🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Даниел Панов: Туризмът и свързаните с него индустрии са над 47% от регионалния брутен продукт

Кметът на община Велико Търново пред "Капитал"

"Магистрала "Хемус" и скоростния път Русе – Велико Търново – Свиленград ще активизират развитието на Велико Търново и региона през следващите 20 години.
"Магистрала "Хемус" и скоростния път Русе – Велико Търново – Свиленград ще активизират развитието на Велико Търново и региона през следващите 20 години.
"Магистрала "Хемус" и скоростния път Русе – Велико Търново – Свиленград ще активизират развитието на Велико Търново и региона през следващите 20 години.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
"Магистрала "Хемус" и скоростния път Русе – Велико Търново – Свиленград ще активизират развитието на Велико Търново и региона през следващите 20 години.    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Велико Търново. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
Над 20 млн. лв. са инвестирани в областта на туризма през последните години.

Над 7 млн. лв. са инвестициите в подобряване на спортната инфраструктура за последните пет години.

Г-н Панов, свидетели сме как с богатото си културно-историческо наследство старопрестолният град привлича все повече туристи. На какво се дължи това?

- Велико Търново е уникален град. Уникален със забележителната симбиоза между 7000-годишна история и енергията и креативността на младите хора. Преди 12 години група ентусиасти в старопрестолния град станахме ядрото на идеята Велико Търново да бъде презентиран като модерен и ориентиран към бъдещето на туризма.

Оттогава ежегодно провеждаме едно от двете в Европа международни изложения "Културен туризъм". На това събитие си дават среща както представителите на туристическата индустрия, така и хората, които работят в областта на научните изследвания и хората, които се занимават с реклама и ПР в туризма.

Вплитаме в едно органично цяло уникалното си културно-историческо наследство, топлото гостоприемство на хората, уютната и домашна атмосфера на Велико Търново, многобройните атракции, над 1000 събития годишно в областта на културата, изкуствата, образованието и науките, уникалните спектакли, 12-те международни фестивала и незабравимото усещане да споделиш интимността и красотата, романтиката на Велико Търново с любимите си хора.

Удивителното културно-историческо наследство на града и региона, прекрасната природа, както и множеството престижни и атрактивни събития водят до устойчив ежегоден ръст на туристическия поток в рамките на 10-12%.

Какъв е ресурсът, който се инвестира в развитието на туризма? Превърна ли се туризма в новата индустрия на Велико Търново?

- Велико Търново има привилегията да има перманентен туристически сезон. Въпреки акцента върху културния и познавателния туризъм ние предлагаме почти всички видове туризъм без морски. Туризмът и свързаните с него индустрии - транспорт, логистика, услуги, анимация, съставляват над 47% от регионалния брутен продукт.

Традиционно туризмът е основната и структуроопределяща индустрия за Велико Търново и региона. През последните години над 20 млн. лв. са инвестирани в различни проекти и програми в областта на туризма. Вследствие на тези мащабни инвестиции осезаемо се подобри туристическата и цялата обществена инфраструктура. Увеличи се броят и разнообразието на туристическите атракции. Улесни се достъпът до туристическите обекти. Увеличи се броят на специалните събития, които се случват в музейните и туристическите обекти.

Благодарение на проект за социализацията на крепостта Трапезица там бе построен най-дългият фуникуляр в България. Изградена бе подпорна стена и художествено осветление, възстановени са част от крепостните стени, реставрирани са средновековни църкви, изградени са настилки, оборудван е посетителски център.

Преди дни с подкрепата на посолството на република Австрия на Трапезица се състоя уникален концерт на виртуозни виолончелисти от Виена - част от поредицата събития "Вълшебни места - омайваща музика". Успешно приключи Международният фестивал на реенакторите "Ежедневният живот на средновековен Търновград" под мотото "Възходът на Цар Калоян". Започна летният сезон на българските оперни театри под открито небе "Сцена на вековете". След възстановяването на Трапезица ансамбълът на Царавец и Трапезица се превърна в най-големия музей на открито на Балканския полуостров.

Какви проекти са в ход и предстои да реализирате през настоящия програмен период?

- До 2020 г. ще бъде в ход реализацията на няколко важни проекта. Над 8.7 млн. лв. ще бъдат инвестирани в подобряване комфорта на сградите в три детски градини и две средни общообразователни училища. Друг проект е реконструкцията на улици, тротоари, цялостно подобряване на градската и жизнена среда на 40 улици в старата градска част, изграждане на ново улично осветление. Неговата стойност е над 8 млн. лв. Подобряване на градската среда и инфраструктурата в жилищните квартали "Чолаковци" и "Бузлуджа" е на стойност над 2 млн. лв. В подобряване състоянието и условията в Западна индустриална зона ще бъдат инвестирани над 2 млн. лв. С над половин милион лева ще бъдат подобрени и реконструирани площадите "Съединение" и "Стефан Стамболов". Паркинг и обществени стълбища на улица "Крайбрежна" ще бъдат реконструирани също с половин милион лева.

Залагате и на проект, свързан с интегриран градски транспорт. Какво включва той?

- В момента работим по изготвяне на прединвестиционно проучване и финансов анализ за цялата система на градския транспорт на града. Съгласно техническото задание изпълнението се извършва в два етапа - прединвестиционно проучване и финансов анализ. Прединвестиционното проучване следва да отчита взаимодействието на всички мерки, предприети на територията на общината за управление на транспорта. Наред с това то ще съдържа достатъчна обосновка за вида на маршрутите на градския транспорт, предвидените транспортни средства и съоръжения, като представи съществуващата ситуация, включително налични маршрути, вело- и пешеходни алеи, транспортни средства и съоръжения, като представи оценка на необходимостта и дефинира обхвата на проекта.

Индикативният размер на предварително одобрената финансова помощ за изпълнение на проектното предложение по инвестиционен приоритет "Интегриран градски транспорт" е 10.8 млн. лв., представляващи изцяло безвъзмездни средства.

Предвиждате ли нови инвестиции за спорт? Обобщете за направеното, какъв финансов ресурс инвестирахте в последните години в това направление?

- През последните пет години инвестициите в подобряване на спортната инфраструктура са над 7 млн. лв.

Направихме мащабни инвестиции в основна реконструкция на стадион "Ивайло", лекоатлетическата писта и спортните зали. Сега стадионът ни е сред петте най-добри в България и освен футболни мачове от елитната група домакинстваме на национални и очакваме международни състезания по лека атлетика.

Очакваме началото на проекта за обновяването на системата за осветление на стадион "Ивайло".

Дворецът на културата и спорта "Васил Левски" преди броени дни бе домакин на Световна купа по хандбал за мъже. Изградихме изцяло нова многофункционална спортна зала в СОУ "Емилиян Станев". Множество са спортните съоръжения на нови и ремонтирани спортни и детски площадки на открито, в много от парковете има разположени фитнес уреди. В процес на изграждане са миниигрище за футбол и паркинг западно от стадион "Ивайло". Внесли сме проект и очакваме изграждането на този терен на тренировъчно игрище със сектор за лекоатлетически хвърляния. В процес на изграждане е и тренировъчно игрище на терена до Спортно училище "Велико Търново". Спортът е особено важен не само като опция за туризма, но и като възможност за израстване и възпитаване на децата и младите хора.

По какви проекти, свързани с енергийната ефективност работите и са на дневен ред?

- Имаме богат опит и активно работим по проекти за подобряване енергийната ефективност на многофамилните жилищни сгради. Много такива сгради вече получиха своя нов облик и собствениците им изразяват удовлетвореност от подобрената жизнена среда и намалените разходи за поддръжка и обслужване на тези сгради.

Част от компаниите, базирани във Велико Търново, активно работят по проекти, свързани с подобряване на енергийната ефективност на индустриални сгради, както и по отношение на обновяване на оборудването, което позволява по-добра енергийна ефективност, снижаване на производствените разходи и повишаване на конкурентоспособността.

Смятате ли, че очакваните проекти от стратегическата инфраструктура на страната ще направят Велико Търново още по-атрактивен и желан за инвеститорите?

- Щастлив съм от факта, че успяхме да договорим максимално близкото до Велико Търново преминаване и пресичане на бъдещите трасета на автомагистрала "Хемус" и високоскоростният път Русе – Велико Търново – Свиленград, който е част от 9-и трансевропейски транспортен коридор Хелзинки – Истанбул.

Това са два проекта на стратегическата национална инфраструктура, които ще окажат изключително благотворно въздействие както върху активизирането на инвестиционния процес, така и върху цялостното социално-икономическо развитие на Велико Търново и региона през следващите 20 години.

Преди броени дни проведохме широка експертна и обществена дискусия за тези проекти и с радост мога да отбележа, че има пълен консенсус около това колко важни са те за цялостното социално- икономическо оживление и активизиране на цяла Северна България.

Община Велико Търново е сред водещите администрации в България по предоставяни услуги по дигитален път. Предвиждате ли въвеждането на нови електронни услуги при обслужване на гражданите и бизнеса?

- Да, Велико Търново е сред пилотните общини в България, които усилено и последователно работят върху увеличаване на предлаганите електронни и в реално време административни услуги. Работим върху постоянното увеличаване на техния брой. Бяхме сред първите общини в страната, които предоставиха възможността, където и да живее, човек да има възможността по електронен път да плати местните си данъци и такси, без да пътува от другия край на страната.

Работим по предоставяне на електронни услуги, които пестят време и нерви на инвеститорите, играят ролята на антикорупционен механизъм и улесняват и стимулират инвестиционния процес.

Няколко години след учредяването на Асоциацията на градовете със селища и територии с културно-историческо наследство каква е вашата равносметка като инициатор на тази идея за направеното?

- Асоциацията изпълни една много важна своя цел - създаде мрежа и общност на градовете и регионите с културно-историческо наследство. Изготвя общи позиции и предложения до законодателната и изпълнителната власт, защото процесът по опазване на културно-историческото наследство е дълъг, сложен и скъп.

Имаме свои конкретни предложения за промени в законодателни тестове, в наредби, правилници и регламенти, които имат отношение към регулиране на процеса по опазване и експониране на културно- историческото ни наследство. Като председател на управителния съвет на Националното сдружение на общините в България съм поел ангажимент и асоциацията работи в тесен и постоянен контакт и координация със сдружението на общините и получава необходимата подкрепа за предложенията си.

От години се говори за създаването на единен дигитален фонд на паметниците на културата към НИНКН. Кое възпрепятства създаването му и в каква степен смятате, че реализацията на този проект ще облекчи целия процес по обновяване на сгради със защитен статут?

- Благодаря на правителството за разбирането и създаването на 6 регионални подразделения на НИНКН. Тези структури изключително много ще подпомогнат и ще ускорят процеса на работа по опазване на недвижимото културно наследство, и особено на архитектурното наследство.

От десетилетия съществува системният проблем с лошото състояние на сгради, които имат статут на паметници на културата, но са частна собственост. Това е особено сложен и труден казус, в който са замесени много страни. Изнесените структури на НИНКН ще позволят улесняването и забързването на процеса по придвижване на проекти за укрепване и реставрация на такива сгради, чиито собственици са добросъвестни и желаят да изпълнят направените им предписания.

Доколкото ми е известно, създаването на дигитален фонд е на дневен ред в НИНКН, но това е трудоемък и дълъг процес, който, надявам се, е започнал. Причините да не се е случил още са много – сред тях са липсата на достатъчно средства, стабилната нормативна уредба и практика и не на последно място липсата на достатъчно добре подготвени и мотивирани експерти в тази област.

Вие инициирахте идеята за разширяване на националната програма за саниране с обхват върху историческите къщи. Какви според вас са възможностите за подобна реализация?

- В България има градове и региони, които имат не просто относително висока "плътност" на културно-историческото наследство, но и са се превърнали в неразделна част от българската идентичност.

Имаме отговорността тези знакови места и обекти да бъдат съхранени, консервирани, адаптирани и експонирани по най-добрия начин, който предоставя симбиозата от автентичен вид и материали и съвременните технологии.

Длъжни сме да съхраним това уникално и знаково културно-историческо наследство и съм убеден, че Националната програма за саниране предоставя добри възможности и ресурси за реализирането на тази важна за всички българи задача.

Интервюто взе Силвия Златкова

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал