Бързата лисица от Швейцария
Втората по растеж IT компания за 2020 г. Quikfox дължи успеха си на швейцарски основател и голям договор с швейцарски телеком
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Име: "Куикфокс"Сектор: ИТ
Собственици: Мануел Круменахер,
Тошо Запрянов, Виктор Маринов,
Мехмед Ахмед
Управител: Мануел Круменахер
Мануел Круменахер живее в България от вече 28 години и ако самият той не спомене името си и швейцарското си гражданство, човек може да го вземе за чистокръвен българин - и заради владеенето на българския език, и заради начина му на изразяване. Той пристига в България в началото на 90-те години и бързо оставя отпечатък: през 1996 г. става национален шампион по волейбол с отбора на "Славия", заедно с българската легенда Пламен Константинов. Четвърт век по-късно Круменахер може да се похвали с постижение в съвсем различна дисциплина - бизнес и IT.
Първоначално Круменахер е повече бизнес консултантски, отколкото IT ориентиран. Още преди повече от десетилетие обмисля да се върне в Швейцария, но след като стига до заключението, че швейцарските компании така или иначе ще го използват като експерт в България, решава да го направи със собствена компания в самата страна. Днес основаната и оглавявана от него компания Quikfox е втората най-бързо растяща IT компания в България за 2020 г.
Дружеството "Куикфокс" отчита 3.95 млн. лв. приходи за 2020 г. спрямо 1.1 млн. лв. година по-рано, ръст от 246%. Същевременно компанията излиза от минимална загуба, 4 хил. лв., на солидна печалба - 582 хил. лв.
От една страна, скокът е еднократен ефект от голям договор, сключен през годината. Същевременно обаче този договор е показателен и за Quikfox, и за възможностите на Круменахер като канал между България и Швейцария. Накратко, Quikfox печели една от големите поръчки на швейцарския телеком Swisscom, за да внедри и оперира системи за вътрешни процеси като тикети и обучение на нови служители. През тази година обаче капацитетът по договора е намален, след като Swisscom решава да отвори външен център в Латвия.
Големият скок на лисицата
Бизнесът на Quikfox е разделен на три направления - работа с телекоми, разработка на уеб системи и приложения, както и продуктова част, която е все още в зародиш.
Първото направление е директно обвързано с ръста през 2020 г. Swisscom на практика взема под наем голяма част от екипа на служителите на Quikfox - консултанти, софтуерни инженери и дизайнери - за да могат те да разработят каквото е нужно на компанията.
"Ръстът миналата година се дължи на договора със Swisscom и решението за вътрешни системи. Всъщност Swisscom не знае какво точно ѝ трябва - компанията купува човекочасове и ние работим за тях. Де юре те пускат на мен поръчка, казват какво искат грубо и после взимат нашия човешки ресурс, за да работи в детайл", обяснява Круменахер.
Добавя, че договорът със Swisscom е бил добре дошъл за него като мениджър, "защото знаех предварително всичко - и приходите, и разходите. Много бързо добавихме 25 души към екипа. Това беше един блок от разходи, който ние едва поехме. Ние никога не сме работили с кредити и отказваме да го правим, особено при условията на българските банки, които са много по-лоши, отколкото тези на швейцарските." Успокоението за Круменахер идва, след като един от мениджърите в Swisscom дава картбланш на компанията му и скъсява сроковете за плащане по договора, което е необичайно.
Всичко по договора се развива добре - дотолкова, че Swisscom първо обмисля да купи цялата Quikfox, а след това започва да обмисля отварянето на развоен център в София. В крайна сметка това не се случва и швейцарският телеком отива в Латвия. "При такива компании много неща имат влияние - например дали има ежедневни полети до дадения град. Имаше сценарий, в който служителите тук да са техни, а ние да сме само администратори. Всички възможни сценарии разгледахме, но в един момент те изчезнаха и отидоха в Рига. Човекът, с когото ние работехме, напусна Swisscom и това промени изцяло плановете", казва Круменахер.
В момента Quikfox все още има работа по договора, но тя е значително по-малко. Това се отразява на финансите на компанията и Круменахер казва, че тази година в отчета ще има спад след еднократния ефект от миналата година. Въпреки това обаче добавя, че оперативно, изключвайки договора със Swisscom, бизнесът расте.
Приложения и продукти
За растеж компанията разчита и на другите си две поделения - за поръчкови приложения и продукти, където Quikfox обслужва разнообразни пазари и ниши. В момента например фирмата разработва приложение за филмов продуцент в Холивуд. "В него актьорите получават сценарий, записват се, качват го и разбират дали са одобрени или не. Реално това е приложени за кастинг, насочено към тези елементи от Холивуд, за които ние рядко мислим - по-малки продукции, роли и статисти", казва Круменахер.
Други приложения, които Quikfox разработва, са например електронни рецепти за чуждестранни пазари, където фармацевтичната система е автоматизирана. "Пациентът получава електронна рецепта, тя отива в аптека, от там ти носят лекарствата директно вкъщи. Разработваме и приложение за организация и график на операционни, помещения и екипи в болници", казва още Круменахер.
Третото направление е продуктово, но то все още е в зародиш. По време на пандемията Круменахер стига до заключението, че физическите визитки представляват повече проблем, отколкото решение. Затова той и част от екипа на Quikfox започват да разработват електронни визитки на телефона, които да се сканират с QR код. "С всички данни, правилен правопис, без грешки", казва той.
Насоката му обаче не е като на традиционните визитки, т.е. чисто потребителски продукт. Според него истинската ниша е интеграцията на подобни визитки в системи на компании, така че "всеки служител от първия до последния ден да има официална визитка". Така всеки служител ще може вътрешно да намира информация и контакти за друг, а същевременно ще изчезне и възможността вече бивши служители да използват стари визитки.
Планове и мечти
"Плановете са едно, мечтите са друго", казва Круменахер, когато става дума за бъдещия път пред Quikfox. Реалистичните планове са консултантският бизнес да се върне обратно там, където е бил и по време на договора със Swisscom. За тази цел компанията вече е наела човек, чиято цел е единствено да търси нови пазари и ниши. По отношение на електронните визитки реалистичната краткосрочна цел е те да стигнат до минимален брой клиенти, така че екипът зад него да се самоиздържа като отдел.
От там нататък целта на компанията ще бъде да фокусира дейността си - по-малко проекти, в по-малко разнообразни ниши. "Целта е да правим само управление на проекти и ще работим с фрийлансъри, докато нашият капацитет ще бъде свободен за нашите си идеи, за продукти", казва Круменахер.
По време на разговора с "Капитал" той казва, че не търси външен инвеститор и че целта е компанията да бъде устойчива сама по себе си - "а това не се случва с външни пари, те само правят нещата по-лесни". Има обаче един сценарий, при който външните пари биха били добре дошли - сценарият на мечтите.
"Ако имаме късмет, продуктовото ни направление може да стане много голяма компания. Мечтата ни е да станем следващата история на успеха. Ако не станат мечтите, ще следваме плана - първо на нула, после на печалба, повече потребители, повече клиенти и един ден да го продадем. Да продължим да го работим, но да не е наше. Това вече е инвеститор, който бих приел. Може би още сега знаем кой ще бъде - и вероятно отново ще бъде някой от Швейцария", завършва Круменахер.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.