С едни дънки напред

Зад успеха на търговеца "Лий Купър България" стоят най-вече инвестициите в технологии и в обучение

Управителят на "Лий Купър България" Стефан Башев
Управителят на "Лий Купър България" Стефан Башев
Управителят на "Лий Купър България" Стефан Башев    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Управителят на "Лий Купър България" Стефан Башев    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Към момента брандът има десет магазина и един аутлет в България. Представен е в градовете Бургас, Велико Търново, София, Варна, Русе и Пловдив, главно в големите търговски центрове. 

Годината е 1908. В порутените помещения на Middlesex 94-96 в Източен Лондон Морис Купър създава едноименната фабрика за производство на работно облекло, която по-късно се преименува на Lee Cooper. Въпреки скромното си начало днес това е марката деним, призната за най-старата и автентична в Европа. Брандът навлиза директно в България през септември 2012 г., когато е учредено дружеството "Лий Купър България". То е еднолична собственост на Lee Cooper Hong Kong, където е и централата на компанията майка. При навлизането си в страната фирмата открива общо пет магазина в градовете София, Велико Търново, Варна и Русе. И макар брандът да е световноизвестен, на управителя Стефан Башев и екипът му са необходими няколко месеца, за да разпространят сред клиентите, че марката вече присъства директно в България. Така през 2014 г. компанията вече не само е достатъчно позната, но се подрежда на пето място в класацията "Гепард" в сектор търговия с приходи от 14.8 млн. лв. и печалба от 105  хил. лв. в сравнение с 2.9 млн. лв. и 48 хил. лв. печалба за предходната година. Според дружеството 2015 г. е идентична с предходната и високите нива на приходите ще се запазят. "Изпълнени сме с надежда, че през 2016 г. икономиката в страната ще има по-добри резултати и това ще рефлектира в търговията и търговските фирми като нас", споделя финансовият мениджър на българското дружество Николай Кръстев. С надежда за по-добри времена за бизнеса гледа и управителят Стефан Башев: "Когато започнахме през 2012 г., в България все още си беше криза. Започнахме от по-трудното и сега виждаме ръст и подобрение на нещата, но все още не е това, което трябва да е."

В основата на успеха

Въпреки че се занимава с търговия, екипът на "Лий Купър България" осъзнава, че в основата на растежа са технологиите, но и хората зад тях. "Работим с много тежък софтуер, който организира работата ни за четири сезона напред (две години). Това ни помага много при планирането и при управлението на стоките и магазините", разказва Кръстев. "Общо взето, всяка седмица има доставки, затова и ролята на персонала е много ключова - да познава добре стоката и колекциите. Нашите служители обикновено познават колекцията много преди да е дошла и са подготвени за нея. Съответно всяко получаване на стока е свързано с много знания по технологията на приемането й: тя да влезе в системата, да може да се разпредели адекватно по магазините и да бъде добре представена за клиентите." Много важни за модния търговец, разбира се, са и текстилът и дизайнът. "Смятаме, че има ниша точно за дизайна на Lee Cooper - младежка мода, топли модерни цветове и когато това е в комбинация с качествен материал, нещата се получават добре", обобщава Башев.

Компанията реинвестира значителни средства в обучение на служителите и съвременни софтуерни решения. "Без да реинвестираме голяма част от парите, които изкарваме, този оборот трудно би могъл да се постигне", коментира финансовият мениджър. Доброто планиране и комуникацията на всички нива, залегнали в основата на компанията майка, са от първостепенно значение и за фирмата тук. "На всеки три месеца правим т.нар. collection meetings при компанията майка. Като цяло тя гледа много напред в бъдещето, което помага за текущите продажби. Самото отваряне в България е планирано две години по-рано", разказва Кръстев. Фирмата има задължителен период на подготовка преди пускането на всяка колекция, а персоналът в съществуващите магазини подлежи на редовно обучение. Постъпването на всеки нов служител пък е обвързано с един месец въвеждане в работата. "Освен обученията отделяме и много време в срещи с всички управители", обяснява Башев. "Комуникацията с всеки магазин е толкова тясна, че независимо че сме тук в офиса, сякаш имаме непрекъснато присъствие в магазините." Това се случва на ежедневна база, на такава се разглеждат и резултатите на магазините. Според Башев структурата на българското дружество му позволява да има много по-малко хора в администрацията от всяка друга подобна компания и така да бъде по-гъвкаво в работата си. "Взимаме решения бързо и можем да ги реализираме отново в кратки срокове", посочва управителят.

Едно от другите конкуренти предимства на фирмата е, че при всяко зареждане, всяка седмица има нови попълнения към колекцията. "Това силно подпомага продажбите", разказва Кръстев. "Клиентите са доволни, че когато идват в магазините, не виждат едни и същи неща. Това определено е една от много силните ни конкуренти черти, която възнамеряваме да поддържаме. Защото в сектора на т.нар. Fast fashion (сезоните на облеклата се сменят бързо) изключително важно предимство е точно това – всяка седмица да имаш нови попълнения към стоката. Иначе неизбежно идва разочарованието в редовния клиент", обяснява мениджърът. За търговците работата със съществуващите клиенти също е ключова. "Лий Купър България" има програма за лоялни клиенти, в която вече има регистрирани около 8000 души. Те се включват към нея безплатно, след като са направили определена сметка в магазина. При присъединяване получават ваучер на стойност 50 лв., който могат да изразходват в месеца на рождения си ден, отделно всеки път, когато пазаруват, имат отстъпка (дори и на намалени стоки). При желание оставят телефон и мейл и от фирмата комуникират с тях, информирайки ги за нови стоки и промоции. 

Почитатели на денима

В България, както и в чужбина, марката е предпочитана най-вече от младите потребители. Средната възраст на купувачите в страната е 36 години на базата на статистика от лоялната програма. "Разбира се, диапазонът е доста широк – имали сме от 18 до към 55-годишни клиенти, но модата на Lee Cooper е най-вече младежка", посочва Башев. Като дънкова компания основният артикул, който се търси, са дънките като фирмата набляга главно на тях като асортимент: размери, цветове, количество. Въпреки че това е водещият продукт обаче, екипът се старае палитрата от всички съпътстващи аксесоари - тениски, пуловери и якета, също да е широка. "Опитваме се, продавайки дънки, да осигурим в този съвременен стил и подходящо допълнение към тях", обяснява Кръстев. "Дори организирайки по този начин подредбата в магазина, почти всичките ни клиенти купуват по три-четири неща. Това също е фокус на вътрешнофирменото ни обучение."  Фирмата изпраща на такова служителите, които отговарят за мърчандайзинга, а голяма част от тях имат образование, свързано с дизайна. В допълнение, в глобален мащаб компанията разменя помежду си снимки на подредба на стоките в магазините и на витрините. "Главната цел е да предложим множество варианти на клиента по най-добрия начин", посочва Башев.

Към момента брандът има десет магазина и един аутлет в България. Представен е в градовете Бургас, Велико Търново, София, Варна, Русе и Пловдив, главно в големите търговски центрове. Засега поне до началото на летния сезон през февруари, компанията не планира откриването на нови магазини, тъй като счита, че пазарът в известна степен е пренаситен. "Представени сме в известните и добре работещи молове, за да няма толкова голям риск, тъй като и времената все пак не са от най-добрите", разказва Кръстев. "Съобразяваме се, че има молове, които нямат много добра маркетингова стратегия, нямат ясно позициониране на пазара и съответно при тях посетителите не са толкова значима бройка, така че се опитваме да принадлежим към тези, които имат ясна стратегия за развитие."

В България има все по-голяма конкуренция на световни модни брандове, но според екипа на "Лий Купър България" това влияе положително на всички. "Компаниите непрекъснато въвеждат новости, с които да привлекат клиенти, и това поставя в същите условия и нас. Търсим нови предложения, работим много, за да развием добре програмата за лоялни клиенти. Така че според нас този пазар ще продължи да се развива и именно поради присъствието на множество популярни и известни марки", казва с надежда управителят.

Все още няма коментари
Нов коментар