Хотели и ресторанти: 20 градуса на слънце

Компаниите в сферата на туризма отново не могат да се похвалят с голям растеж

Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалита на няколко руски туроператора.
Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалита на няколко руски туроператора.
Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалита на няколко руски туроператора.    ©  Надежда Чипева
Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалита на няколко руски туроператора.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

При хотелите и ресторантите едва първите 9 имат ръст на приходите от над 20% спрямо 2013 г.

Годината е 2015. Мястото е българският бряг на Черно море. Много от леглата са празни или са запълнени с цената на големи отстъпки. Руснаците ги няма, немците са по-малко, а китайците и индийците, които да се появят и да спасят българския туризъм, са все още само в мечтите на министъра на туризма Николина Ангелкова.     

Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалитът на няколко руски туроператора. Годината е била успешна за първите 20 компании, занимаващи се с хотелиерство и ресторантьорство в класацията "Гепард" за най-растящите на база приходи малки и средни предприятия, но с малко.

За поредна година секторът не може да се похвали с големи ръстове, подобни на тези в други сектори като търговия, строителство, транспорт и спедиция и др. При хотелите и ресторантите едва първите 9 имат ръст на приходите от над 20% спрямо 2013 г. От тях 5 са в сферата на ресторантьорството, като всички са свързани с известни брандове на вериги за хранене. При хотелиерите най-силно е присъствието на обекти около Варна, а растящите за втора поредна година са намалили растежа си през 2014 г. наполовина. 

Всичко на масата 

Най-динамично развиващата се компания е сектора е "Канела 2011", която расте със 194%. Зад дружеството се крие известната марка Raffy Bar & Gelato. Семейната двойка Аделина Захариева и Ричард Алибегов започват да развиват веригата си от заведения преди четири години. От идеята да се създаде място за събиране на приятели през 2014 г. бизнесът вече е донесъл 4.4 млн. лв. приходи. Другият успешен проект на семейството са сладоледите Raffy, които дават и името на веригата. Първото заведение е открито през 2012 г. на ул. "Ангел Кънчев" в София. После идва и заведението на столичния булевард "Витоша", а последната инвестиция е в заведение с басейн в София, като предстои и експанзия в страната. През ноември се очакват да отвори заведение Raffy в Пловдив. Миналата година заработи такова в Благоевград, като формулата на бъдещия растеж ще е франчайзингът. Концепцията на веригата са цени в средния сегмент и големи грамажи в стил "американска кухня" и голямото меню, като собствениците смятат, че клиентите трябва да се чувстват свободни да седнат и да изпият дори само едно кафе без консумация от кухнята по всяко време. Според собствениците ресторантьорският бизнес има голямо поле за развитие в страната, а внасянето на успешни готови бизнес модели отвън е достатъчно. Основният проблем пред хотелиерския и ресторантьорския бизнес в страната - намирането на качествени кадри, обаче важи и за тях. Най-трудно се оказва намирането на подготвени сервитьори, владеещи чужди езици, поради представата, че тази работа е до време и бягането на подготвените в чужбина (профил на компанията на стр...). 

Другата добре позната марка в класацията на най-растящите е Happy, като дружеството "Хепи", с генерален мениджър Орлин Попов, присъства в нея с три свързани дружества. "Хепи лейди", "Хепи стил" и "Темплар". Последното има ръст на приходите от близо 60% и оперира ресторант от веригата в Бургас, намиращ се на централната улица "Александровска". "Хепи" е дружеството, което държи правата на марката Happy Bar and Grill, Captain Cook и Happy Sushi и развива бизнеса си на принципа на франчайзинга. Основната дейност на дружеството е франчайз, рекламни и офис услуги, продажба на стоки и активи, като първите две генерират 90% от приходите на компанията. Основни клиенти на рекламните и офис услугите са фирмите от икономическата група "Хепи". Според отчета на компанията бизнес ситуацията в сектора се влошава заради намаленото търсене, което съответно се отразява и на дейността на веригата ресторанти Happy. Отрасълът е в спад, пише още в отчета, което обаче се компенсира от "отличните пазарни позиции, географско разположение и популярност на веригата". Ресторантите на веригата отчитат все по-големи обороти, като това води до по-големи франчайзингови такси за дружеството. Освен по-големи приходи от такси се предвиждат и повече ресторанти под бранда Happy Bar and Grill. Прогнозата за 2015 г. е за запазване или леко намаляване на оборотите. "Хепи" е и едноличният собственик на "Хепи стил" и "Хепи лейди". Последната расте с 40% и е на шесто място в класацията, като има приходи от 16.3 млн. лв. Основната дейност на компанията е производството на продукти от пилешко месо и риба, индустриално хранене и търговия на едро с хранителни стоки. Основната част от продукцията е предназначена за ресторантите и другите обекти за хранене на групата "Хепи", а останалото за големи клиенти, на които се предоставя пълно хранително обслужване на персонала. Тоест бизнесът на дружеството е относително подсигурен.

Другата позната марка в класацията е Domino's Pizza през дружеството "Лн сълюшънс", собственост на Лазгин Маджид и Никола Николов. За 2014 г. приходите на компанията се увеличават от 4.8 млн. лв. на 6.6 млн. лв., или това е 38.4% ръст. Американската верига влезе на българския пазар през 2010 г. чрез франчазинг, като Николов е представителят на марката за България и е взел правата от компанията Anatron Food Services, която представлява Domino's в Гърция и Кипър. За разлика от другите пицарии у нас основната дейност на Domino's е доставка по домовете и в по-малка степен продажбата на място, като при влизането си през 2010 г. компанията си беше поставила за цел да има 20 обекта в България до 2018 г.

Последната компания от групата на заведенията е "Младежка кооперация Ялта - МК", създадена през 1997 г. като правоприемник на дейността на МК "Ялта 92" и СК КООПСУ с основна дейност развлекателна услуги. Младежката кооперация натрупа пари по времето на данъчните облекчения за този тип организации в зората на демокрацията.

Все на слънце

Сред компаниите, попадащи в групата на хотелиерските услуги, с най-голям ръст от 147% е "Слънчев ден" АД. Акционерното дружество е и това с най-голям проход в класацията - близо 25 млн. лв. за 2014 г. Мажоритарен акционер в "Слънчев ден" е дружеството "Съни тур", където едноличен собственик червеният активист и кандидат за кмет на БСП в Пловдив е Георги Гергов (3-о място на изборите).

На четвърто място в класацията е "Баутек България", която увеличава приходите си повече от двойно, като от Търговския регистър става ясно, че в края на юли капиталът на компанията е увеличен от 5 хил. на 1.8 млн. лв. Тримата собственици на компанията са от руски произход, като дружеството се занимава с хотелиерство, ресторантьорство и инвестиции в имоти. Фирмата развива младежко-ваканционното селище в Кранево AquaLife, което е основната инвестиция до момента на компанията и на практика навлезе в ниша, заета основно от държавните спортни бази. То функционира от 2011 г. като спортен комплекс, който посреща спортисти основно от Русия и първоначалната инвестиция в него беше над 5 млн. евро. Комплексът, намиращ се на 24 км от Варна и на 42 км от Балчик, разполага с басейн с олимпийски размери, голяма спортна зала, фитнес център, възстановителен център и външна сцена и може да посрещне спортисти от 45 вида спорт. Хотелската база е от четири корпуса със общо 570 стаи и капацитет до 1400 гости. 

С 20% ръст на приходите е "Интерхотел Сандански България", където основни акционери са "ВК Мениджмънт" с 65.5% от капитала и "Аекс" АД с 30.3% от капитала. Основен собственик в двете компании е съпругата на убития през есента на 2005 г. банкер Емил Кюлев - Весела Кюлева-Станкова. От отчета на компанията става ясно, че увеличението на приходите идва от оперативната му дейност, като броят на нощувките се е увеличил от 79 хил. за 2013 г. на 91 хил. за 2014 г.

В групата на полуръстовете

За втора поредна година в класацията на най-динамичните попадат хотелската верига "Дит хотели". Тя е на Румен Чандъров, собственик на няколко хотела в Слънчев бряг, сред които "Маджестик". През 2013 г. компанията обаче забавя растежа си от 2013 г., когато "Дит хотели" растеше с близо 20% при 11% за 2014 г. Чандъров е известен и със спортния си бизнес, посредством компанията "Дит груп", като развива частната футболна школа "Дит" за младежко-юношески футбол.

Други все така растящи за поредна година, но този път наполовина, са компаниите на Григор Фиданов, "Грифит холи" и "Хотелско мениджърска компания". За 2013 г. "Грифит холи" растеше с близо 30%, като сега ръстът е 14%. Дружеството осъществява дейността си в хотел "Грифид хотел Болеро" в Златни пясъци, открит през 2005 г. и разполагащ с 297 стаи и 4 звезди. "Хотелско-мениджърска компания" пък растеше с 35.6%, докато сега възходът е 13.6%. Компанията също осъществява дейността си в комплекс Златни пясъци, като там държи хотел "Арабела", построен през 2001 г., придобития през 2010 г. "Морско око", преименуван на хотел "Вистамар", и в третия Грифид хотел - "Метропол", реконструиран през 2012 - 2013 г.

Все още няма коментари
Нов коментар