Забравете за съдебната реформа
Бойко Борисов размаха като примамка съдебната реформа, за да мотивира ДБ и ПП за коалиционно управление, но тези обещания нямат стойност
Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си
- Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов предложи на "Демократична България" да им хариже съдебната реформа, както и подкрепа за конституционни промени
- Условието е участие на ДБ и ПП в коалиционно управление с ГЕРБ, което ще е политическа реабилитация за бившите/нови управляващи
- Борисов обаче не за първи път обещава съдебна реформа "каквато си пожелаете"
Само ден след изборите в неделя ГЕРБ размаха моркова и тоягата по една толкова очевидна схема, че чак не е за вярване.
"Дайте си съдебната реформа и ние ще я подкрепим, ако трябва и за конституционно мнозинство" - това предложение лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов адресира във вторник конкретно към "Демократична България", а покрай тях и към "Продължаваме промяната" в нещо като програмна реч, с която предложи коалиционно управление.
По същото време прокуратурата изпрати призовка на лидерката на БСП Корнелия Нинова да се яви на разпит (снемане на сведения, уточняват от обвинението) и да предостави партийни документи, с които да осветли жизненоважния за държавата въпрос защо Кирил Добрев не е бил допуснат по участие в заседание на Националния съвет на БСП. Прокуратурата действа по жалба на Добрев, който през декември м.г. бе изключен от партията, но после съдът го върна обратно и в партията, и в ръководството й. Призовани са и други двама членове на партийното ръководство.
Нинова реагира остро: "Прокуратурата взе в свои ръце вътрешнопартийния преврат в БСП", коментира тя и се зарече, че няма да се яви на разпит, нито ще предоставя документи. По всичко личи обаче, че вътрешните конфликти в БСП не са основният мотив на прокуратурата, а само поводът. В момент, когато ГЕРБ и Бойко Борисов неистово и почти отчаяно се борят за политическа реабилитация и нова легитимност чрез създаване на управленска коалиция с приемливи политически субекти, в това число и БСП, акцията на прокуратурата изглежда като брутална форма на натиск. Участието на Кирил Добрев в тая схема не е случайно, години наред той е смятан за проводник на ГЕРБ в БСП и близък до Пеевски, това е една от причините за изключването му. Всъщност тази уж невинна прокурорска интервенция (както твърди прокуратурата) по повод на вътрешнопартийна драма, е нов пример защо съдебната реформа е наложителна.
Какво каза Борисов за съдебната реформа
"Да, България!" говорят за съдебната реформа. Ние ще подкрепим тяхната програма. Нека кажат какво предлагат и ние ще го подкрепим. Но не да казват: ние сме за Бойко Рашков и срещу Иван Гешев. Реформа, в която фигурират имена не е никаква реформа. Ние искаме реформа при която институциите така да са подредени, че да няма значение името.", каза Борисов. Последната теза е принципно правилна, но парадоксалното е, че това е същият човек, който през 2015 г. обяви, че готвената тогава реформа ще е "за след Цацаров".Сега Борисов се зарече, че е "готов на всякакви компромиси, всякакви отстъпки". Той обеща, че:
- ГЕРБ е готов да излъчи преговарящи по вкуса на ДБ и ПП;
- В резултат на преговорите ще се подпише детайлно споразумение, изготвено от юристи, и всяка партия ще си носи отговорността;
- ГЕРБ ще работи включително и за конституционно мнозинство, защото се налагат и промени в конституцията;
- В споразумението ще бъде разписан и проблемът с оставката на главния прокурор Иван Гешев.
Две причини да няма съдебна реформа в новия парламент
Само че съдебна реформа в този парламент няма и не може да има. Най-малко по две причини.
Първата е, че Бойко Борисов не просто не иска реформа в съдебната система, той не може да си я позволи. Една работеща съдебна система не действа избирателно. Първият индикатор, че правосъдието и органите за борба с корупцията в България са се нормализирали е започването на ефективно разследване по корупционните и властови скандали около Борисов - къщата в Барселона, пачките и кюлчетата в чекмеджето, твърденията на Васил Божков, че е пращал куфарчета с пари на бившия премиер по пиарката му, както и на финансовия министър Горанов, аудиозаписите, на които се чува Борисов да се хвали, че е поръчал размазване на политически опоненти (Елена Йончева) и на непослушни бизнеси - съответно на независимата прокуратура и на независимите регулатори. Да не припомняме скандалите "Ало, Ваньо", "Ти си го избра!" и т.н., все пак публикациите в медиите имат ограничен обем.
Вторият фактор е, че в сегашната конфигурация на парламента не просто няма мнозинство за съдебна реформа, но и двете партии "Продължаваме промяната" и "Демократична България", които твърдо заявяват правосъдието и антикорупцията като приоритет, дори нямат нямат блокираща квота за конституционно мнозинство и мнозинство за избор на нов ВСС и нови членове на Инспектората. Общо двете партии имат 73 мандата, а за промяна в конституцията или за попълване на ВСС и и Инспектората трябват 160 гласа от общо 240 депутати. И затова изваждането на БСП от сегашната обща политическа конфигурация с "Продължаваме промяната" и Демократична България" е много важна част от тази игра. Доколкото и ПП, и ДБ категорично заявиха, че няма при никакви условия да се коалират нито с ГЕРБ, нито с ДПС (поради "ценностни различия" по думите на Асен Василев), следващият ход е те да бъдат изолирани и лишени от алтернатива. Засега обаче БСП на Нинова е също толкова категорична, че няма да се коалира с ГЕРБ и ДПС, нещо което не би била, ако стане БСП на Добрев.
Който не помни историята, е обречен да я повтаря
За хората, които следят събитията в сектора, сегашната история е дежа вю. Борисов не за първи път обещава да подкрепи "съдебна реформа, каквато пожелахте", при това - дори и персонално на Христо Иванов, с когото водеше задочен диалог при речта си във вторник.
През 2014 г. членове на "Реформаторският блок" и министри от гражданска квота влязоха във второто правителство на ГЕРБ като гарант, че бъде извършена същинска съдебна реформа, съчетана с антикорупционна политика. На Христо Иванов бе възложено да работи за реформата в правосъдието, неговият екип започна работа по промени в конституцията и законите. Но още отначало ГЕРБ и Борисов започнаха откровено да саботират всяка стъпка от работата, а Иванов се превърна в мишена на медиите на Пеевски - по начин, по който не е атакуван никой друг. В разгара на работата по промените в конституцията и съдебния закон Борисов обяви, че реформата ще е за след Сотир Цацаров. При финалното гласуване на промените в Конституцията в пленарната зала Иванов беше бламиран от мнозинството и обяви оставката си още там. Докато този фарс се разиграваше в парламента, където нито един министър освен Иванов не дойде за гласуването на промените в конституцията, премиерът Борисов играеше мач на стадиона до аерогарата и с тима на "Витоша" (Бистрица) победи ветераните на "Миньор" (Перник), даже вкара гол.
"Много е важно хората да разберат, че всичко, което се прави, е за след Цацаров"
Бойко Борисов през август 2015 г. в разгара на дебата за конституционната реформа в съдебната власт
Малко след тези събития Цецка Цачева обяви съдебната реформа в България за приключила. Успешно.
Повече от половината от министрите на РБ, заедно с някои зам-министри, станаха обвиняеми и подсъдими веднага след края на второто правителство на ГЕРБ. Делата им приключиха с оправдателни присъди - поради липса на престъпление, което означава прокурорски тормоз, продължил няколко години. На някои от висшите функционери на РБ това толкова им хареса, че се присъединиха към ГЕРБ и станаха нарицателно за ренегати. Лидерката на формацията Меглена Кунева, която трябваше да се занимава с антикорупционната политика и да пише нов антикорупционен закон, не направи нищо, но пък получи служба в Брюксел. Реформаторският блок приключи.
Ако "Демократична България или ПП са забравили тази история, много е вероятно да позволят на Борисов да ги употреби и да ги изхвърли на бунището.
Парадоксът е, че дори да отхвърлят поканите на Борисов за коалиция, те пак ще са в неизгодна позиция и рискуват политическото си бъдеще, защото ще бъдат обвинени за всички последици на кризата в България. И ще им е трудно да се защитят адекватно, ако се съди по досегашните им проблеми с комуникацията и пиарски гафове в кампанията.
Отново антиреформаторско мнозинство
Последните три краткотрайни парламента бяха доминирани от мнозинство, различно от ГЕРБ и ДПС, към което имаше очаквания за съдебната реформа. Просъществуваха кратко, защото някак си ставаха жертва на саботаж веднага щом подхванат съдебната реформа и антикорупцията. Затова и постигнатото е малко на фона на заявеното - закриване на спецправосъдието, изваждане на Бюрото за защита от контрола на главния прокурор, осигуряване на независимост на европейските делегирани прокурори, регулярно изслушване на главния прокурор в парламентарната правна комисия и т.н. Но и това е много на фона на досегашното безвремие, при което ГЕРБ бойкотираше съзнателно всяка смислена стъпка - например десет години иигнориране на проблема с безконтролния главен прокурор, след което Данаил Кирилов, специално назначен за правосъден министър, една година шиканира разговорите със Съвета на Европа по темата.
Същевременно, прореформаторското мнозинство в началото на предишния парламент с лекота проигра инерцията, натрупана от предишните два парламента и две служебни правителства. Заради лични и партийни амбиции, недиалогичност, липса на време и куп други причини мнозинството в 47-мото Народно събрание пропусна да направи реформи в антикорупционната комисия, забави реформите в прокуратурата и в статута на главния прокурор, тотално изостави темата за ВСС, а най-вече не успя да обясни на публиката колко е важно това. Нещо повече, предишното мнозинство с лекота проигра възможността да смени членовете на регулаторите с изтекли мандати, да назначи нови двама съдии в КС, който в момента работи в намален състав от 10 души, изобщо не започна процедура за избор на нови членове в Инспектората съм ВСС и самия ВСС, макар че законът ги задължаваше. Не избра и нов шеф на КПКОНПИ. Възприетата тактика да се събере всичко в една кошница и да се договаря на едро, включително и за конституционни и законови промени, се оказа дълбоко погрешна.
Колективната безотговорност на няколко поредни парламента ни доведе до сегашното състояние, но по отношение на важните реформи в съд и прокуратура не трябва да има политическо оцветяване, коментира Биляна Гяурова-Вегертседер от Българския институт за правни инициативи (вижте в карето най-долу).
Сега се задава парламент, където ще доминира антиреформаторско мнозинство - партии, които не припознават съдебната реформа като приоритет или го правят с толкова много уговорки и залагат такива параметри, че на практика го отричат. ГЕРБ, ДПС, "Възраждане" и "Български възход" събират над 54 %, а ГЕРБ е първа политическа сила. ГЕРБ и ДПС държат основните капии в съдебната система, чието моментно състояние се дължи на тяхното дългогодишно инженерство. Българската политическа действителност не познава катарзис от такъв мащаб.
Очертават се две посоки на развитие
Каскадата от кризи превърна съдебната реформа и разговора за нея в луксозна стока, която малко политици могат да си позволят. Видяхме, че тя почти не присъства и в предизборните дебати и послания. Същевременно връзката между независим съд, автономна прокуратура и развита икономика е много пряка, но това не е толкова видимо. Иначе казано, когато човек си отвори хладилника, последното, което търси в него, е съдебна реформа.В този контекст в новия парламент може да имаме две посоки на развитие:
- Позитивна - припознаване на важните за съдебната система промени като приоритет и поставянето им високо в дневния ред на Народното събрание. Това са: избори на 11 члена на ВСС от парламентарната квота, избор на инспектори и главен инспектор на ИВСС, промени в ЗСВ и други релевантни закони свързани с ангажиментите ни по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), приемане на промените в НПК, свързани с отговорността на главния прокурор, започване на сериозен дебат за нуждата от промени в Конституцията в частта й за съдебната власт. НПВУ тук може да изиграе ролята на необходимия морков, който да стимулира активност у народните представители и обединение около горните пунктове, а не около тесния политически интерес.
- Негативната и може би реалистична - още повече от това, което наблюдавахме в 47-то НС, а то беше - разделение, ниско ниво на дебата, сочене с пръст на "виновници" за нереализирани реформи, загубено ценно време и пари на данъкоплатеца.
Колективната безотговорност на няколко поредни парламента ни доведе до сегашното състояние. По отношение на важните реформи в съд и прокуратура няма и не трябва да има политическо оцветяване, защото в крайна сметка пред съда всички са равни и независимо дали си на власт или в опозиция, всеки има нужда от истински независим съд.
2 коментара
Явно някой може да вижда в бъдещето :)
И в миналия парламент реформаторското крило беше в малцинство. Спрете да наливате вода в мелницата на гепаджийте. С ъс 110 депутат не може да се прави реформа. Осве ако броите чалгарите за такива. Всички се втурнаха да обвиняват с неверни факти. При това гласуване на българите мутрьо ще е вечен
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.