🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В шатрата на генерала

Производителят на палатки и шатри "Глобал РТС" оперира в специфичен сегмент, а последният импулс за растежа идва и от военните

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато се връща назад във времето, Ина Петрова - административен управител на "Глобал РТС", вече спокойно казва, че всичко започнало малко на шега, експериментално. Компанията, която е собственост на Йонко Петров, започва своята дейност през 2006 г., а днес расте устойчиво. "Идеята "взехме" от Германия и преценихме, че българският пазар не предлага такава услуга. Преценихме, че имаме шанс. И опитахме. Но концепцията за старта и развитието беше изцяло съобразена с българския пазар. Започнахме като рентиер на шатри и оборудване. По-късно започнахме да произвеждаме собствени шатри, палатки и други такива съоръжения. Първото ни пазарно позициониране беше в т.нар. парти бранш - предоставяхме оборудване за сватби, събития, спортни мероприятия. Следващата ни крачка беше да стъпим с нашето оборудване в индустрията. Най-често компаниите търсят нашите шатри, когато правят реорганизация на дейността си, свързана с преместване на машини, съоръжения, суровини. Те трябва да се изнесат, да се складират, но да няма поражения върху тях - така че им предоставяме временен покрив", разказва Ина Петрова. Фирмата произвежда и глемпинг палатки, които могат и да се наемат за почивка. Това са по-луксозни палаткови съоръжения за къмпинг - с веранда, спалня и други екстри. А последният импулс на компанията идва от поръчки за различни военни обучения.

Да си първи има и минуси

Да си първи в бранша обаче има и странни недостатъци, с които фабриката в село Гелеменово, Пазарджишко, се сблъсква и до днес - липса на банково кредитиране. За развитието и разширяването на пазарни позиции "Глобал РТС" разчита само на реинвестиция на собствената си печалба. Браншът е непознат за финансовите институции и нещо повече - те се отнасят с предубеждение към него, казва Ина Петрова. Банките се страхуват и до ден днешен да отпуснат кредит. Най-често обясняват, че притесненията им са в това, че бизнесът на "Глобал РТС" не е свързан с дълготрайни материални активи, а с краткотрайни. А в България има слаб вторичен пазар за подобни активи и се смята за рискова инвестиция, на нея не се гледа с добро око. "Българските банки, изглежда, работят по правила, на които ние не отговаряме. И нито добрата стопанска история на фирмата, нито ускорените ни темпове на развитие позволяват да ни бъде отпуснат кредит", заключава Ина Петрова.

В последните 2-3 години компанията има много добри резултати. През 2020 г. приходите достигат 33.1 млн. лева, а ръстът спрямо 2019 г. е 454%. Печалбата през 2020 г. достига 3.59 млн. лева. В "Глобал РТС" наблюдават динамика на техния пазар. Вече не са сами в бранша, като най-силно изразената конкурентна среда е в парти сегмента.

Това кара компанията да създаде собствена производствена база в Гелеменово. "Започнахме собствено производство на някои продукти, защото бизнесът ни е свързан с бързина и имахме нужда от удобен и бърз доставчик, който да може да реагира навреме. В България нямаше такъв и ние трябваше да го създадем. Така създадохме себе си" , разказва Ина Петрова.

В "Глобал РТС" през 2021 г. са заети 50 души в различни направления - администрация, производство, железарски отдел, PVC отдел, търговия. Суровините за производство се доставят от различни държави. Избират ги според размера на поръчките, които имат, според цените, които доставчикът предлага, и сроковете за изпълнение. Резултатът - в Гелеменово произвеждат сглобяеми индустриални халета, включително селскостопански, тенти, парти шатри и всичко, свързано с мобилните конструкции. Пазарът на продукция е в Европа, а "Глобал РТС" е най-големият консуматор на произвежданата тук продукция.

Години на ковид, години на растеж

От "Глобал РТС" са откровени, че причината за резкия скок в приходите съвсем не се дължи на пандемията. Нещо повече - в един момент мениджърите на компанията също изпитват съмнения за бизнеса. "Случи се така, че годините на ковида са години на растеж. Беше случайност и късмет. Не беше планувано и не е свързано с кризата", споделя Ива Петрова. Причината за небивалия ръст е в армиите на България и страни от НАТО, които заемат различни преносими шатри, палатки, тенти. Може да се каже, че по време на занятия войниците и офицерите спят в палатките на "Глобал РТС", командните полеви центрове са пак на компанията, здравните армейски пунктове също се произвеждат в Гелеменово. Обикновено армейците наемат всичко, което им трябва, за период от 10 дни до 2 месеца.

"Непознатият досега ръст ни подсказа, че много от факторите на бъдещото ни развитие не зависят от нас и е важно каква ще бъде нашата реакция. Очакваме да работим в условия на криза в близката една година и се готвим за това. Възможно е да забавим темповете на производство. Имаме готови проекти, които можем да осъществим бързо. Например направихме проект за полева болница, имайки предвид, че пандемията може да наложи такова търсене в засегнатите страни. Проучихме как функционира една инфекциозна болница, какви са потоците от хора в нея, какви норми на чистота трябва да има. Но досега не сме произвели полева болница", казва Ина Петрова. Онова, което зависи от мениджмънта на "Глобал РТС", е да съхрани работниците си, защото те са с редки специалности и ако ги загубят, ще мине време докато отново обучат кадри. В Гелеменово работят предимно млади хора, обучавани за производствените нужди. Или като заключава Ина Петрова: "Ние създаваме специалностите."

Все още няма коментари
Нов коментар