Куриерът на Дядо Коледа

"Рапидо експрес енд лоджистикс" расте благодарение на новите си услуги, новите си пазара и различната си бизнес стретегия

Управителят Радослав Крумов: "Започнахме да работим в Румъния, тогава когато никой не работеше там."
Управителят Радослав Крумов: "Започнахме да работим в Румъния, тогава когато никой не работеше там."
Управителят Радослав Крумов: "Започнахме да работим в Румъния, тогава когато никой не работеше там."    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Управителят Радослав Крумов: "Започнахме да работим в Румъния, тогава когато никой не работеше там."    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията е силно ориентирана към обслужването на онлайн магазините.

Зад сградата на бившия хладилен завод "Мраз" в София и настоящ бизнес център сутрините са горещи. Там, в разпределителния хъб на куриерската компания "Рапидо експрес енд лоджистикс", се случва трескавото сортиране на пратки, които чакат да поемат по пътя към получателите. Двамата управители и съдружници в компанията Радослав Крумов и Васил Атанасов още от началото на октомври са в още по-трескава организация на предстоящата кампания, започваща с Черния петък и завършваща малко след новогодишните празници. Задачата е да се предвиди всичко непредвидимо като блокирани от сняг пътища, огромни обеми от подаръци, поръчани в последния момент по интернет, допълнителни куриери, дублиране на екипи за работа с клиенти и т.н., и т.н.

Сезонът на разпродажбите са един от важните периоди в годината за "Рапидо експрес енд лоджистикс". Куриерската компания е силно ориентирана към обслужването на онлайн магазини, като над 60% от пратките на компанията пътуват с наложен платеж. През последните няколко години пазарът на пощенски и куриерски услуги е един от малкото, които расте постоянно и устойчиво, задвижван именно от двигателя на електронната търговия, като за миналата година общия ръст е 16% по данни на Комисията за регулиране на съобщенията. Това, че куриерска фирма попада в класацията на най-растящите малки и средни компании, не би трябвало да бъде изненада. Бизнесът на "Рапидо експрес енд лоджистикс" обаче расте много над пазарните нива, като за миналата години приходите на компанията са 7.8 млн. лв. при 3.8 млн. лв. за 2013 г. Или зад тези близо 103% се крие много повече от благоприятен пазар. Това са външните пазари на компанията, новите клиенти, новите услуги и различната бизнес стратегия.       

В началото бе мотопедът

Радослав определя бизнеса като спонтанна идея, дошла през 2001 г. Тогава той решава, че има място за куриерска фирма, защото търсенето на тази услуга е сериозно, а тогавашните участници на пазара - малко и малки. "Имаха мрежи и покритие, но начинът на работа силно се различаваше от сегашния. Нямаше софтуер, нямаше ги и сегашните ресурси. Сега вече всички са професионалисти", спомня си той. Всичко започва от един малък офис и един мотопед под наем. С куриерските пратки се разпространяват и рекламни материали. Успоредно, защото мотопедът е само един, както и куриерът. Все пак компанията успява да спечели пари и да си купи още два мотопеда. После следват 2 лади, след тях 2 автомобила Suzuki. През първите години обаче бизнесът върви на приливи и отливи. "Имало е много перипетии и е трудно да се каже кое считаме за начало, но фирмата съществува в този й вид от 2009 г.", обобщава Крумов.

Настоящият съдружник на Радослав Васил Атанасов се появява през 2011 г.. През юли има вдигане на капитала на компанията и в нея вече влизат, Крумов, Васил Атанасов, "Икар 96", дружество, в което Крумов е съсобственик, и "Венакс естаблишмънт", което става мажоритарен собственик. Офшорна компания е регистрирана във Вадуц, Лихтенщайн и се представлява от пълномощника Васил Атанасов. "Става въпрос за финансов инвеститор", коментира Атанасов, като през 2011, 2012 и 2013 г. са направени три последователни увеличения на капитала на компанията и към момента той е близо 1 млн. лв. (945 хил. лв.)  "Това ни даде възможност да направим необходимите за разрастването  инвестиции", допълва той.

Сподели ми мрежа

Отново през 2011 г. компанията се премества в сградата на бившия хладилен завод. Към днешна дата в нея вече работят около 250 служители, куриерите са около 120, складовите работници около 40, а самите складове са 5 - в София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе. Разполага с офиси в 11 града в страната (Сандански, Перник, Благоевград, Плевен, Велико Търново, Русе, Варна, Бургас, Ямбол, Стара Загора, Пловдив). На другите места работи с агентства, където служители на компанията сутрин получават пратките и през деня ги разнасят, без да има офис в съответния град. Дали да има офис или агентство е въпрос на обем. Там, където трафикът е голям, има точки за обработка на пратките - склад или хъб, в зависимост от това дали е в края или в средата на транспортния лъч. Бусовете са 120, малко повече от половината работят в столицата и тъй като са взети на оперативен лизинг, според двамата собственици активите на компанията са малки.

Фокусът на компанията обаче никога не е бил изграждането на мрежа посредством множество офиси или покупката на огромна флотилия бусове, които да летят напред-назад из страната. Собствениците твърдят, че нямат нужда от сериозни активи, за да генерират обороти и печалби, а фокусирането върху структурата не е най-правилният подход. "Развитата структура за малък пазар като България те води към фалит, ако не минеш определен breakpoint на брой пратки при средна цена на пратка за определена дестинация. Ако си под него, започваш да спонсорираш на минута това свое грешно решение", казва Радослав.

Подходът, който използва компанията, за да покрива страната, е споделяне на мрежите на операторите, като от "Рапидо експрес енд лоджистикс" смятат, че това е тяхно основно конкурентно предимство пред останалите. "Тъй като за съжаление в малките населени места няма бизнес, решихме, че ще се развиваме в големите, а за малките ще ползваме подизпълнители", обяснява Васил Атанасов. Споделянето на мрежите на куриерските компании е популярно в цял свят, но все още се радва на малко разбиране и на голямо недоверие в България, като "Рапидо експрес енд лоджистикс" смята себе си за първата, която е започнала до го практикува още през 2005 г. А основен подизпълнител на компанията е Speedy.

По-малкият фокус върху мрежата пък е дал възможност компанията да инвестира основно в софтуер, хора и нови продукти, които иска пазарът. "Докато някои фирми бяха фокусирани върху това да си оптимизират мрежата, ние се фокусирахме върху софтуер и върху това да излезем от България", обобщава Васил Атанасов.

Пътят навън

На същия принцип с подизпълнители компанията доставя и извън страната. "Започнахме да работим в Румъния тогава, когато никой не работеше там", спомня си Радослав. През 2012 г. компанията прави анализ и си дава сметка, че на малкия и относително конкурентен български пазар няма да види нищо освен спадащи цени. Нещата са ясни - ако иска да расте агресивно, трябва да излезе извън страната. През същата година прави проучване сред собствените си клиенти - онлайн магазините. То показва, че за част от тях България е вече малка, добавените продажби на единица реклама намаляват и те трябва да започнат да продават извън България. Цена на доставката от 30-40 лв. обаче не ги устройва при средна цена на продаден продукт от 35-40 лв. Тоест пазарът има нужда от качествена услуга на добра цена и "Рапидо експрес енд лоджистикс" започва преговори с няколко румънски фирми, а през 2013 г. започва да изпраща и пратки там.

Преди година и нещо "Рапидо експрес едн лоджистикс" навлиза и в Гърция, а от няколко месеца е и в Унгария. В Румъния, Гръцкия и Унгария българският куриер също работи с подизпълнители - съответно FAN Courier, Speedex и Sprinter, които са едни от най-големите фирми на тези пазари. Цената на доставките и за трите държави е 5-7 лева. За Румъния пратките се доставят до Русе, а за Гърция до Сандански. Оттам партньорите поемат нещата. "Това е една много сериозна комуникация с клиентите, с които на практика разработваш един продукт. Онлайн магазинът превежда сайта си и пуска реклама за пазара, на който иска да работи. В момента, в който магазинът пусне пратката, ние се ангажираме клиентът да не разбере, че тя минава през подизпълнител. Всичко е интегрирано на много дълбоко софтуерно ниво", обясняват оттам. Към момента около 15% от бизнеса на куриера идват от чуждите пазари. В края на октомври тя пусна още 4 нови - Чехия, Словакия, Словения и Хърватия. "Пак с местни партньори и пак с ниски цени на доставка", обобщава Крумов.

Високо вдигната летва 

Освен към външните пазари погледът на компанията традиционно е насочен и навътре: към подобряване на качеството на услугата и работата с клиентите и крайните получатели на пратките; към предлагането на нови услуги; към софтуер. Радослав и Васил смятат, че пазарът на електронната търговия не затихва, като компаниите, останали на него, в момента се развиват и стават все по-взискателни. "Клиентите не търпят да има закъснение при взимане на пратката и при получаването й. Държат да имаш софтуерна обезпеченост и системата им да комуникира с твоята. Всички процеси да са автоматизирани от момента на поръчката до момента, в който парите се изплатят по банкова сметка. Искат допълнителни услуги, например обработка в наш склад", обясняват собствениците. След есемесите, които получават клиентите в момента, в който са поръчали стоката, в момента се разработва и есемес услуга в колко часа точно тя ще бъде доставена. Компанията пуска и анкети за клиентската удовлетвореност на купувачите, като така куриерската компания се явява партньор на сайтовете, подпомагайки по-високите им бъдещи продажби. 

По отношение на крайните получатели усилията също са сериозни. "На клиента не може да не му се вдигне телефонът или ако по някаква причина това се случи, задължително му се връща обаждане. Имаме нулев процент на невърнати обаждания и над 95% на доставени пратки на първо посещение", обяснява Радослав Крумов.

Игра на Черен петък

Показателно за грижата към клиентите е специалното внимание, което се отделя на предстоящата кампания, започваща от Черния петък и свършваща малко след Нова година. През този период на годината работата на куриера е средно с 30% по-голяма, като в някои дни този ръст стига и до 100%. "Набелязват се мерки, които ще струват шестцифрени суми, за да са доволни клиентите и да се минимизират забавените пратки", обясняват управителите. Те включват както допълнителна бройка куриери, хора в склада и камиони към разпределителните центрове, така и втори кол-център, който да комуникира с клиентите, чиито пратки не са били доставени навреме, и куриерска структура, която да доставя тези пратки с приоритет. Освен че ще има дублиращи структури, които да поемат повечето работа, ще има и дублиращи на дублиращите структури, които да се намесват в екстремни моменти.

Очакванията за тази година не са за пореден ръст от над 100%, а по-скоро за по-високи приходи с 25-28%. В началото на 2015 г. решихме, че не искаме тази година фокусът ни да е върху ръста на продажбите, защото, когато те растат, трябва да расте и цялото материално и кадрово обезпечаване", обяснява Крумов. "Фокусът ни през тази година е качеството", допълва Васил.

Един от основните проблеми за компанията без значение дали сме в сезона на подаръците или не, остават качествените кадри, който важи за целия пазар на куриерски услуги. Него го има както по отношение на нискоквалифицирания персонал, който няма трудови навици или има нереалистични очаквания, така и на по-високо средномениджърско ниво, от което зависи ежедневното опериране на фирмата. Така през тази година усилията са били насочени към подготовката на кадри на средно управленско ниво, които в повечето случаи идват от самата структура на компанията. "Тази година може да се каже, че се подготвяме за по-голям обем работа", завършва Радослав.

Все още няма коментари
Нов коментар