🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бързата лисица от Швейцария

Втората по растеж IT компания за 2020 г. Quikfox дължи успеха си на швейцарски основател и голям договор с швейцарски телеком

Мануел Круменахер    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Куикфокс"

Сектор: ИТ

Собственици: Мануел Круменахер,

Тошо Запрянов, Виктор Маринов,

Мехмед Ахмед

Управител: Мануел Круменахер

Мануел Круменахер живее в България от вече 28 години и ако самият той не спомене името си и швейцарското си гражданство, човек може да го вземе за чистокръвен българин - и заради владеенето на българския език, и заради начина му на изразяване. Той пристига в България в началото на 90-те години и бързо оставя отпечатък: през 1996 г. става национален шампион по волейбол с отбора на "Славия", заедно с българската легенда Пламен Константинов. Четвърт век по-късно Круменахер може да се похвали с постижение в съвсем различна дисциплина - бизнес и IT.

Първоначално Круменахер е повече бизнес консултантски, отколкото IT ориентиран. Още преди повече от десетилетие обмисля да се върне в Швейцария, но след като стига до заключението, че швейцарските компании така или иначе ще го използват като експерт в България, решава да го направи със собствена компания в самата страна. Днес основаната и оглавявана от него компания Quikfox е втората най-бързо растяща IT компания в България за 2020 г.

Дружеството "Куикфокс" отчита 3.95 млн. лв. приходи за 2020 г. спрямо 1.1 млн. лв. година по-рано, ръст от 246%. Същевременно компанията излиза от минимална загуба, 4 хил. лв., на солидна печалба - 582 хил. лв.

От една страна, скокът е еднократен ефект от голям договор, сключен през годината. Същевременно обаче този договор е показателен и за Quikfox, и за възможностите на Круменахер като канал между България и Швейцария. Накратко, Quikfox печели една от големите поръчки на швейцарския телеком Swisscom, за да внедри и оперира системи за вътрешни процеси като тикети и обучение на нови служители. През тази година обаче капацитетът по договора е намален, след като Swisscom решава да отвори външен център в Латвия.

Големият скок на лисицата

Бизнесът на Quikfox е разделен на три направления - работа с телекоми, разработка на уеб системи и приложения, както и продуктова част, която е все още в зародиш.

Първото направление е директно обвързано с ръста през 2020 г. Swisscom на практика взема под наем голяма част от екипа на служителите на Quikfox - консултанти, софтуерни инженери и дизайнери - за да могат те да разработят каквото е нужно на компанията.

"Ръстът миналата година се дължи на договора със Swisscom и решението за вътрешни системи. Всъщност Swisscom не знае какво точно ѝ трябва - компанията купува човекочасове и ние работим за тях. Де юре те пускат на мен поръчка, казват какво искат грубо и после взимат нашия човешки ресурс, за да работи в детайл", обяснява Круменахер.

Добавя, че договорът със Swisscom е бил добре дошъл за него като мениджър, "защото знаех предварително всичко - и приходите, и разходите. Много бързо добавихме 25 души към екипа. Това беше един блок от разходи, който ние едва поехме. Ние никога не сме работили с кредити и отказваме да го правим, особено при условията на българските банки, които са много по-лоши, отколкото тези на швейцарските." Успокоението за Круменахер идва, след като един от мениджърите в Swisscom дава картбланш на компанията му и скъсява сроковете за плащане по договора, което е необичайно.

Всичко по договора се развива добре - дотолкова, че Swisscom първо обмисля да купи цялата Quikfox, а след това започва да обмисля отварянето на развоен център в София. В крайна сметка това не се случва и швейцарският телеком отива в Латвия. "При такива компании много неща имат влияние - например дали има ежедневни полети до дадения град. Имаше сценарий, в който служителите тук да са техни, а ние да сме само администратори. Всички възможни сценарии разгледахме, но в един момент те изчезнаха и отидоха в Рига. Човекът, с когото ние работехме, напусна Swisscom и това промени изцяло плановете", казва Круменахер.

В момента Quikfox все още има работа по договора, но тя е значително по-малко. Това се отразява на финансите на компанията и Круменахер казва, че тази година в отчета ще има спад след еднократния ефект от миналата година. Въпреки това обаче добавя, че оперативно, изключвайки договора със Swisscom, бизнесът расте.

Приложения и продукти

За растеж компанията разчита и на другите си две поделения - за поръчкови приложения и продукти, където Quikfox обслужва разнообразни пазари и ниши. В момента например фирмата разработва приложение за филмов продуцент в Холивуд. "В него актьорите получават сценарий, записват се, качват го и разбират дали са одобрени или не. Реално това е приложени за кастинг, насочено към тези елементи от Холивуд, за които ние рядко мислим - по-малки продукции, роли и статисти", казва Круменахер.

Други приложения, които Quikfox разработва, са например електронни рецепти за чуждестранни пазари, където фармацевтичната система е автоматизирана. "Пациентът получава електронна рецепта, тя отива в аптека, от там ти носят лекарствата директно вкъщи. Разработваме и приложение за организация и график на операционни, помещения и екипи в болници", казва още Круменахер.

Третото направление е продуктово, но то все още е в зародиш. По време на пандемията Круменахер стига до заключението, че физическите визитки представляват повече проблем, отколкото решение. Затова той и част от екипа на Quikfox започват да разработват електронни визитки на телефона, които да се сканират с QR код. "С всички данни, правилен правопис, без грешки", казва той.

Насоката му обаче не е като на традиционните визитки, т.е. чисто потребителски продукт. Според него истинската ниша е интеграцията на подобни визитки в системи на компании, така че "всеки служител от първия до последния ден да има официална визитка". Така всеки служител ще може вътрешно да намира информация и контакти за друг, а същевременно ще изчезне и възможността вече бивши служители да използват стари визитки.

Планове и мечти

"Плановете са едно, мечтите са друго", казва Круменахер, когато става дума за бъдещия път пред Quikfox. Реалистичните планове са консултантският бизнес да се върне обратно там, където е бил и по време на договора със Swisscom. За тази цел компанията вече е наела човек, чиято цел е единствено да търси нови пазари и ниши. По отношение на електронните визитки реалистичната краткосрочна цел е те да стигнат до минимален брой клиенти, така че екипът зад него да се самоиздържа като отдел.

От там нататък целта на компанията ще бъде да фокусира дейността си - по-малко проекти, в по-малко разнообразни ниши. "Целта е да правим само управление на проекти и ще работим с фрийлансъри, докато нашият капацитет ще бъде свободен за нашите си идеи, за продукти", казва Круменахер.

По време на разговора с "Капитал" той казва, че не търси външен инвеститор и че целта е компанията да бъде устойчива сама по себе си - "а това не се случва с външни пари, те само правят нещата по-лесни". Има обаче един сценарий, при който външните пари биха били добре дошли - сценарият на мечтите.

"Ако имаме късмет, продуктовото ни направление може да стане много голяма компания. Мечтата ни е да станем следващата история на успеха. Ако не станат мечтите, ще следваме плана - първо на нула, после на печалба, повече потребители, повече клиенти и един ден да го продадем. Да продължим да го работим, но да не е наше. Това вече е инвеститор, който бих приел. Може би още сега знаем кой ще бъде - и вероятно отново ще бъде някой от Швейцария", завършва Круменахер.

Q&A

Притеснява ли ви спадът в приходите след договора със Swisscom?

Не, не ни притеснява. Екипът остава. Аз съм лошото ченге във фирмата - този, който гледа финансите. Моите съдружници искат нови неща, а аз съм този, който иска да знае кой и за какво иска да харчи пари. Една от максимите ми е да трупаме пари, за да ни е спокойно, когато има лоши дни. Ако извадим еднократния ефект, бизнесът отново започва да расте. Тази година няма да е като миналата, но за да можеш да направиш две крачки напред, трябва и една назад.

Защо не таргетирате други телекоми?

Много е трудно в този сектор. Те рядко работят с чуждестранни фирми. Достъпът до техните търгове е затворен, а при тях всичко става през търгове. Ако искаш да участваш, трябва да си близо до тях, да имаш информация.

Успявате ли да намерите служители?

Би било арогантно да кажа, че намираме безпроблемно хора, но успяваме да се справим. Имаме късмет, че имаме хора с добра мрежа от контакти, имидж, репутация. Има много чуждестранни фирми, които идват тук и вдигат цените. Те идват, трябват им хора, надуват цените. Един ден балонът ще се спука и всички тези компании ще идат в Грузия, Молдова - не знам, но няма да е тук.
Все още няма коментари
Нов коментар