🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Чиста работа

Сред отварянето на директно представителство германското дружество за почистваща техника Kärcher постигна солиден ръст на оборота

Управителят на "Керхер" Мартин Василев обяви, че компанията планира отваряне на още 2-3 представителни центрове в градове като Плевен, Стара Загора и Русе
Управителят на "Керхер" Мартин Василев обяви, че компанията планира отваряне на още 2-3 представителни центрове в градове като Плевен, Стара Загора и Русе
Управителят на "Керхер" Мартин Василев обяви, че компанията планира отваряне на още 2-3 представителни центрове в градове като Плевен, Стара Загора и Русе    ©  Надежда Чипева
Управителят на "Керхер" Мартин Василев обяви, че компанията планира отваряне на още 2-3 представителни центрове в градове като Плевен, Стара Загора и Русе    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "Керхер"

Създадена: 2015 г.

Собственик: Kärcher Beteiligings (Германия)

Управител: Мартин Василев
Около 60% от продажбите в момента са на продукти за дома. Най-търсеният от тях са многофункци- оналните прахосмукачки.

Дори и чистенето да изглежда като едно от най-досадните задължения в дома, чистотата със сигурност е един от най-важните елементи в него. А това означава търсене на онази техника, която може да улесни процеса, но да доведе до по-добър краен резултат. В сферата има стабилна конкуренция и макар на българския пазар да са представени на практика почти всички световни производители в сегмента, голяма част от продажбите минават през вносители. Една компания от този сектор обаче в последните години взе решение да работи директно на местния пазар. След повече от 25 години в България германският производител на почистваща техника Kärcher откри самостоятелно представителство чрез дъщерното дружество "Керхер". А промяната бе последвана от собствени обекти в няколко града, навлизане във всички големи търговски вериги и годишен ръст на оборота близо 360% до 12.1 млн. лв. Това превърна "Керхер" в най-динамичната малка и средна компания в сектора на търговията за 2018 г. А плановете занапред са за увеличаване на магазинната мрежа и евентуално присъединяване на македонския пазар към българското дружество.

Корпоративна метаморфоза

Продуктите на Kärcher присъстват на българския пазар от началото на 90-те години, когато те се предлагат от вносители. Впоследствие за българския пазар отговаря австрийското звено на компанията, а днес той е отделен. "През 2017 г. беше взето решение да имаме дружество в България, което директно да рапортува в централата в Германия. От 2018 г. работим изцяло самостоятелно", разказва управителят на местния клон - "Керхер", Мартин Василев. По думите му това е и едната причина за силния ръст на приходите през миналата година, но като цяло и продажбите се увеличават.

Всъщност това, което се случва през последните две години, е, че компанията отвори няколко самостоятелни обекта. Тя вече разполага с Kärcher центрове в София - на бул. "Ботевградско шосе" и в мол "Парадайз", в Бургас и в Пловдив. "Планът е в следващите две години да отворим още 2-3 представителни центъра, които вероятно ще бъдат в градове като Плевен, Русе и Стара Загора", казва Василев. Така собствените обекти ще достигнат 6-7.

Извън продажбите чрез тях обаче българското дружество "Керхер" работи и с мрежа от 25 основни партньора. "Систематично и последователно през последните две години обхванахме абсолютно всички ритейл вериги в страната. Основният принос в продажбите има именно това - че сме обхванали всички вериги на българския пазар", смята още Василев.

Повече потребление във високия сегмент

Kärcher произвежда почистваща и друга техника в премиум сегмента, като тя е насочена към няколко вида крайни клиенти. От една страна, това са хоби продукти за дома, които към момента имат около 60% дял в продажбите на българския пазар. Макар в България ползваната вкъщи техника да се обновява с по-бавен темп, отколкото в западноевропейските страни, раздвижване през последните години има във всички сегменти на фона на икономическия подем и ръста на доходите. Наблюденията на Мартин Василев са, че все още основната част от българите подменят техниката си вкъщи принудително при повреда, но напоследък се увеличава по-силно и делът на онези хора, които правят покупка на нов продукт, който е по-добър и би им спестил време и усилия. За продажбите във високия сегмент има и друг фактор - все повече хората осъзнават, че е по-добре да закупят еднократно по-висок клас продукт, който да им служи дълго, отколкото да подменят по-често нискобюджетна техника за дома.

Според Василев днешните потребители са и много по-информирани. За компанията най-продаваните продукти за домашна употреба са мултифункционалните прахосмукачки, които освен за ежедневното почистване на дома могат да се ползват и за мокро почистване и по-големи замърсявания - например при ремонтни дейности. В хоби сегмента най-голям дял от продажбите има на софийския пазар. От тази година Kärcher откри собствен обект в мол "Парадайз", което е по-скоро нетрадиционна концепция за този вид търговия. "Смея да твърдя, че това е една от най-правилните инвестиции. Има голям поток от хора в търговските центрове и те правят импулсивни покупки", разказва Василев.

По думите му такъв тип обекти компанията има и в държави като Полша и Русия. Kärcher продава продукти и онлайн, като целта е този сегмент да има 5% дял от бизнеса.

Двигател на ръста - аутомотив индустрията

Извън продуктите за дома Kärcher е производител и професионални почистващи системи, насочени към редица сектори - индустрия, туризъм, селско стопанство, здравеопазване и др. През последните няколко години има ръст на продажбите и в този сегмент на българския пазар, като той е най-силен при аутомотив индустрията и в хорека бизнеса - хотели, ресторанти, кафетерии. Сред увеличаващите се с по-бърз темп продажби са и за специфични поръчки от предприятия. "На този етап чуваме сигналите за забавяне на икономиката, но не ги усещаме в нашия бизнес", казва Мартин Василев, според когото обаче компанията се готви и за подобен сценарий.

Македонският клон

Освен разрастването на мрежата в България чрез самостоятелни обекти в близко бъдеще е възможно българският клон на Kärcher да започне да отговаря и за пазара в съседна Северна Македония. "Обмисля се такова решение и причините са съвсем нормални исторически - близост на двата пазара", коментира Василев. В момента производителят присъства в съседната страна, но се управлява от звеното в Австрия по модела, по който българският пазар е бил преди време.

Акумулаторни решения

През последните години ЕС прие редица нови директиви, свързани с техниката за дома, включително за шума, енергийния клас, етикетирането, които обаче според Мартин Василев не са се отразили на продуктовата гама на Kärcher, тъй като те вече са отговаряли на нововъведените стандарти. Това, което обаче се очаква да се промени в този тип производство, е свързано с иновациите. Производството на почистваща техника се измества към акумулаторни решения . "Представихме цяла гама продукти, които са на акумулатори, не се ползва вече бензинов двигател или кабел и ток. Всеки уред може да работи на акумулатор, което го прави изключително тих и екологичен", казва Мартин Василев, според когото в следващите години на пазара ще има много сериозно развитие в тази посока.