🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Можем ли да обясняваме цените на лекарствата по-добре

Липсата на анализи е причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Д-р Славейко Джамбазов има международна експертиза като консултант за здравни политики, оценка на здравните технологии, фармакоикономика, данни от реалния живот, измерване на значими за пациентите резултати. Доктор на науките в областта на оценката на здравните технологии, експерт за измерване на ползите в здравеопазването от Harvard. Завършил е МВА в Американския университет и има и магистратури по медицина и обществено здраве. Преподава здравен мениджмънт и оценка на здравните технологии, съавтор на книги за оценка на здравните технологии, здравна икономика, клинични проучвания, епидемиология. През последните пет години компанията НТА, на която е управител, е изготвила над 500 анализа, от тях над 100 за редки заболявания и лекарства-сираци, за над 70 мултинационални компании. От 2017 г. д-р Джамбазов работи активно по инвестиционни проекти в Африка, Индонезия, Малайзия, Узбекистан и др.

Разбирането за скъпо и евтино е релативно. Почивка за 500 лв. е евтина, за 5000 лв. е скъпа. При медикаментите, които лекуват метастазирал колоректален карцином, цената за опаковка на един е около 300 лв., а на друг е над 2500 лв. Представете си, че за 500 лв. получим 5 кв.м на пясъка и табелка "Място за почивка", а за 5000 лв. едномесечен престой all inclusive във Four Seasons на Бора Бора Получава се същото и с лекарствените продукти, когато се сравнява цена за опаковка. Затова сравняваме крайните ползи и на каква цена се постигат. Задачата не е проста, изисква анализ, който следва научни методи. От анализа става ясно кой медикамент какви ползи предоставя, включително за качеството на живот на пациентите и на каква цена - не само за медикамента, но и за диагностика, проследяване, съпътстващо лечение, справяне със странични ефекти, хоспитализации... Комуникацията на крайните резултати от анализа не е трудна задача - целта му е да улесни взимането на решения: за, против или приемане под условие на медикаментите за включването им в Позитивната лекарствена листа (ПЛС). Все повече фармацевтични компании успешно комуникират стойността, за която постигат ползите си, правят го и все повече научни дружества, които боравят свободно с терминологията на оценките на здравни технологии и препоръките от тези анализи. Причината за това е, че за всеки нов медикамент в България се изготвя такъв анализ от повече от 4 години.

Политики, организация и стимули

Ключова цел на здравните системи, които са притиснати финансово от постоянно нарастващото и застаряващо население, както и от все по-трудните за лечение коморбидни пациенти, е да постигнат възможно най-добрите добавени ползи от наличните си бюджети. Просто казано, здравните системи имат нужда от политики, които да поощряват висококачествена здравна помощ за тези, които имат нужда, при най-ниската възможна цена. Ограниченията на бюджета са факт и всички започнаха да се съобразяват с тях. По отношение на лекарствените продукти има такива политики - те биват оценявани и защитават цената си при входа в ПЛС, когато се договарят конфиденциални отстъпки с платеца (МЗ, НЗОК), следва периодична оценка на всеки 3 години. Индиректно се оценяват и при кандидатстването на всеки нов продукт, който лекува същото заболяване, тъй като в анализа му се включват всички медикаменти, които се справят със същия проблем. Измерването на ползите е и част от споразуменията за споделяне на риска, с които компаниите успяват да осигурят по-бърз достъп на пациентите, както и гаранция за платеца, че ще заплаща при наличието на ефект. Създадени са и комисии, които да оценяват разходната ефективност на продуктите, които вече са включени в ПЛС - по желание на регулатор или платец, при нужда, с намерението да се създадат стимули за употребата на тези, които носят най-високи добавени ползи при най-приемлив разход. Ефективните решения за преразпределяне на бюджетите в здравеопазването изискват оценка на ефектите на различните интервенции и добавената полза, която те осигуряват, за парите, които се отделят за тях.

Измерване и оценка на ползите

Здравните и икономическите ползи са в основата на всяка оценка в областта на здравеопазването. При всеки сценарий, при който ще се прави оценка на здравна интервенция, е важно да се определят здравните резултати, които имат значение. Трябва да се определи как ще бъдат измерени, като се използва достатъчно ясна и лесна за изпълнение методика, да са валидни, достоверни, с възможност да бъдат възпроизведени. Ключово е и да бъдат обобщени, анализирани и представени по начин, който да обяснява техните ползи за всички: пациенти, лекари, общество. Въоръжени с тези данни, фармакомпаниите успяват да комуникират, обяснят и защитят ползите и цената на лекарствените си продукти, но не само при входа в ПЛС. Най-успешните компании правят това рутинно и имат изразено конкурентно предимство при ежегодните си преговори с НЗОК, както и при директните си сравнения с конкурентни продукти в реалния живот. Данните служат и за представянето на продуктите им пред специализирана научна общност, както и за маркетинговата им политика. Има компании, които пристъпват плахо и стартират с пилотни проекти, има, разбира се, и такива, които чакат измерването на ползите и анализите с данни от реалния живот да станат задължителни. Винаги има лидери и последователи, различна конкурентоспособност, различен капацитет за иновация с различни пазарни резултати, но винаги едно е било сигурно: който задава дебата, той печели дебата.

Най-заинтересованата страна: пациентите

Пациентите изискват своите клинични и здравни резултати и с развитието на медицината те стават норма. Пациентите искат да живеят по-дълго, с по-добро качество - без болка, усложнения, инвалидизация. Преди 15 години инвазивните процедури за лечение на инфаркт бяха за малцина, сега PCI е стандарт и изискване на пациентите. Преди 10 години онкомедикаментите бяха "под брой", сега са налични за всички пациенти - достъпността е норма. Животът е все по-голяма ценност, а при търсенето за здравеопазване липсва сатурация. Комуникацията с пациентите на добавените ползи, особено имащите отношение към качеството на живот, е от съществено значение за доверието и придържането към терапията.

Нови умения и експертиза

Успехът в тази сложна среда на данни, научни методи, взаимоотношения изисква и нови познания, умения и начин на работа. Колаборацията с платците започва преди представянето на продукта и е фокусирана върху диалога, основан на данни и анализи. Данни от реалния живот се използват в много от ОЗТ досиетата с цел да се демонстрират ползите по холистичен начин. Изграждането на доверие с институциите е немислимо без прозрачност в комуникацията както на цените, така и на ползите. Проактивната роля на производителя ще задава дебата и обратно. За целта е необходимо да се възприемат нови начини на работа - екип между медицински, маркетингови отдели и специалисти по достъп до пазара, която започва още преди регистрацията и не приключва, докато не се появи генеричен или биоподобен продукт. Нужни са дълбоки технически познания в областта на анализа на данни, здравна икономика, епидемиология, но също и експертиза за решаване на проблеми и комуникация.

Уроци за всички

Лечебните заведения, диагностични лаборатории, производители на тестове и медицински изделия не се надяват, че някой ще ги помоли да се включат в реимбурсните листи или ще им предложи удовлетворяваща пазарна цена за техните продукти или услуги До момента не знам за медицински изделия, лабораторни или образни изследвания, нито за медицински процедури - хирургични, диагностични, минимално инвазивни, роботизирани или не, които да са защитили цените си с методите на ОЗТ - да защитиш добавената полза, не само измерена със здравни и клинични резултати, но и с икономически показатели. Липсата на подобни данни и анализи е и причината някои медицински дейности да се считат за надценени, други за подценени, което е и постоянен генератор на конфликти както вътре в съсловията, така и между тях. Ресурсът е ограничен и в рамките на този ресурс е логично и разумно да се поощрява употребата на по-ефективни терапии и решения, които да бъдат възнаградени за добавената си полза - с цена, гарантиран обем дейност или продажби, с вярна и устойчива средносрочна прогноза. За наблюдателните и ученолюбивите, които се учат от грешките на другите, уроците от фармацевтичния сектор са добре дошли. Вече има пионери с визия и кураж, които използват методите на ОЗТ, за да защитят ползите и цените на своите медицински изделия. Така те задават дебата и го преобръщат от просто сравнение на данните за ефикасност в задълбочен анализ на ползите за пациентите, специалистите и обществото заедно с анализ на икономическите ползи и ефекти.

Този подход се харесва на платците и се превръща в норма - за качествена работа, еталон за прозрачност и предпочитан подход за изграждане на доверие. Това е и единственият начин обществото и политиците да бъдат убедени, че парите за здравеопазване са инвестиция, а не разход.

Все още няма коментари
Нов коментар