🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Екстрапак" ще строи четвърти завод за над 20 млн. евро

През есента дружеството приключва изграждането на нов логистичен център

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Регионален бизнес: Велико Търново. Още за развитието на бизнеса в отделните региони в страната може да откриете тук.
50 млн. евро са инвестициите на дружеството от създаването му през 1995 г. до момента.

Лидерът в производство на чанти и опаковки великотърновската фирма "Екстрапак" планира да построи още един, четвърти поред завод. Той ще се разположи на производствена площадка 2, където е завод 2, в съседство с новопостроената трета производствена мощност и изграждащия се в момента логистичен център на компанията. Инвестицията ще е за над 20 млн. евро, ще е най-мащабна от досегашните и ще стартира най-рано през лятото на 2018 г. Това съобщи за "Капитал" Милен Георгиев, управител на "Екстрапак".

Новият производствен комплекс ще е и най-сложният от реализираните до момента проекти на дружеството, като ще надгражда натрупания опит и ноу-хау в областта на опаковките. Предизвикателство този път е свързано от употребявани бирени бутилки да се произвеждат платове и торбички за многократна употреба, разкри в аванс управителят на "Екстрапак". Събирането на бутилките като суровина за производството ще е поверено на други организации. Новият завод ще се разположи в парцел от 40 дка, като точните му параметри все още са в процес на обсъждане.

"Екстрапак" е единствената фирма във Велико Търново с изградена собствена подстанция. Този вид производство се характеризира с изключителна чувствителност към качеството на подаваната електроенергия и всяко прекъсване в захранването би коствало загуби от няколко десетки хиляди евро. Затова собствениците на компанията още при старта на инвестициите си на втората производствена площадка решават, че това съоръжение ще е едно от първите неща, в които ще инвестират.

Новопостроеният завод 3

Две години след първата копка на третия завод на "Екстрапак", специализиран в производство на нетъкан и тъкан полипропилен, първите високотехнологични машини започват работа през есента на миналата година, а по-голяма част от оборудването е в експлоатация съвсем отскоро. Очаква се доставката на още една съвременна машина.

Завод 3 е със застроена площ 7200 кв.м. В най-високата си част височината на сградата надхвърля 16 метра. В нея е обособена малка триетажна част, в която е разположен енергийният център, включващ трансформатори, водоохладителни кули, чилъри, които захранват с топла и студена вода различните машини и канализацията на завода. Към сградата е изграден и прилежащ паркинг. Инвестицията в строителството е за близо 3 млн. евро, а заедно с оборудването достига 9 млн. евро.

Целият строителен процес се менажира и управлява от великотърновската фирма "Технобилд". В строителството са участвали над двайсет фирми.

Инвестициите до момента

"Откакто е създадена фирмата, инвестираме, на годишна база каквото спечелим, го влагаме. База 1, където се намира първият ни завод, е от 2001 г., фирмата е създадена през 1995 г. и всичко, което сме постигнали като развитие, се случва в рамките на 22 години от нулата", споделя Милен Георгиев. Според него направените през годините инвестиции до момента със сигурност надхвърлят 50 млн. евро.

Освен във Велико Търново, където е разположено цялото производство, "Екстрапак" разполага със сграда и склад в жк "Младост" в София.

През юни в завод 1 заработи нова машина за хартиени торбички. Размерът на вложението е 1.5 млн. евро.

В процес на строителство е логистична сграда, разположена непосредствено до завод 3 с площ 5.4 дка, чието изграждане ще приключи през есента. Тя ще обслужва завод 2 и завод 3, не са изключени и партньорства с други фирми за отдаване под наем на свободни площи, като това ще става виртуално и безприсъствено по т.нар. модел на аутсорсвана логистика.

"Екстрапак" има реализирани европейски проекти по програмите "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" и "Развитие на човешките ресурси". Има депозиран нов проект и очаква финансиране и през настоящия програмен период.

Милен Георгиев, управител на "Екстрапак": Експортът ни е 70%, изнасяме за цяла Европа

Г-н Георгиев, какво ще произвежда новият завод 3 и какви са областите на приложение на продукцията?

- Той вече произвежда нетъкан полипропилен и тъкан полипропилен. Това са два основни вида продукти, но с много широчини, размери, дебелини, свойства на материали – трудно горим, негорим, хогроскопичен, хигрофобен, т.е. много различни видове. Произвежданата от нас продукция реално е по поръчка на клиента. Той си избира и поръчва дадения материал, който му е нужен от нетъкан и тъкан полипропилен.

Това са платове от синтетична материя, които се използват с много широко приложение: в строителството - за преградни и подпокривни мембрани, в селското стопанство - за покрития на току-що засети площи за запазване на влагата, намаляване на изсушаването и прекратяване изкълваването от птичките; в мебелната промишленост – с много широко приложение в производството на мека мебел. Други области на приложение са хигиената и медицината – памперси, превръзки, операционни покривала, предпазни лекарски маски, консумативи за шапки, калцуни при производствата за внедрен контрол на хигиената. Продаваме на различни фирми, които произвеждат матраци, възглавници и т.н. Разбира се, не на последно място от нетъкан и тъкан полипропилен произвеждаме и изнасяме рекламни чанти. Приложенията са много и различни и това за нас е най-важното.

Какъв е обемът на произвежданата продукция?

- Произвеждаме 1000 тона на месец – опаковки и готови суровини - основно платове излизат от трите завода. Само опаковки около 700 тона месечно произвеждаме, което на годишна база прави 18 хил. тона. Новият завод все още не е натоварен на пълни обороти, функционира на петдневна работна седмица и двусменен режим. Завод 1 и завод 2 работят на трисменен режим двайсет и четири часа в денонощието.

С пуска на новото производство какви са очакванията ви?

- Очакванията са ни да растем нагоре, това производство е отскоро и още не сме влезли в ритъм. Ще е необходимо време да се завърти целият този процес с поръчки, материали и цялостна синхронизация. Като всяко производство това също има своите особености: смяна на размери, цветове, не можем по всяко време да ги променим и когато имаме някакъв план, трябва да се вместим в него. В момента не можем да отчетем някакъв голям ръст и към полугодието той е минимален в рамките на 4-5%. При въвеждането на една нова технология чак на втората година се постига оптимално използване.

С какви финансови резултати приключихте миналата година?

- Над 60 млн. лв. продажби и около 7-8 млн. лв. печалба. За тази година сме заложили поне това, което е било миналата година. Може да имаме леко увеличение, но ситуацията при нас е в период на инвестиции и в такъв момент обикновено нямаме високи резултати, защото много ресурси - и административни и човешки, отиват в управлението на инвестициите.

На местно ниво кои компании са ваши клиенти?

- Най-големите ни клиенти са дистрибуторите, с които работим. Те дистрибутират на по-дребни клиенти. От големите вериги 50% работят с нас. Това са: "Метро", "Кауфланд", "Фантастико", "Мосю Бриколаж" и др. Продуктите ни са с високо качество и това е на първо място. В България работим директно с около 4000 фирми, индиректно с много повече. В Западна Европа около 3000 са активните ни партньори, а си кореспондираме с около 30 хиляди. Много малко продаваме на българския пазар, и то основно през дистрибуторите.

Каква част от продукцията ви е предназначена за експорт и за кои държави изнасяте?

- Имаме добър пазар. Експортът ни е 70% и постоянно расте. Изнасяме за цяла Европа, от скандинавските страни – за Норвегия и Швеция, следват Италия, Германия, Франция. Наш дългосрочен партньор е Румъния.

Работим за всякакви клиенти, за фирми, които имат силен бранд, като: Google, Hugo Boss, Coca-Cola, Samsung и много други, както и за 50% от всички известни фармацевтични компании.

Кое ви отличава от останалите европейски компании в този сегмент?

- Ние сме лидери, но на пазара не сме голям играч, просто защото пазарът е много голям. Леко друг вид бизнес правим не като производство, а като начин на предлагане. Произвеждаме много изделия, но само във високия клас, и няма друга фирма като нас, която да прави всякакви видове материали и типове чанти. Всички други произвеждат 1-2 вида и продават така - от най-високия клас до най-ниския. Ние продаваме хоризонтално – най-високия клас за навсякъде, но без ограничения на материали, форма, вид, експортни дестинации.

Кой е най-новият ви клиент? Споделете за някои от по-интересните ви поръчки?

- Те са десетки на ден. От по-интересните ни клиенти, които имат нови поръчки, са: президентът на Малта, Червеният кръст в Дания, "Макдоналдс" – Германия. За месец юни броят на сключените договори доближава 4000. В Западна Европа нямаме по-големи дистрибутори, продаваме на много фирми. В България имаме дистрибутори, но имаме и крайни клиенти. Всякакви фирми купуват от нас малки количества продукти. Сред по-интересните ни поръчки през годините са за: шведското кралско семейство, принц Албер, Формула 1, олимпийските игри в Гърция.

В Исландия според мен имаме високи пазарни позиции. Там всички вестници са пакетирани в наши пликове, без да сме ходили дотам. Продаваме навсякъде в Малта, в Полша. Вестник "Капитал" също сте наши клиенти.

В какви международни изложения участвате през тази година?

- Съвсем наскоро се върнахме от едно изложение във Франция, където участвахме с голям представителен щанд. Имаше интересни запитвания от клиенти. Общо седем са международните изложения, в които участваме тази година, от които ни предстои още едно в Лондон.

С какъв човешки ресурс постигате всичко това?

- Общо във фирмата работят над 720 души. Назначихме нови хора, обучаваме ги. За да заработят всички нови инвестиции на пълни обороти, ще мине доста време, защото това са високотехнологични машини, нови технологии, процесът е бавен.

С пуска на новия завод колко нови работни места разкривате?

- Около 40, засега са попълнени 30 от тях.

Каква е средната работна заплата във фирмата?

- Преди две години разходите ни за заплати бяха към 600 хил. лв., а сега сме достигнали 700 – 800 хил. лв., което означава средно над 1000 лв. на човек.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 1
    • + 13

    Браво за правилно развития бизнес.

    Дано само: "Преди две години разходите ни за заплати бяха към 600 хил. лв., а сега сме достигнали 700 – 800 хил. лв."
    не означава, че във въпросните разходи (фонд работна заплата) са включени и осигуровките заплащани от работодателя. Ако е така, средната заплата е чисто около 600 лева, което е... смешно.

    Нередност?
  • 3
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred
    • - 1
    • + 10

    До коментар [#2] от "kokoto2":

    Скоро няма да им останат и цигани дето да им работят за тези пари.

    Засега намират по павликенските села.

    Нередност?
  • 4
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 1
    • + 9

    Ако сте запознат с положението в завора и наистина е така... жалко. Поредният експлоататор.

    Поради силната конкуренция на гр. Севлиево (и АББ и идеал стандарт разшириха производствата си и изсмукват работната ръка от съседните градове) очаквам, че по скоро заплатите трябва да са 1000лв. бруто.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал