Здрави основи с благоевградска арматура

Раздвижването на строителството в България има ключова роля за добрите резултати на "Стад Близнаков"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Най-значимото събитие за фирмата е, че вече 25 години продължаваме да съществуваме, да се развиваме и оставаме семейна фирма."

Христо Близнаков

В зората на свободния бизнес "Стад Близнаков" започва да търгува със строителни материали, но бързо след това се ориентира към металите и в частност арматурата. Тази година "Стад Близнаков" става на 25 години и подаръкът за четвъртвековното им присъствие на пазара е 41% ръст в приходите. Благоевградската семейна компания, чиято основна дейност е производство на арматури и огради, е ориентирана към вътрешния пазар и именно това я е тласнало нагоре през последните години, твърди синът на основателя и мениджър проекти Христо Близнаков. "Стад" не за пръв път попадат в класацията "Гепард" и е една от най-стабилно развиващите се фирми в сектора на металообработването.

Докато достигне до своята формула за успех, "Стад Близнаков" преминава през различи дейности в металния сектор. Основава я Иван Близнаков, който е инженер по професия и нетипично за бизнесите в началото на прехода е в свои води в сектора. Отначало фирмата се занимава само с търговия със строителни материали и изделия от метал, която, както знаете, не е много доходоносна и през първите години работи с под десет души персонал, разказва Близнаков. Около 2000 г. за компанията идва време за промяна и Близнакови се преориентират към производството, където печалбите са по-големи. Тогава купуват първите ръчни машини за арматури, които на фона на технологиите, които към днешна дата използват в заводите, са направо антики, разказват от фирмата.

Сега компанията с бизнес за близо 18 млн. лв. има няколко звена - производство на арматурни заготовки, търговия със строителни материали, транспорт, логистика и строителство. Отделните дейности се управляват индивидуално и имат собствени организационни структури. Основните бази на фирмата са разположени в София и Дупница, където компанията има производствени мощности, складови бази, магазини, офис и търговски площи. Малка част от приходите идват и от отдаване под наем на собствени терени. Централен за бизнеса е все пак металът - около 40-50% от дейността на предприятието по думите на Близнаков.

Железни резултати

Завоят към производство, изглежда, се е оказал печеливш ход за "Стад Близнаков". "Има голямо търсене. През последните няколко години бизнесът се развива много добре", твърди Христо Близнаков, което според него се дължи основно на доста съживилото се промишлено строителство, както и по-конкретно на автомагистрала "Струма" и на метрото в София. Финансовите резултати на компанията потвърждават думите му - от 2010 г. компанията всяка година има двуцифрен ръст при доста добра база - така за пет години стига от оборот 6.8 млн. лв. до 17.9 млн. през 2014 г. Приходите за миналата година са нараснали с 41% спрямо 2013 г., когато ръстът пък е бил 31%.  Не чак толкова позитивни изглеждат обаче резултатите, ако се хвърли бърз поглед към печалбите на предприятието, където няма такъв сериозен прираст. За миналата година чистата печалба на "Стад Близнаков" е едва 178 хил. лв.

По-малките печалби на фона на добрите си приходи Близнаков обяснява, от една страна, с ниските цени, които фирмата дава "само и само да вземе поръчката". Компромиси от този тип се налагат заради засилената конкуренция на вътрешния строителен пазар, твърди управителят. Другото перо в баланса на предприятието са ежегодните инвестиции в разрастване на "Стад". Според Близнаков за последните две години фирмата е отворила две нови бази. Става дума за производствени халета в София и Дупница, които се намират на собствени терени на компанията, както и за оборудването към тях.

Докато достигне до своята формула за успех, "Стад Близнаков" преминава през различи дейности в металния сектор.

По база на година

С двете нови производствени бази Близнаков смята да удвои капацитета на производството си 1.5 пъти. През изминалата 2014 г. базите са произвели между девет и десет тона арматурни заготовки. Близнаков предпочита да не коментира размерите на инвестициите си, но потвърждава, че те няма да спрат дотук. От догодина "Стад Близнаков" смята да се съсредоточи върху купуването на високотехнологични роботи, с които да се оптимизира производството. Наскоро компанията въвежда и ERP система за управление на процесите си, която е финансирана по европрограма за развитие на конкурентоспособността в България.

Предприятието иска да се развива и навън, като увеличи износа си, отговарящ сега за едва 20% от бизнеса с метални конструкции. Основните пазари засега за съседните на България държави, основно Румъния и Сърбия, но амбициите на "Стад Близнаков" са насочени към Западна Европа и по-конкретно към Австрия и Германия. С увеличението на производствените си капацитети предприятието се надява и на 10% увеличение на износа. 

Звънът на оградите

Увеличаването на износа всъщност в по-голяма степен е свързан конкретно с телените мрежи и оградни пана. Това производство засега е около 15% от цялото производство на компанията. "За разлика от арматурите оградите имат доста по-голяма добавена стойност и биха понесли разходите за транспорт и логистика без сериозно увеличение на цените", така обяснява проектният мениджър стратегията на дружеството.

Семейно предприятие

Към март 2015 г. компанията има 91 служители, показва справка в електронния регистър ДАКСИ, но според Близнаков за фирмата работят около 120 души. В това число се включват и всички, свързани с някоя от петте сфери на дейност на фирмата. Ценностите на предприятието също са семейни, подчертава Христо Близнаков: "Всяка година правим инвестиции в обучение на персонала. Гордеем се със страхотния ни екип от хора, който всекидневно дава най-доброто от себе си." По думите на Близнаков компанията досега се е развила без сериозни сътресения или резки завои, а най-впечатляващото в историята ѝ е, "че продължаваме да съществуваме, да се развиваме и оставаме семейна фирма".

Все още няма коментари
Нов коментар