени за нас през тази година, е, че вместо да се фокусираме върху IT отдела, ние се фокусирахме върху това как да намерим нови начини да работим като бизнес и да помагаме на бизнеса на нашите клиенти. Компаниите, които инвестираха в такива решения, за нас са тези, които имат перспектива в бъдеще."

Макар да е резервиран да дава финални прогнози за годината ("ние още сме в 2020 г., а тя е малко непредвидима"), очакванията са обнадеждаващи. Плановете до март са били едни, през април други, но в крайна сметка фокусът на целия свят към повече инвестиции в дигитални решения и устойчива инфраструктура води до ефекта, че към този момент HPE се движи изпреварващо спрямо плановете си за 2020 г. - дори тези, направени преди коронавируса.

Така, каквото и да носи със себе си следващата година, а и тези след нея, Хира е с една идея по-оптимистично настроен. Не на последно място и заради новия модел, който му дава пространство за маневриране и възможност за взимане на бързи решения.

"Бих го казал така: ние сме най-доброто от предприемаческия свят, от една страна, и корпоративния, от друга. И след още няколко години ще си проличи още по-добре защо този хибриден модел е толкова успешен", завършва Хира.

Q&A

Къде другаде има подобен модел на управление на HPE и какви са критериите за него?

- Критерият бе да имат силна IT индустрия, но пазарът да е по-малък, за да е гъвкав и да се правят промени по-бързо. Освен нас в Европа подобен модел бе създаден в Словения, Хърватия и Сърбия - добре развити пазари, но малки сами по себе си. В Африка - в Мароко, Кения и Нигерия. Търсеше се модел, който, ако бъде успешен, да се имплементира и на други места.

Плаши ли ви коронавирусът или го разглеждате като възможност?

- Глупаво е да кажем, че коронавирусът ни радва. Чисто като хора ни плаши ужасно много. Плаши ни и как това влияе на бизнеса. От друга страна, видяхме нещо, което с колеги наричаме "машина на времето". Електронното образование, което очаквахме да вземе пет години, стана за пет дни. Ваксина, която обичайно се прави за 10 години, сега чакаме след 10 месеца. Това е машина на времето, защото сме притиснати от коронавируса и защото осъзнаваме колко сме напреднали технологично.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    xymax avatar :-|
    xymax

    На ХП счетоводните еквилибристики.

    Нередност?
Нов коментар