🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Корона от препятствия пред растящия бизнес в страната

Пандемията намали броя на най-динамичните малки и средни компании в класацията "Гепард" до 1619

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Под знака на корона кризата. Такава беше изминалата година за българската икономика, която се сви с малко над 4% заради щетите от пандемията. Ситуацията беше очаквана, след като глобалният бизнес пострада тежко и още се възстановява от удара. Турбулентните условия намират отражение и в годишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни предприятия (МСП) - "Гепард". Преди корона кризата МСП имаха три поредни силни години, докато сега картината е по-различна. Броят на компаниите, приходите и печалбите им са доста под постиженията в класацията за последните няколко години. България се провали с разрешаването на здравния проблем, а ограничителните мерки са по-скоро на хартия и традиционно няма кой да следи за спазването им. Макар и движейки се по улиците на градовете трудно да се разбира, че има пандемия, бизнесът пострада сериозно. През миналата година туризмът и ресторантьорството бяха едни от най-тежко ударените наред с транспорта, а кризата в ЕС се отрази на износа от малка и отворена икономика като българската. За първи път в класацията на "Гепард" няма и анализ на сектор "Туризъм" - просто компаниите от него с растеж изчезнаха.

Както във всяка криза, така и в тази има печеливши - това са най-вече фармацевтичната индустрия, търговията, производителите на текстил и облекло.

Очаквана промяна

В годишната класация на "Капитал" за най-динамични малки и средни компании "Гепард" участват малко над 1610 компании при 2243 през 2020 г. Тя изследва динамиката на развитието им през миналата година, а основният показател е ръстът на приходите. В топ 10 попадат фирми от девет сектора, три от които са от София и окръга, а четири са от Северна България.

Очаквано в пандемичната година приходите на най-добрите са по-малко - 20.5 млрд. лв., доста под постижението от 28.5 млрд. лв. на влезлите в класацията през 2020 г. Въпреки това успешните компании са постигнали среден ръст на приходите 45%, а лидерите - десетина пъти по-висок.

Пандемията обаче не промени концентрацията - успешният бизнес продължава да е в София и Пловдив, откъдето са половината от компаниите. Макар и с по-малко от миналата година, столицата е далеч напред по брой компании в класацията - с 617, или почти 40%. Пловдив няма от кой да бъде изпреварен от второто място и затвърждава позицията си на индустриалния център на страната, а Варна отново е трета. Трудно е да си представим, че в близките години тази челна тройка ще бъде променена.

Фармацевтичният и козметичен сектор се е представил най-добре през 2020 г.

Същото важи и за разликата между Севера и Юга. Въпреки че лидерът в класацията е на север от Стара планина (виж по-долу), тази част на страната отстъпва значително по развитие. Компаниите от областите София, Пловдив, Стара Загора и Бургас са общо 901, или 55.5%. Тези на север с най-много участници са Варна, Плевен, Русе и Велико Търново - 234 общо, или 14.41%. По-неприятната тенденция е, че почти две трети от най-добрите МСП се намират в шест области.

Към традиционно намиращата се на дъното Видинска област вече трайно се добавят Добрич, Силистра и Търговище. В тези четири области работят общо едва 50 от най-успешните МСП. Под или 25 участника имат още Враца, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Монтана, Перник, Разград, Смолян и Ямбол. Такава е реалността за малкия и средния бизнес, който реално трябва да е гръбнакът за всяка икономика. Проблемите не са от днес - обезлюдяване, липса на подготвени кадри, лоша инфраструктура, това са факторите, които карат инвеститори и предприемачи да заобикалят много от градовете и да се концентрират само в няколко - така страната се развива по южноамерикански вариант. На практика 14 години членство в Европейския съюз не доведоха до сближаване на развитието на районите в страната. По време на предизборната кампания чухме поредните обещания от кандидатите на различни партии, но фактите показват съвсем друго. В края на октомври проверка на икономическото министерство показа, че една трета от установените нередности по програмата "Иновации и конкурентоспособност" са в Северозападния регион. Част от дружествата, получили финансиране, са спрели дейност след приключване на проекта. Така икономическата среда в Северозапада не се е подобрила въпреки насоченото еврофинансиране, а просто са се усвоили едни пари.

Топ 3

Най-добрите компании в класацията съответстват и на секторите, които може да се каже, че спечелиха от пандемията. Лидер е монтажната компания "Спортяне" от Троян. Приходите й нарастват с 550% и са били 7 млн. лв. Тя е създадена преди 10 години и изгражда различни видове складове за търговци на дребно, фармацевтиката и др. Предлага още сглобяване на метални конструкции и поставяне на стъклени фасади.

Собственикът и управител на дружеството Константин Янчев обяснява пред "Капитал" доброто представяне през миналата година с кризата, която доведе до затварянето на доста монтажни фирми. Фирмата изпълнява поръчки основно в чужбина и в тази ситуация той е решил да тръгне срещу течението. Кризата е заварила екипа на обект в Дания, която е приключил успешно. Той признава, че в началото на пандемията е имало лек застой на поръчките, но през май работата е започнала отново. "Горе-долу така се получи - ние работехме вместо тези, които се скриха по къщите. И работниците ни не избягаха", казва Янчев.

Лидер в класацията е монтажната фирма "Спортяне".

Подгласник на лидера е софийската "Интегра пластик", чиито приходи са нараснали с 530% до 10.4 млн. лв. Преди три години изгради до гр. Елин Пелин завод за производство на рециклируема пластмаса. Инвестицията е в размер на 40 млн. евро, като след преработката на пластмасови отпадъци се получава регранулат - основна суровина за производството на широка гама промишлени и битови пластмасови изделия. Решението за този бизнес е взето, след като Китай спира да приема пластмасови отпадъци от Европа и по този начин се отваря голяма пазарна ниша (още за компанията на стр. ...).

В челната тройка влиза и "Акма трейд лимитид", която управлява свинекомплекса в гр. Дунавци. Приходите й са нараснали с малко над 500% до 5.6 млн. лв. Останалите фирми в топ 10 също реализират огромен ръст на приходите - между 450 и 535%. Най-големи постъпления от челните десет има "Шпинер България" с почти 40 млн. лв. Това реално е германско-турски консорциум, които изгради завод за производство на металообработващи машини в индустриална зона "Куклен". В него равно участие имат германската Spinner Werkzeugmaschinenfabrik и турската Avcı CNC Makine Pazarlama. Машините освен в България се продават в Германия, Турция, Близкия изток, Южна и Северна Америка.

Пандемични ефекти

Анализът на 20-те най-силно растящи компании по сектори също показва, че пандемията е оставила своя отпечатък. Определено на върха са компаниите от фармацевтичния и козметичния сектор. Те са най-печеливши - с 65.9 млн. лв. (с 15 млн. лв. над лидера от миналата класация - информационните технологии), втори са по приходи - 425.5 млн. лв., и по ръст на приходите - 220%, и пети по ръст на печалбата - 317%.

Компаниите в горивния сектор пострадаха от корона кризата заради затворените граници, ограничили тежкотоварния транспорт, и затворените офиси, оставили хората вкъщи. Секторната класация обаче показва, че най-растящите МСП са се представили доста добре и постигат най-високите приходи - 435.2 млн. лв. Традиционно добри резултати отчитат и производителите на машини, които са трети по постъпления с 392 млн. лв. и втори по ръст на печалба с внушителните 1662%.

След фармацията по печалба се нареждат строителството - с 39.29 млн., и производителите на текстил и облекло - с 31.79 млн. Поредицата от локдауни постави на изпитание фирмите от текстилния бранш и очаквано търсенето на официални и бизнес колекции се сви драстично. Ръст на продажбите отчитат фирмите, които изработват дрехи за дома, и тези, които се пренастроиха към шиенето на предпазни маски и защитни облекла.

Търговските компании също се представят добре, като най-добрите от тях са първи по ръст на приходите и трети по покачване на печалбата. Производителите на храни и напитки отчитат най-големия ръст на печалбата - невероятните 2105%, което се дължи на поскъпването на хранителните продукти.

Последни по приходи са мебелните производители, а с най-ниска печалба, колкото и да е изненадващо - IT компаниите.

Вечните проблеми без решение

Въпреки кризата в резултат на пандемията над 1600 малки и средни компании са успели да се развият успешно, но пандемията нанесе сериозен удар върху целия сектор на МСП и щетите се прибавят към сериозните проблеми, които изпитва от години.

Проучване сред 500 МСП на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия от април 2020 г. показва, че основните пречки, които предприемачите виждат за развитие на своя бизнес, са в областта на човешките ресурси, административната и бизнес средата, както и финансирането. Тоест в почти всички елементи на правенето на бизнес има проблеми. А най-голяма нужда имат от подкрепа в областта на достъпа до финансиране от фондовете на ЕС и инструменти за иновации.

Почти две трети от най-добрите малки и средни предприятия се намират само в шест области.

Заради промяната в резултат на пандемията се очаква все повече предприятия да търсят възможности за развитие на онлайн продажбите. Именно това е една от областите, в които малките и средните предприятия биха могли да получат подкрепа от държавните структури - с услуги и консултации как тази възможност да бъде използвана така, че да даде нови шансове за преодоляване на кризата, смятат от агенцията.

Около една трета от компаниите, участвали в проучването, са подобрили дигитализацията на бизнеса си, а други 17% са обновили ИКТ системите си и са внедрили нови технологии и решения за информация и данни. Бъдещото развитие в тази област би им помогнало да се справят с новите предизвикателства, породени от кризата с ковид-19.

Бавно възстановяване

Секторът на МСП е изправен пред няколко предизвикателства. Първото е възстановяването от корона кризата. Услугите като туризъм, ресторантьорство и транспорт бяха сериозно ударени от пандемията и ще имат нужда от повече време, за да се върнат към предпандемичното си ниво, макар че като цяло българската икономика се възстановя. Това в голяма степен зависи от разрешаването на здравния проблем, което засега не се вижда как ще се случи в страната.

Второто предизвикателство е енергийната криза, която доведе до рекордни цени на природния газ и електроенергията. Оптимистичните очаквания са енергийните цени в Европа да се успокоят през пролетта, но това може и да не се случи, ако възстановяването на глобалната икономика запази темпото си и търсенето продължи да е далеч над предлагането. Високите цени водят и до по-голяма инфлация, което може допълнително да ограничи потреблението и това да създаде още проблеми за бизнеса. А това означава повече рискове и за българската икономика.

Методология

За да попадне в класацията, една компания трябва:

- да отбелязва ръст на своите приходи* в две поредни години

- да отговаря с приходите си от 2020 г. на определението за малки и средни предприятия (не микро-), заложено в закона - между 3.9 млн. лв. и 97.5 млн. лв. приходи

- да бъде частна собственост

- да не е финансово, здравно или хазартно дружество.

* Класацията работи с данни за приходите, без да включва приходи от финансирания, увеличение на запасите, разходи за придобиване на активи по стопански начин. Използвани са данни на "Капитал", от Търговския регистър, НСИ, НОИ
Все още няма коментари
Нов коментар