Търговци на всеки километър

Секторът е с най-голяма представителност в класацията

Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж
Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж
Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Търговията е най-големият сектор в българската икономика - от малките гаражни магазинчета до големите търговски центрове и вериги, той е навсякъде. И това не е изненада, след като още в зората на демокрацията магазинната търговията беше най-лесният начин за започване на бизнес. Малките и средните фирми от сектора заемат и най-голям дял в класацията "Гепард". Тук са над 500 фирми, които са 33% от всички динамични компании.

Разбира се, няма да срещнем компании като най-големите вериги за продажби на дребно, които правят огромни обороти и влизат в категорията на големите компании, но картината е доста пъстра - от търговци на храни, цигари и алкохол, до лекарства и консумативи за медицината, дървесина и компютри.

Все пак солиден оборот

Общият оборот на всички над 500 търговски компании в "Гепард" е 6.4 млрд. лв., като от тях с най-голям дял са доставчиците на едро (76.5%). За сравнение - 20-те най-големи вериги в България през миналата година са направили общ оборот от 5.7 млрд. лв., а лидерът "Кауфланд" е с 1.224 млрд. лв. по данни на "Капитал 100".

В "Гепард" оборотите са далеч по-ниски, но темповете им на растеж са много по-високи - при първите 20 компании той е над 100%. Това се отнася и за цялата класация (топ 20), а лидерът "Браун България" расте с близо 1000% през миналата година. Компанията търгува с лекарства, продукти и консумативи за медицината.

Паралелно с разрастването на дейността си през 2014 г. тя е увеличила и персонала си.

Друга компания в топ 20, която работи в този сектор, е "Новамед БГ". Тя е специализирана в доставките в областта на медицината и продуктите за хора с увреждания - помощни средства, приспособления и съоръжения за хора в неравностойно положение, слухови апарати, глюкомери.

Второто място е за "Малвис", която търгува с хранителни стоки на едро и има онлайн магазин, от който всеки може да поръча. Компанията е базирана и прави доставки във Варна, а неин подгласник е "Мунилес", който търгува с дървесина.

Търговец на храни е и компанията "Сейл комерс", собственост на Александър Найденов, който контролира и "Олинеза". "Сейл комерс" доставяше храна за болниците на ВМА в страната до февруари тази година, когато договорът беше развален от новото ръководство след отстраняването на ген. Стоян Тонев.

Търговецът на дрехи "Лий Купър" расте с над 400%, след като започна директно да търгува в България през 2012 г. Към момента брандът вече има десет магазина и един аутлет в България. Те се намират в градовете Бургас, Велико Търново, София, Варна, Русе и Пловдив, като са позиционирани главно в големите търговски центрове.

Закъде без скрап и метали

Традиционно едни от най-растящите компании в сектора са търговците на скрап и метали. В случая в топ 20 попадат цели четири компании - "Медибул", "Трансметалс", "Велтрон" и "Глобал металс". Сред най-динамичните търговци са и тези в сектора на строителството - "Меркури инвест" търгува с нови и употребявани машини. Друг представител е пловдивската "Босстор", която продава цялата гама от строителни материали и консумативи.

Очевидно съвземането на сектора и ръстът в инфраструктурното строителство помагат на търговците в сектора. Много устойчив и висок ръст отчита и компанията "Експо 2000 трейд" - тя търгува с бяла и черна техника от марките Bosh и Siemens. Друга група в топ 20 са търговците на зърно и препарати за земеделието - това са "Корн бейс", "Боилл" и "Стил трейд".

Все още няма коментари
Нов коментар