Гепард: Как да ускорим растежа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За девета поредна година "Капитал" представя класацията на най-динамичните малки и средни компании в България. През годините "Гепард" се превърна и в платформа за среща на бизнеса, на която всеки може да сподели своите идеи, да намери партньор, клиент. Малкият и средният бизнес, който е все по-важен за регионите, често остава извън фокуса на проблемите в държавата. А такива не липсват, но всеки е намерил свой път за решението им.

За поредна година класацията, срещите и разговорите с компаниите показват, че възстановяване има, но има и проблеми, които, ако се решат, условията за растеж ще са по-добри. Липсата на кадри вече се явява ключов проблем на всяко едно ниво на бизнеса. Адмирации за предприемачите, които са изпратили децата си да учат в чужбина, за да се върнат след това в България със знания и ноу-хау за техния бизнес, който да продължават да развиват. Хватката на държавата също продължава да пречи - регулации, намеса, понякога тормоз. Само да си спомним скандала от пролетта с отстранения шеф на агенцията по храните Пламен Моллов, известна и като "хранителното Гестапо", заради порочния начин на контрол върху производителите и често прилагания двоен стандарт.

За съжаление това е и причината често успешни и изрядни компании да се страхуват от публичност и да не искат имената им да се споменават в медиите - "от говорене в медиите нищо хубаво не съм видял след това", каза един собственик на компания, визирайки последвалия натиск и проверки от институциите. Емблематичен е примерът и на компания извън София, която преди години попадна в "Гепард", а бизнесът й беше описан. След излизането на класацията компанията е била посетена от НАП, инспекцията по труда, че дори и "мними потенциални партньори" - разбира се, нарушения не са били открити.

Идеята на "Гепард", освен да показва малкия и средния бизнес, е и да разказва истории, били те добри или не толкова. Никога обаче целта не е била той да е фирмен каталог за НАП или институциите, които, вместо да чуят проблемите на бизнеса, затягат още повече хватката върху него, когато видят, че има успех. А това е проблем, защото страхът от публичност е страх от институциите, от кражба на бизнеса, изнудване. Иначе казано, това е страх от държавата, която все по-малко служи на хората и на честния бизнес за сметка на задкулисни интереси.

И накрая нещо положително - кой казва, че в България няма високотехнологични и иновативни производства с добавена стойност? Препоръчвам историите на "Бултех 2000", "Джемсийк", "Рапидо". И, разбира се, всички останали.

Все още няма коментари
Нов коментар