Най-динамичните търговски компании: Възходът на местните играчи

Приходите и инвестициите в секторната класация в "Гепард" се увеличават

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Сред най-динамичните компании място намират все повече дружества с тясна специализация.

Последните години лесно се асоциират с подем в търговския сектор. На фона на икономическия растеж и повишението на доходите в страната оборотите в тази дейност като цяло се увеличават заедно с инвестиционната активност - сливания и придобивания, влизане на нови играчи на пазара, разширение на съществуващите чрез отваряне на нови обекти. Продължава ясно и преструктурирането - докато големите компании в ритейл сектора и търговията на едро успяват да завземат все по-голям пазарен дял във всички сегменти, при средните и малките започва да се вижда все по-ясна специализация в отделни ниши. Това от своя страна традиционно превръща класацията "Гепард" при малките и средните търговци в една от най-разнообразните като предмет, а последната 2018 г. не е изключение.

Ако все пак има видима разлика през последната година, това е фактът, че огромната част от най-динамичните малки и средни търговци в страната са с българска собственост. За разлика от предходни години добро присъствие в класацията имат и местните регионални вериги магазини в различни сегменти: от храни, до стоки за дома и продукция, насочена към бизнес клиенти.

Все повече несофийски адреси

2016 и 2017 г. бяха силни за търговския сектор, като в класацията "Гепард" най-отчетливо присъствие имаха дружествата, които търгуват със строителни материали и стоки за дома и обзавеждане. От една страна, подемът при тях беше свързан с активността в строителния сектор, а от друга - с активността в сектора на недвижимите имоти и желанието на все повече хора да ремонтират и обновяват домовете си. Втората група дружества, при които явно се виждаше ръст, бяха модните компании, които разшириха мрежите си от магазини в страната през последните няколко години.

Миналата година обаче е била по-различна за търговския сектор. Влизащите в класацията дружества са основно с български капитали, доста от тях работят в специфични ниши и за разлика от предходни години има много по-силно присъствие на компании, които не са базирани в София - в топ 10 такива са цели седем дружества. Сходното с предходни години е, че огромната част от дружествата работят изцяло на българския пазар.

Лидерите през годината

През 2018 г. класацията "Гепард" в сектора на търговията се оглавява от българската компания на германския производител на почистваща техника за дома и за бизнес клиенти "Керхер", която регистрира ръст на приходите от близо 360% на годишна база до над 12.1 млн. лв. Преди няколко години фирмата майка реши да присъства на българския пазар чрез собствено представителство и да развие своя мрежа от магазини. На практика това е и една от едва трите фирми с чужда собственост в класацията: другите са "Елтрак България", представител на гръцката група "Елтрак", която е вносител на строителна и минна механизация на Caterpillar, както и "Медхаус Суис България", част от швейцарската Medpack Swiss Group, която се занимава с търговия на медицинска продукция.

Топ 3 на най-динамичните компании се допълва от две фирми, опериращи в специфични ниши. С ръст на приходите от над 330% е дружеството "Солмейт", собственик на българската марка луксозни обувки и чанти By Far, които се реализират основно в чужбина. Лидерската тройка се допълва и от компанията "Агарикус пръдакшън", която се занимава с търговия с гъби и друга земеделска продукция и на практика е единствената компания от този сектор, която присъства в класацията, за разлика от предходни години, когато търговията със селкостопански стоки беше сред най-динамичните подотрасли.

Раздвижване при местните вериги

Сред най-динамичните компании има дружества с различен предмет на дейност: търговия с метали, велосипеди, детски стоки, храни, стъкло, строителни материали и др. В класацията през тази година присъстват и няколко регионални вериги в различни сегменти, които през последните години успяха да се разширят и да заздравят позициите си. Така например на челни места са веригата супермаркети "Съни маркет България", която работи в Бургаския регион, както и пазарджишката "Крез алианс", която се занимава с търговия със строителни материали и беше част от лидерите в "Гепард" и през миналата година.