Чиста работа
Сред отварянето на директно представителство германското дружество за почистваща техника Kärcher постигна солиден ръст на оборота
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Име: "Керхер"Създадена: 2015 г.
Собственик: Kärcher Beteiligings (Германия)
Управител: Мартин Василев
Дори и чистенето да изглежда като едно от най-досадните задължения в дома, чистотата със сигурност е един от най-важните елементи в него. А това означава търсене на онази техника, която може да улесни процеса, но да доведе до по-добър краен резултат. В сферата има стабилна конкуренция и макар на българския пазар да са представени на практика почти всички световни производители в сегмента, голяма част от продажбите минават през вносители. Една компания от този сектор обаче в последните години взе решение да работи директно на местния пазар. След повече от 25 години в България германският производител на почистваща техника Kärcher откри самостоятелно представителство чрез дъщерното дружество "Керхер". А промяната бе последвана от собствени обекти в няколко града, навлизане във всички големи търговски вериги и годишен ръст на оборота близо 360% до 12.1 млн. лв. Това превърна "Керхер" в най-динамичната малка и средна компания в сектора на търговията за 2018 г. А плановете занапред са за увеличаване на магазинната мрежа и евентуално присъединяване на македонския пазар към българското дружество.
Корпоративна метаморфоза
Продуктите на Kärcher присъстват на българския пазар от началото на 90-те години, когато те се предлагат от вносители. Впоследствие за българския пазар отговаря австрийското звено на компанията, а днес той е отделен. "През 2017 г. беше взето решение да имаме дружество в България, което директно да рапортува в централата в Германия. От 2018 г. работим изцяло самостоятелно", разказва управителят на местния клон - "Керхер", Мартин Василев. По думите му това е и едната причина за силния ръст на приходите през миналата година, но като цяло и продажбите се увеличават.
Всъщност това, което се случва през последните две години, е, че компанията отвори няколко самостоятелни обекта. Тя вече разполага с Kärcher центрове в София - на бул. "Ботевградско шосе" и в мол "Парадайз", в Бургас и в Пловдив. "Планът е в следващите две години да отворим още 2-3 представителни центъра, които вероятно ще бъдат в градове като Плевен, Русе и Стара Загора", казва Василев. Така собствените обекти ще достигнат 6-7.
Извън продажбите чрез тях обаче българското дружество "Керхер" работи и с мрежа от 25 основни партньора. "Систематично и последователно през последните две години обхванахме абсолютно всички ритейл вериги в страната. Основният принос в продажбите има именно това - че сме обхванали всички вериги на българския пазар", смята още Василев.
Повече потребление във високия сегмент
Kärcher произвежда почистваща и друга техника в премиум сегмента, като тя е насочена към няколко вида крайни клиенти. От една страна, това са хоби продукти за дома, които към момента имат около 60% дял в продажбите на българския пазар. Макар в България ползваната вкъщи техника да се обновява с по-бавен темп, отколкото в западноевропейските страни, раздвижване през последните години има във всички сегменти на фона на икономическия подем и ръста на доходите. Наблюденията на Мартин Василев са, че все още основната част от българите подменят техниката си вкъщи принудително при повреда, но напоследък се увеличава по-силно и делът на онези хора, които правят покупка на нов продукт, който е по-добър и би им спестил време и усилия. За продажбите във високия сегмент има и друг фактор - все повече хората осъзнават, че е по-добре да закупят еднократно по-висок клас продукт, който да им служи дълго, отколкото да подменят по-често нискобюджетна техника за дома.
Според Василев днешните потребители са и много по-информирани. За компанията най-продаваните продукти за домашна употреба са мултифункционалните прахосмукачки, които освен за ежедневното почистване на дома могат да се ползват и за мокро почистване и по-големи замърсявания - например при ремонтни дейности. В хоби сегмента най-голям дял от продажбите има на софийския пазар. От тази година Kärcher откри собствен обект в мол "Парадайз", което е по-скоро нетрадиционна концепция за този вид търговия. "Смея да твърдя, че това е една от най-правилните инвестиции. Има голям поток от хора в търговските центрове и те правят импулсивни покупки", разказва Василев.
По думите му такъв тип обекти компанията има и в държави като Полша и Русия. Kärcher продава продукти и онлайн, като целта е този сегмент да има 5% дял от бизнеса.
Двигател на ръста - аутомотив индустрията
Извън продуктите за дома Kärcher е производител и професионални почистващи системи, насочени към редица сектори - индустрия, туризъм, селско стопанство, здравеопазване и др. През последните няколко години има ръст на продажбите и в този сегмент на българския пазар, като той е най-силен при аутомотив индустрията и в хорека бизнеса - хотели, ресторанти, кафетерии. Сред увеличаващите се с по-бърз темп продажби са и за специфични поръчки от предприятия. "На този етап чуваме сигналите за забавяне на икономиката, но не ги усещаме в нашия бизнес", казва Мартин Василев, според когото обаче компанията се готви и за подобен сценарий.
Македонският клон
Освен разрастването на мрежата в България чрез самостоятелни обекти в близко бъдеще е възможно българският клон на Kärcher да започне да отговаря и за пазара в съседна Северна Македония. "Обмисля се такова решение и причините са съвсем нормални исторически - близост на двата пазара", коментира Василев. В момента производителят присъства в съседната страна, но се управлява от звеното в Австрия по модела, по който българският пазар е бил преди време.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.