🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българският клон, който стана европейски

Огромният растеж на победителя в IT класацията "ДейтаАрт" се дължи на преобразуване на местния офис в континентален

"За голяма част от клиентите ни е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България. Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", разказва управителят на "ДейтаАрт Юръп" Денис Юхно
"За голяма част от клиентите ни е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България. Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", разказва управителят на "ДейтаАрт Юръп" Денис Юхно
"За голяма част от клиентите ни е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България. Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", разказва управителят на "ДейтаАрт Юръп" Денис Юхно    ©  ДейтаАрт Юръп
"За голяма част от клиентите ни е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България. Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", разказва управителят на "ДейтаАрт Юръп" Денис Юхно    ©  ДейтаАрт Юръп
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Име: "ДейтаАрт Юръп"

Създадена: 2016 г.

Собственик: DataArt

Управител: Денис Юхно
Превръщането на българския офис в европейски такъв води до над четирикратен скок в приходите до 8.86 млн. лв.

Няма много начини, по които може да се постигне огромен растеж на приходите на една компания. Най-честият случай е органичен растеж на по-млади компании, но има и изключения: например да превърнеш регионалния си развоен център в континентален. Такъв е случаят на DataArt, американската компания, чийто български офис отбелязва най-голям ръст сред българските дружества в IT сферата за 2018 г. Казано накратко, в рамките на година фирмата се преструктурира и "ДейтаАрт България" се превръща в "ДейтаАрт Юръп".

Промяната се изразява в цялостната дейност на компанията за България - офисът вече не е само развоен център, но и търговски клон, който отговаря предимно за държави от Европейския съюз. Ръстът на българското дружество - над четирикратен скок до 8.86 млн. лв. приходи и 2 млн. лв. печалба, идва на фона на общо 140 млн. долара приходи на глобалната DataArt.

"Преструктурирането на офиса беше следствие от пазарните условия и увеличаването на клиентите на компанията от държави в ЕС. За голяма част от тях е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България.Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", коментира пред "Капитал" Денис Юхно, управител на "ДейтаАрт Юръп".

Защо България

Превръщането на български офис на софтуерна компания, която разработва решения за клиенти, в по-голям хъб, от вече няколко години насам звучи като логично решение. Повечето компании в сектора се разширяват както като брой служители, така и като брой клиенти и вече е масово установено мнението, че коктейлът от членство в ЕС, добри специалисти и сравнително по-ниски разходи, отколкото в западните страни, ще продължи да носи дивиденти за България. В случая на DataArt става дума за компания, която има големи офис центрове още в Ню Йорк, Лондон, Мюнхен и Цуг (Швейцария), с общо над 3000 служители по света.

Фирмата разработва различни типове решения - от цялостна разработка на продукти, през киберсигурност и миграция към облачни услуги до дигитална трансформация и поддръжка. Индустриите, в които оперира DataArt, са предимно финансовият сектор, медии, интернет на нещата и търговия на дребно. Сред клиентите на компанията са Nasdaq, Skyscanner, Travelport, Ocado, Betfair и Meetup.

"Дейността на DataArt за България е свързана с аутсорсинг услуги и търговска дейност. В локалния ни офис работят специалисти в различни технологии и направления - Java, Javascript, DevOps, QA, .NET, Project Management, бизнес анализатори, уеб програмисти и т.н. Структурата на компанията е такава, че географското разделение е условно и работим съвместно и доста активно с колегите ни от останалите офиси", казва Юхно.

Добавя, че според него България има много преимущества. "Въпреки че конкуренцията при търсенето и наемането на софтуерни инженери тук е доста голяма, България, и в частност София, си остава изключително добро място, в което една софтуерна компания да отвори развоен център", казва още Юхно. Като пример за някои от позитивите на България дава традициите в образованието по отношение на компютърни науки, които заедно с частните академии, наложили се през последното десетилетие, успяват да осигурят качествени специалисти.

Разбира се, проблемът в това уравнение е познат: те не са достатъчно на брой за всички компании и конкуренцията за тях сред IT фирмите в страната е ожесточена. "Със сигурност наемането на кадри не е лесна задача, но не бих казал, че е непосилна. Далеч по-трудно е една компания да задържи служителите си и именно в тази посока насочваме усилията си в DataArt", казва Юхно. Добавя, че финансовият аспект все още е водещ за новите кадри, но за хората в екипа на фирмата все повече придобиват значение и други фактори като липса на стриктна йерархия, проектите, по които се работи, както и технологиите, които разработват екипите. "Дори и къде се намира офисът на компанията", добавя той.

В търсене на двойно разрастване

Българският офис на компанията работи от 2016 г., което го прави един от по-младите клонове на фирмата, основана през 1997 г. Юхно казва, че офисът се разраства динамично от гледна точка на извършвани дейности и в същото време продължава активно да наема хора. "В момента сме около 40 души, като целта ни е броят им да се удвои до края на следващата година."

Освен кадри от България компанията се опитва да привлече към местния си офис и специалисти от чужбина, които имат желание да работят в страната. Според Юхно интересът по отношение на постоянна или временна релокация е голям, най-вече от Русия и Украйна, откъдето е и самият Юхно. Очакванията на компанията и за глобалния бизнес, и за регионалния клон са оптимистични.

Заради растежа и еднократния ефект, породен от преструктурирането, развитието на фирмата, поне по отношение на ръст на приходите във финансовите отчети, ще отбележи забавяне в темповете си на растеж. "Очакваме през 2019 г. да имаме устойчив ръст на приходите между 10 и 15% на глобално ниво, а за България дори по-висок. Тази година е много ключова за развитието на компанията, тъй като екипът в София се разраства, а в глобален план компанията вече достига над 3000 служители", казва Юхно.

"Усилията ни в бъдеще са насочени към разрастване на офиса в София от гледна точка на брой служители и запазване на устойчив ръст на приходите и броя клиенти. Ще продължим да сме активни и в организирането на конференции, семинари и обучения, както досега", завършва той.