🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-растящите компании в сектор фармация и козметика: Пандемията на стопроцентовия бум

Кризата, която донесе COVID-19, изстреля продажбите на някои продукти, но удари други

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

За фармацевтичния и козметичния сектор 2020 г. беше година на резки обрати, на презапасяване с лекарства, маски и дезинфектанти, на липса на продажби на определени групи продукти в козметичния сегмент. Фокусът на потреблението, ако се съди по високия ръст, е изключително разбираем само ако се хвърли поглед върху спецификата на работата на лидерите в класацията на "Гепард". Най-растящите компании са осем търговеца с лекарства, апаратура и медицински изделия и в топ 10 има само два производителя - миналогодишният лидер "Пурмерул", който се занимава с производство на биокозметика и изнася над 90% от продукцията, и "Биофарма лабораторис" - Пловдив, производител на продукти за грижа за коса с марката Brave new hair, който през миналата година постига ръст 212%, но от база на продажбите от 1.5 млн. лв. Останалите пораснали над 100% в приходите в лидерската класация са търговци с лекарства, ковид тестове и апаратура - търговци на едро и аптеки.

Печелившите групи

Според европейското законодателство медицински изделия са както марлите, хирургичните конци, лейкопласти, лепенки и бинтове, така и термометрите, апаратите за кръвно налягане, цялата медицинска апаратура в лекарските кабинети и болниците, инструментариумът на хирурзите, например скалпелите, продуктите, които се поставят в човешкото тяло, например платно при херния или изкуствена сърдечна клапа. Медицински изделия са кръвните и всички други лабораторни тестове и апаратурата, с която тези проби се изследват. Законодателството не предвижда техните цени да се регулират за разлика от тези на лекарствата и затова производителите и вносителите могат да им определят каквато цена преценят. Именно заради ковид кризата, липсата на голямо предлагане и специфичната ниша през миналата година вносителите на няколко групи изделия - тестове за COVID-19, ръкавици, защитни облекла, маски, дезинфектанти и апаратура, особено респиратори за ковид отделенията, получиха огромни и понякога трудни за изпълнение поръчки и в резултат формираха ръст над 100%. Въпреки че голяма част от номенклатурата на аптеките също беше изкупувана през ковид вълната, те не успяха да постигнат такъв ръст, защото става въпрос за специфични продукти, които не можеха да компенсират общия спад на оборотите на аптеките сред стихийното презапасяване само с продукти, които подпомагат лечението на COVID-19. Например в края на годината данните показаха, че аптеките в България са продали огромни количества дезинфектанти като литри, но в случая става въпрос за спирт, който не е с висока цена и въпреки 100-процентовия ръст по данни на световната анализаторска агенция IQVIA общите приходи от продажби на 3040 аптеки в България от спирта са 15 млн. лв., което е незабележим сегмент в сравнение с общите продажби на лекарства в аптеките за 3 млрд. лв. през 2020 г. В същото време през миналата година аптеките забелязваха масов спад на продажбите на всички лекарства извън антибиотиците и хранителните добавки, за които има данни към момента, че по някакъв начин подпомагат ковид терапията. Точно те се разграбваха за часове и дни. В същото време, притеснени от предстоящата криза и уплашени да не липсва лекарството им, повечето пациенти се презапасиха с различни продукти или директно не пазаруваха от страх да не се заразят. Така цели категории пострадаха от липса на търсене, като основните ударени бяха козметичните компании и доставчиците на парфюми и продукти за грим, които се търсеха по-слабо заради локдауна и мерките за социална дистанция. Самият фармацевтичен пазар отбеляза общ ръст 11%, който обаче беше движен не от аптечния, а от болничния пазар. Той обаче е с размер под 1 млрд. лв. и продажбите растат заради включването на иновативни терапии за лечение на рак, а не защото цялостно в болниците се прилагат нови и скъпи продукти.

Лидерът RIDACOM

Компанията "Ридаком", вносител на тестове и апаратура за медицинска и ветеринарна диагностика, съществува от 15 години и бележи устойчив ръст от средно 25% годишно по думите на управителя й Александър Дечев. Всичко това се променя изключително бързо, защото фирмата е сред първите, които започват да внасят ковид тестове, да обучават екипите на лабораториите за работа с PCR и да доставят тестове в рамките на цялата страна. На тях разчитат самостоятелни лаборатории, болници, регионални здравни инспекции, екипът е в непрекъснат контакт с Националния оперативен щаб и Националния център за заразни и паразитни болести. Денонощното усилие да не допуснат дефицит на тестове се материализира в ръст над 500% на приходите - от 4.6 на 28.3 млн. лв. през миналата година, като основателите на компанията възнамеряват да вложат голяма част от извънредния ръст в собствена вътрешна лаборатория, в която се надяват да изобретят оригинални български лабораторни тестове и да продължат сътрудничеството си с Биологическия факултет на Софийския университет и Медицинския факултет на Медицинския университет.

Големите печеливши

На второ място в класацията по отбелязан ръст от ниска база е производителят на продукти за грижа за косата "Биофарма лабораторис" - Пловдив. Забележително представяне е отбелязала и софийската "Бих фармасютикълс", в чието описание на дейността влиза търговията с медицинска апаратура и медицински изделия, вероятно предназначени за ковид диагностика и лечение, а на сайта й е отбелязано, че тя е специализирана в грижа за очите и кожата. Две от утвърдените компании за апаратура, медицински консумативи и тестове - "Елта 90М" и "Вега медикъл", също са удвоили продажбите си през миналата година, явно доставяйки ковид тестове и респиратори. Българският офис на основаната преди повече от 50 години гръцка компания за доставки на медицинско лабораторно оборудване и тестове "Антисел" също е удвоил продажбите си около пандемията.

Ковид кризата е подпомогнала значително и продажбите на "Медхаус Суис", която през 2019 г. е била изкупена от българските партньори на тогавашния швейцарски дистрибутор и в момента предлага широка гама медицински изделия от известни в света марки на апарати за кръвно налягане, инхалатори, дигитални термометри, продукти при счупвания и навяхвания, бременност, херния, помощни средства за рехабилитация, хранителни добавки и други продукти, които се класифицират в сферата на медицинските изделия. Ръст в пъти над пазарния са отбелязали и много други компании за доставка на болнични медицински изделия и апаратура, като "Хелмед България" например.

Бумът на клиенти в аптеките

В класацията попадат и две аптечни вериги, които имат и онлайн канали за продажба. Това са аптеките "Софармаси", собственост на дистрибутора "Софарма трейдинг", които имат онлайн аптека, и старозагорската верига аптеки "Фрамар", които също притежават една от първите онлайн аптеки, лицензирани от Изпълнителната агенция по лекарствата. Аптеките могат да продават онлайн само лекарства без рецепта, хранителни добавки, козметика и медицински консумативи, но не им е разрешено да доставят медикаменти по лекарско предписание. Пандемията е донесла ръст с 200% на една от аптеките - "Софармаси 9", като трицифрен ръст и място в класацията имат още множество обекти на веригата. Явно той е отражение на вълните от пациенти в аптеките през цялата минала година, презапасяването и непрекъснатото търсене на най-различни продукти, за които се смята, че предпазват от COVID-19.

"Обектите с такъв ръст са в традиционни за нас градове като София, Варна, Бургас, Стара Загора, но и в нови такива като Гоце Делчев и Благоевград. Всяка нова или ребрандирана наша аптека предизвиква голям интерес и клиентопоток и именно затова се наблюдават тези бързи темпове на растеж", коментира Георги Младенов, търговски директор на аптеките "Софармаси". В момента те са 205 в 46 града, като към веригата се присъедини наскоро придобитата верига SCS с марките SCS, "Сейба" и "Санита" и в момента тече ребрандирането им. Веригата фактурира продажбите на онлайн аптеката си чрез "Софармаси 6", като през миналата година онлайн поръчките се увеличават между 2 и 2.5 пъти и запазват тези нива и през тази година.

"Онлайн продажбите на лекарства без лекарско предписание и хигиенни продукти са нараснали с над 150% в сравнение с времето преди пандемията. Сменихме платформата на онлайн аптеката и благодарение на тази реорганизация в момента можем да посрещнем всеки нов пик на търсене, без да забавяме изпълнението на доставките, като същевременно продължаваме да разширяваме и асортимента от продукти както във физическия, така и в онлайн канала. Стартирахме и услугата "Кликни & Вземи" - клиентите избират онлайн желаните лекарства и могат да получат поръчката си, без да чакат или да търсят своите лекарства", казва Младенов.

От "Фрамар" коментират, че изминалата година е била време на напрегната работа и пропорционален ръст, и отбелязват, че едноименната компания, в която се намира е-аптеката, е донесла изключително високия ръст, който е свързан с ограничителните мерки и промяната на модела на потребление. Те ще използват средствата за експанзия на веригата, в която в момента има 38 аптеки.

"През последната година отворихме над 10 нови аптеки, затвърждаваме локални позиции и навлизаме в Северна България. Инвестираме в дигитализация и технологии на работния процес, за да се адаптираме към съвременните изисквания. Подготвяме се за навлизане в София в началото на 2022 г. през партньорство с верига хранителни супермаркети. В процес на планиране е и логистичният ни център, разположен в Стара Загора", коментира Ивайло Тончев, маркетинг мениджър на "Фрамар".

Все още няма коментари
Нов коментар