"Фитофарма": Троянските хранителни добавки на семейство Вачеви

Вече 25 години семейният бизнес за желатинови капсули край село Орешак се грижи за здравето на хората

Иван, Милко и Мила Вачеви (от ляво надясно) са в управлението на семейната "Фитофарма".
Иван, Милко и Мила Вачеви (от ляво надясно) са в управлението на семейната "Фитофарма".
Иван, Милко и Мила Вачеви (от ляво надясно) са в управлението на семейната "Фитофарма".    ©  Надежда Чипева
Иван, Милко и Мила Вачеви (от ляво надясно) са в управлението на семейната "Фитофарма".    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Създадена през 1998 г. от Милко Вачев, днес в семейната "Фитофарма" работи второ поколение и произвежда между 3 и 3.5 млн. капсули на денонощие. Инвестициите в нови сгради и производствени линии от пандемичната 2020 г. насам възлизат на 5.5 млн. лв., а до края на 2024 г. ще бъдат вложени още около 6 млн., с което се очаква производствените площи в троянското село Орешак да се увеличат от 2 хил. на 3.3 хил. кв.м. Инвестицията включва нова, четвърта поред, линия, която ще позволи капацитета да нарасне до 8 млн. капсули на ден.

Годишно от различните продукти на "Фитофарма" се произвеждат над 1 млн. опаковки. До 2017 г. продукцията е единствено за българския пазар, а днес 90% от нея се изнасят за чужди пазари, простиращи се на четири континента. През тази година се очаква фирмата да стъпи и в Австралия и Южна Америка. Плановете на представителите на второто поколение в компанията Мила и Иван Вачеви (брат и сестра - бел. ред.) са свързани с разрастването на пазарите и производството, както и да я превърнат във все по-устойчива посредством използването на рециклирани материали за опаковките на продуктите им.

Здраве от Троян

"В момента и през цялата си история сме били съсредоточени единствено в производство на меки желатинови капсули, което е най-добрe усвояема форма за перорално приложение в сферата на хранителните добавки и лекарствата", обясни за "Капитал Градове" Мила Вачева, директор производство във "Фитофарма". Тя е в компанията вече 10 години, а преди това е завършила производствена фармация и магистратура по фармакогнозия във Великобритания.

Тя разказа още, че троянското предприятие води началото си от 1998 г., като го основава баща ѝ с помощта на неговия баща и майка ѝ. Всеки от тях е имал принос в създаването на "Фитофарма", като дядото е сглобявал машините, които са произвеждали меките капсули, а родителите ѝ, инженерн-химици, са започнали производството. Вачева обясни, че днес произвеждат също така "много широка гама от продукти, които включват витамини и минерали", и че използват "изключително голямо разнообразие от билки от България и Балканския полуостров".

Във "Фитофарма" произвеждат също така пчелни продукти като прополис, както и много комплексни хранителни добавки - такива за сърце, очи, черен дроб, така също и за когнитивни функции, антистрес, а според Мила Вачева "продължаваме да се развиваме в тази насока". С инвестиция около 2 млн. лв. през 2020 г. е разкрита трета производствена линия, благодарение на която "имаме възможност да произвеждаме и веган капсули, в които самият желатин не е от животински произход, а от растителен, като това е уникално за Европа. Има още една или две компании, които могат да го правят, но в България със сигурност сме само ние", разкрива Иван Вачев, директор продажби. Той е завършил право и е от осем години в семейната компания.

"При нас се произвеждат всички компоненти от капсулата - не купуваме готови обвивки, а тук ги произвеждаме и тях. За тази цел трябва да намерим във всеки продукт баланса между двете (обвивка и пълнеж - бел ред.), за да се получи стабилен краен продукт", разказва сестра му. Със суровини компанията се снабдява от България, но има и доставчици от Европа и САЩ, а за по-специфични съставки като женшен и от дестинации като Индия.

Обратната връзка, която сме получавали до момента от международни партньори, е, че сме изключително прозрачни и изключително фокусирани върху клиента. Затова сме предпочитан партньор за много от тях и прехвърлят производствата си от гиганти в Европа към нас, защото качеството е на много високо ниво. Сроковете ни са много по-кратки и имат винаги обратна връзка от нас изключително бързо.

Мила Вачева
Мила Вачева

директор производство във "Фитофарма"

Високото доверие във "Фитофарма" от страна на партньорите им Мила Вачева обяснява с това: "В момента имаме три лаборатории в производството и контролът на хранителните добавки при нас е завишен и повече се доближава до лекарствените продукти." Тя допълва: "Спокойни сме за качеството на суровината, която използваме, тъй като много внимателно селектираме доставчиците ни."

Иван Вачев обяснява: "Освен семейна фирма ние имаме чертите и на голямо производство, тъй като предлагаме цялостен продукт - доставят ни суровини, производство, опаковане и изпращането към крайния клиент." По думите му "на Запад това се прави от четири различни фирми".

Световна експанзия

От самото ѝ стартиране в края на 90-те години на миналия век "Фитофарма" произвежда единствено за вътрешния пазар. През годините по думите на Иван Вачев е имало "много запитвания, но не се е стигало до реална сделка". Първото голямо партньорство идва през 2017 г. и продължава и до днес. През последните седем години компанията стъпва на още три континента, като към днешна дата изнася за над 25 страни.

Присъстваме на българския пазар, развиваме го, но всички знаем, че той е много малък и конкуренцията е прекалено голяма за него. Поради това големи инвестиции са неоправдани.

Иван Вачев
Иван Вачев

директор продажби във "Фитофарма"

Освен страни от Европейския съюз като Чехия, Полша, Италия, Германия, Швеция, а отскоро и Австрия, в Европа "Фитофарма" изнася още за Великобритания, отвъд океана за САЩ, в Азия за Китай и Виетнам, а през годините е имала поръчки и за Либия в Африка. През 2024 г. компанията ще стъпи на още два континента - Австралия и Южна Америка.

Днес износът представлява 90% от общата продукция на троянската компания, а от 2017 г. насам приходите ѝ нарастват постоянно, което се засилва особено от началото на пандемията от ковид-19, когато нараства търсенето на хранителни добавки и желанието на хората да водят по-здравословен начин на живот. Според последния публикуван отчет в Търговския регистър през 2022 г. постъпленията на "Фитофарма" възлизат на 4.3 млн. лв., а за 2023 г. те са двойни и достигат близо 8 млн. лв. по предварителни данни на Вачев. Очакванията за 2024 г. са ново почти двойно увеличение до около 14 млн. лв.

Перлата в короната

Или "олицетворението на нашия дългогодишен труд" е един от най-новите продукти, но може би най-важният на "Фитофарма" - Krilixir. Той представлява желатинови капсули с масло от крил, което е популярно в индустрията за здравословен начин на живот. То е богато на омега-3, фосфолипиди, антиоксиданти и холин. "Това, което правим с бранда Krilixir, е иновация, която само ние правим в световен мащаб. Обогатяването на меки капсули се базира на масло от крил с допълнителни активни съставки, които са водоразтворими", обясни за "Капитал Градове" Мила Вачева. По думите ѝ това е процес, който "никой друг не може да прави в света".

Производството на чисто масло от крил е много трудно за постигане на стабилен продукт, а впоследствие обогатяването му с допълнителни съставки го прави изключително трудно и предизвикателно. Във "Фитофарма", за да се произвеждат продуктите с крил, се извършват над 100 клинични изпитвания. Компанията си партнира с Aker BioMarine, която доставя маслото от крил, а по-думите на Иван Вачев "те държат повече от 70% от световния пазар", а троянското предприятие им е ексклузивен представител за България и Виетнам.

Здраве по време на пандемия и война

През годините "Фитофарма" е имала няколко по-значими събития в историята си освен отварянето към света. Първото е през 2012 г., когато е изграден първият собствен производствен цех. Преди това предприятието е под наем. През 2020 г. с новата производствена линия е построена и втора сграда, която е свързана с първата.

Както е в живота, има и трудни моменти. Пандемията от ковид-19 и войната в Украйна са сред тях. "И двата периода бяха изключително предизвикателни за нас, защото първо пандемията наруши много от доставките - имаше сериозен дефицит на суровини, забавяне на доставки, но тук опитът на нашия баща беше в огромна полза, защото едно от правилата, на които ни е учил, е винаги да имаме суровини за напред във времето. Така успяхме да посрещнем търсенето на хранителните добавки, което тогава беше изключително повишено", разказа Мила Вачева.

Допълни още, че на производствения процес пандемията не е повлияла, тъй като "при нас хигиенните норми са много високи и сме ги спазвали и преди това". С брат ѝ потвърдиха, че и войната на Русия в Украйна също е повлияла чрез нарушена верига на доставки, но и тук е спомогнало предвидливото запасяване със суровини. "Някои суровини изчезнаха от пазара, а доставчици на други обещаваха, че ще има след шест месеца, но в един момент и те изпращат имейл, че няма. В същото време цените скочиха много."

Повишените цени на горива и електроенергия не са повлияли в такава степен, тъй като "нашето производство не е толкова енергоемко, че да ни се отрази сериозно", разказа Иван Вачев.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    kingp1n avatar :-|
    kingp1n
    • + 1

    Много е добре че има такива компании в България, но в случая има и доста хиперболизиране. Живея в Англия и се заниумавам с подобен бизнес и забелязах, че въпросната компания имат доста напомпани цени на маслото от Крил. За справка в Англия масло от Крил от същия доставчик от който и те го купуват да го направят в капсули е £16 за 120 капсули с 2000мг крил и е с астаксантин. Тяхното масло е 80лв ( £35 ) за 60 капсули с 1000мг крил, без астанксатин. Двойна цена за двойно по-малко капсули с двойно по-малка потентност. Наистина уникално...

    Нередност?
Нов коментар