"Екстрапак" ще строи четвърти завод за над 20 млн. евро
През есента дружеството приключва изграждането на нов логистичен център
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Лидерът в производство на чанти и опаковки великотърновската фирма "Екстрапак" планира да построи още един, четвърти поред завод. Той ще се разположи на производствена площадка 2, където е завод 2, в съседство с новопостроената трета производствена мощност и изграждащия се в момента логистичен център на компанията. Инвестицията ще е за над 20 млн. евро, ще е най-мащабна от досегашните и ще стартира най-рано през лятото на 2018 г. Това съобщи за "Капитал" Милен Георгиев, управител на "Екстрапак".
Новият производствен комплекс ще е и най-сложният от реализираните до момента проекти на дружеството, като ще надгражда натрупания опит и ноу-хау в областта на опаковките. Предизвикателство този път е свързано от употребявани бирени бутилки да се произвеждат платове и торбички за многократна употреба, разкри в аванс управителят на "Екстрапак". Събирането на бутилките като суровина за производството ще е поверено на други организации. Новият завод ще се разположи в парцел от 40 дка, като точните му параметри все още са в процес на обсъждане.
"Екстрапак" е единствената фирма във Велико Търново с изградена собствена подстанция. Този вид производство се характеризира с изключителна чувствителност към качеството на подаваната електроенергия и всяко прекъсване в захранването би коствало загуби от няколко десетки хиляди евро. Затова собствениците на компанията още при старта на инвестициите си на втората производствена площадка решават, че това съоръжение ще е едно от първите неща, в които ще инвестират.
Новопостроеният завод 3
Две години след първата копка на третия завод на "Екстрапак", специализиран в производство на нетъкан и тъкан полипропилен, първите високотехнологични машини започват работа през есента на миналата година, а по-голяма част от оборудването е в експлоатация съвсем отскоро. Очаква се доставката на още една съвременна машина.
Завод 3 е със застроена площ 7200 кв.м. В най-високата си част височината на сградата надхвърля 16 метра. В нея е обособена малка триетажна част, в която е разположен енергийният център, включващ трансформатори, водоохладителни кули, чилъри, които захранват с топла и студена вода различните машини и канализацията на завода. Към сградата е изграден и прилежащ паркинг. Инвестицията в строителството е за близо 3 млн. евро, а заедно с оборудването достига 9 млн. евро.
Целият строителен процес се менажира и управлява от великотърновската фирма "Технобилд". В строителството са участвали над двайсет фирми.
Инвестициите до момента
"Откакто е създадена фирмата, инвестираме, на годишна база каквото спечелим, го влагаме. База 1, където се намира първият ни завод, е от 2001 г., фирмата е създадена през 1995 г. и всичко, което сме постигнали като развитие, се случва в рамките на 22 години от нулата", споделя Милен Георгиев. Според него направените през годините инвестиции до момента със сигурност надхвърлят 50 млн. евро.
Освен във Велико Търново, където е разположено цялото производство, "Екстрапак" разполага със сграда и склад в жк "Младост" в София.
През юни в завод 1 заработи нова машина за хартиени торбички. Размерът на вложението е 1.5 млн. евро.
В процес на строителство е логистична сграда, разположена непосредствено до завод 3 с площ 5.4 дка, чието изграждане ще приключи през есента. Тя ще обслужва завод 2 и завод 3, не са изключени и партньорства с други фирми за отдаване под наем на свободни площи, като това ще става виртуално и безприсъствено по т.нар. модел на аутсорсвана логистика.
"Екстрапак" има реализирани европейски проекти по програмите "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" и "Развитие на човешките ресурси". Има депозиран нов проект и очаква финансиране и през настоящия програмен период.
Г-н Георгиев, какво ще произвежда новият завод 3 и какви са областите на приложение на продукцията?
- Той вече произвежда нетъкан полипропилен и тъкан полипропилен. Това са два основни вида продукти, но с много широчини, размери, дебелини, свойства на материали – трудно горим, негорим, хогроскопичен, хигрофобен, т.е. много различни видове. Произвежданата от нас продукция реално е по поръчка на клиента. Той си избира и поръчва дадения материал, който му е нужен от нетъкан и тъкан полипропилен.Това са платове от синтетична материя, които се използват с много широко приложение: в строителството - за преградни и подпокривни мембрани, в селското стопанство - за покрития на току-що засети площи за запазване на влагата, намаляване на изсушаването и прекратяване изкълваването от птичките; в мебелната промишленост – с много широко приложение в производството на мека мебел. Други области на приложение са хигиената и медицината – памперси, превръзки, операционни покривала, предпазни лекарски маски, консумативи за шапки, калцуни при производствата за внедрен контрол на хигиената. Продаваме на различни фирми, които произвеждат матраци, възглавници и т.н. Разбира се, не на последно място от нетъкан и тъкан полипропилен произвеждаме и изнасяме рекламни чанти. Приложенията са много и различни и това за нас е най-важното.
Какъв е обемът на произвежданата продукция?
- Произвеждаме 1000 тона на месец – опаковки и готови суровини - основно платове излизат от трите завода. Само опаковки около 700 тона месечно произвеждаме, което на годишна база прави 18 хил. тона. Новият завод все още не е натоварен на пълни обороти, функционира на петдневна работна седмица и двусменен режим. Завод 1 и завод 2 работят на трисменен режим двайсет и четири часа в денонощието.С пуска на новото производство какви са очакванията ви?
- Очакванията са ни да растем нагоре, това производство е отскоро и още не сме влезли в ритъм. Ще е необходимо време да се завърти целият този процес с поръчки, материали и цялостна синхронизация. Като всяко производство това също има своите особености: смяна на размери, цветове, не можем по всяко време да ги променим и когато имаме някакъв план, трябва да се вместим в него. В момента не можем да отчетем някакъв голям ръст и към полугодието той е минимален в рамките на 4-5%. При въвеждането на една нова технология чак на втората година се постига оптимално използване.С какви финансови резултати приключихте миналата година?
- Над 60 млн. лв. продажби и около 7-8 млн. лв. печалба. За тази година сме заложили поне това, което е било миналата година. Може да имаме леко увеличение, но ситуацията при нас е в период на инвестиции и в такъв момент обикновено нямаме високи резултати, защото много ресурси - и административни и човешки, отиват в управлението на инвестициите.На местно ниво кои компании са ваши клиенти?
- Най-големите ни клиенти са дистрибуторите, с които работим. Те дистрибутират на по-дребни клиенти. От големите вериги 50% работят с нас. Това са: "Метро", "Кауфланд", "Фантастико", "Мосю Бриколаж" и др. Продуктите ни са с високо качество и това е на първо място. В България работим директно с около 4000 фирми, индиректно с много повече. В Западна Европа около 3000 са активните ни партньори, а си кореспондираме с около 30 хиляди. Много малко продаваме на българския пазар, и то основно през дистрибуторите.Каква част от продукцията ви е предназначена за експорт и за кои държави изнасяте?
- Имаме добър пазар. Експортът ни е 70% и постоянно расте. Изнасяме за цяла Европа, от скандинавските страни – за Норвегия и Швеция, следват Италия, Германия, Франция. Наш дългосрочен партньор е Румъния.Работим за всякакви клиенти, за фирми, които имат силен бранд, като: Google, Hugo Boss, Coca-Cola, Samsung и много други, както и за 50% от всички известни фармацевтични компании.
Кое ви отличава от останалите европейски компании в този сегмент?
- Ние сме лидери, но на пазара не сме голям играч, просто защото пазарът е много голям. Леко друг вид бизнес правим не като производство, а като начин на предлагане. Произвеждаме много изделия, но само във високия клас, и няма друга фирма като нас, която да прави всякакви видове материали и типове чанти. Всички други произвеждат 1-2 вида и продават така - от най-високия клас до най-ниския. Ние продаваме хоризонтално – най-високия клас за навсякъде, но без ограничения на материали, форма, вид, експортни дестинации.Кой е най-новият ви клиент? Споделете за някои от по-интересните ви поръчки?
- Те са десетки на ден. От по-интересните ни клиенти, които имат нови поръчки, са: президентът на Малта, Червеният кръст в Дания, "Макдоналдс" – Германия. За месец юни броят на сключените договори доближава 4000. В Западна Европа нямаме по-големи дистрибутори, продаваме на много фирми. В България имаме дистрибутори, но имаме и крайни клиенти. Всякакви фирми купуват от нас малки количества продукти. Сред по-интересните ни поръчки през годините са за: шведското кралско семейство, принц Албер, Формула 1, олимпийските игри в Гърция.В Исландия според мен имаме високи пазарни позиции. Там всички вестници са пакетирани в наши пликове, без да сме ходили дотам. Продаваме навсякъде в Малта, в Полша. Вестник "Капитал" също сте наши клиенти.
4 коментара
Браво за правилно развития бизнес.
Дано само: "Преди две години разходите ни за заплати бяха към 600 хил. лв., а сега сме достигнали 700 – 800 хил. лв."
не означава, че във въпросните разходи (фонд работна заплата) са включени и осигуровките заплащани от работодателя. Ако е така, средната заплата е чисто около 600 лева, което е... смешно.
До коментар [#2] от "kokoto2":
Скоро няма да им останат и цигани дето да им работят за тези пари.
Засега намират по павликенските села.
Ако сте запознат с положението в завора и наистина е така... жалко. Поредният експлоататор.
Поради силната конкуренция на гр. Севлиево (и АББ и идеал стандарт разшириха производствата си и изсмукват работната ръка от съседните градове) очаквам, че по скоро заплатите трябва да са 1000лв. бруто.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.