🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Музикалният хит от Димитровград - империята "Пайнер"

Най-голямата музикална компания у нас - "Пайнер", тръгва от Димитровград, като Митко Димитров и екипът му се адаптират към новите вкусове и бизнес среда

Бизнесът на "Пайнер" е в развлекателната индустрия, която пострада сериозно през последната година
Бизнесът на "Пайнер" е в развлекателната индустрия, която пострада сериозно през последната година
Бизнесът на "Пайнер" е в развлекателната индустрия, която пострада сериозно през последната година    ©  Цветелина Белутова
Бизнесът на "Пайнер" е в развлекателната индустрия, която пострада сериозно през последната година    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Стара Загора и Хасково. То излезе в печатен вариант в края на април 2021 г.

Едната сграда на "Пайнер" в Димитровград, в която има бистро, нощен клуб и кино, се намира на централния площад, точно срещу шарените букви с името на града. Символично. "Пайнер" е може би най-известната фирма от Димитровград - няма човек в държавата, който да не е чувал за нея и нейния основател и собственик, инж. Митко Димитров, по прякор Пайнера, който също е адаш на родния си град. Тук е и централата на компанията.

"Попфолкът е най-слушаната, а в същото време и най-хулената музика в България за разлика от другите балкански страни, където няма такова негативно отношение", пише самият продуцент в отговори до "Капитал". Въпреки че мнозина биха опитали да омаловажат или критикуват това, което компанията прави - музика в стил попфолк или по-пренебрежителното "чалга", "Пайнер" не е само силикон и кючеци, а най-вече е устойчив бизнес. Компанията е най-голямата в музикалния бранш по приходи. Еволюира през годините, адаптира се към предизвикателствата, включително и последното, което удари икономиката по нов за индустрията начин - пандемията от коронавирус. Тя промени правилата на играта, но, изглежда, "Пайнер" се опитва да работи по нов начин.

В комбинация от писмени и телефонни разговори музикалният продуцентът разказа как се жъне успех в ерата на технологичните гиганти, как певиците вече пеят дистанционно, къде по план може отвори първото си заведение извън България и как открива звездата Милко Калайджиев.

Касетофони и турнета

"Пайнер" е създадена през 1990 г. като производител на аудиокасети. Три години по-късно България ратифицира Римската и Женевската конвенция по авторско право. Това позволява на продуцентите да държат правата върху музиката, която правят, и именно тогава Димитров преориентира бизнеса натам, разказва самият той пред "Капитал".

Успехът тръгва от фолклор. "Преди това освен с производството на касети се занимавахме и с продуциране, но ефектът не беше пълноценен. Много от записите обаче се оказаха най-добрите и дори единствени за изпълнители като Недялка Керанова, оркестър "Димитровград", оркестър "Младост", записи от надпяванията в Стамболово и "Тракия фолк". Една от първите ни изпълнителки след 1993 г. беше Глория, с която и до днес продължаваме успешно да работим", разказва той. Според неофициална информация Глория е единственият попфолк изпълнител с четири самостоятелни концерта в зала 1 на НДК. Малко музиканти могат да се похвалят с това.

Компанията наистина от години има устойчив финансов успех по официалната информация от Търговския регистър. За 2019 г. приходите на "Пайнер" ООД (звукозаписната компания) са малко над 9.8 млн. лв., а на "Пайнер мюзик" (телевизионното дружество) - 2.7 млн. лв. На фона на това конкурентите в попфолк бранша "Диапазон рекърдс" и "Ара мюзик" имат съответно приходи 839 хил. лв. и 722 хил. лв. - или над 10 пъти по-малко. Компании извън попфолка като "Вирджиния рекърдс" и "Монте мюзик" имат оборот 2.7 млн. лв. и близо 1.6 млн. лв. за 2019 г.

Част от компанията освен телевизията са и веригата заведения, музикални магазини (да, още съществуват, макар и на изчезване) и, разбира се, легендарният комплекс "Приказките" в Харманли. Преди години "Пайнер" организираше масови турнета из страната, фестивала "Тракия фолк", както и пищни годишни музикални награди. Отказва се от наградите обаче по две причини, като едната е хакерски атаки в гласуването, твърди Димитров. "Освен това, за съжаление, много от изпълнителите приемаха болезнено невземането на награда и това впоследствие рефлектираше върху нашите взаимоотношения", казва Димитров.

Сега обаче мащабът е изместен на друго място - основно в заведенията, а предвид пандемията - онлайн. Конкуренцията и преди коронавируса е голяма. В края на 2018 г. Митко Димитров сподели пред "Капитал", че именно заради това "Планета клуб" на столичния бул. "Мария Луиза" не успява да оцелее и е заменен от друга дискотека.

Свят без купони

Шоубизнесът беше един от най-силно ударените от корона кризата. Ако през 90-те години продажбите на аудиокасети и компактдискове с албумите е била основното приходно перо, то след това най-печеливши стават участията на изпълнителите от компанията, като ситуацията е такава и до ден днешен. Накратко - без дискотеки няма и приходи.

"Компенсациите 60/40 или други подобни форми изобщо не могат да преодолеят предварително поетите разходи по лизинги или заеми", казва Димитров. "Пайнер" успя да получи помощи покрай кризата на стойност 150 хил. лв. Според неофициална информация някои служители са уволнени през 2020 г., но с получаването на помощите в началото 2021 г. това е спряло заради регламента на програмата.

Митко Димитров не иска да коментира пандемията надълго и нашироко, дори напротив, темата е неприятна. Не казва конкретно колко е спадът в приходите за 2020 г., но той скоро ще се види в отчетите на дружеството.

"Пайнер" обаче успява да влезе в режим "дистанционна работа" дори и в своя бранш. "Принудени сме да мислим за трансформирането на бизнеса в условия на пандемия, като една от формите са онлайн концертите, предавани по интернет, с отворен достъп до съответната работеща дискотека някъде по света или до организирано мероприятие. С успех преминаха първите онлайн концерти на Теди Александрова и Емрах, на Галена, Роксана, Анелия, като непрекъснато поемаме нови ангажименти за още други изпълнители", разказва Митко Димитров.

Представителят за Щатите работи в момента като продуктов мениджър във фирмата в България. "Партнираме си със същите заведения, с които сме работили на живо, където сме правили турнета в Чикаго, Лос Анджелис... Те са основно пред български общности там. По подобие на това в Германия и Лондон може да продължи, но ако работят дискотеките там", разказва Димитров. "Като няма възможност на живо, примиряваме се с този вариант", въздъхва той. Явно има поне някакъв интерес от публиката, което е добрата новина.

Продуцентът споделя, че има идея за отваряне на заведение и в Испания, където има голяма българска диаспора. Засега идеята по очевидни причини е на пауза.

Впрочем публиката от чужбина е важна за компанията. Въпреки критиките към попфолка на родна почва той споделя, че се забелязва все по-голям интерес към музиката на "Пайнер", включително и към фолклора, в чужбина. "Гледаемостта в YouTube канала ни от Англия, Испания, Германия, Турция, САЩ и други части на света непрекъснато расте, което няма как да не ни радва", казва продуцентът.

В дигиталната ера

Музикалният бизнес се промени с новите технологии. Гиганти като YouTube, iTunes и Spotify изцяло промениха музикалния сектор. Видеоклиповете са скъпо занимание, което се използва по-скоро за престиж. "Почти всяка нова песен е с видеоклип и това в момента е основна част от рекламата на изпълнителите. Себестойността на един видеоклип е доста висока, като се има предвид, че за създаването му се ползва висококачествена и доста скъпа техника като видеокамери, обективи, осветление, монтажни системи, видеостудио (всичко собственост на фирма "Пайнер"), както и специалисти, които са на трудови договори с фирмата", казва Димитров. За музикалните албуми Димитров казва същото - реклама, а не бизнес.

Каналът в YouTube на "Пайнер" обаче е безспорно успешен - някои клипове имат над 10 млн. гледания. Преди години са регистрирали собствен канал Planeta Official чрез германското им търговско представителство, защото тогава от България е невъзможно.

В момента каналът има близо 2.2 млн. абонати, като компанията получава приходи от гледанията в него.

Освен това почти целият музикален каталог е в дигиталните платформи като Spotify. "Пайнер" използва услугите на The Orchard - американска музикална дистрибуторска компания, която събира каталога на музикални компании и ги представлява пред Spotify, iTunes, YouTube.

Градът адаш

Връзката между Димитровград и компанията остава. През 2005 г. тук се създава комплекс "Планета Пайнер", който има бистро, 3D кино, пиано бар, дискотека. Част от служителите на "Пайнер" и свързани дружества като "Пайнер мюзик" са служители в заведенията или магазини из страната. Във Варна все още има физически магазин например, но приходите са намалели, казва Димитров.

Самият Димитровград много се е променил от началото на "Пайнер" досега. "Преди години поминък даваха няколко големи предприятия и заводи като циментовия завод "Вулкан", Марбас, мини "Марица-изток", Полиестерният комбинат, Химическият комбинат, от който в момента остана само цех "Амонячно производство". С това градът значително обезлюдя, като хората, особено младите, потърсиха своето препитание в големите градове, предимно в София, и най-вече в чужбина", казва той.

Впрочем един от най-известните му изпълнители - Милко Калайджиев, е от близкия Свиленград, дори бе кандидат за кмет през 2019 г. На въпрос на "Капитал" как откри един от легендарните певци на компанията, Димитров се смее. "То е било преди 25 години... Как го открихме? Ние се познаваме с него отпреди 90-а година! За откриване не може да се говори, той си е бил открит от нас. Бяхме приятели от преди."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alexylon avatar :-(
    innoxius
    • - 1
    • + 1

    От Теодор Ушев:
    "Току що на стената ми изскочи обширна статия в "прогресивния" Капитал за Меката на чалгакултурата, Пайнер.
    Точно в този момент, това звучи странно.
    Нещо като изпълнение на "Батальонът се строява" рано сутрин, пред войската.
    Умилително ми е, едно такова...
    Чудя се, колко ли години ще минат преди да се появи подобна пространна статия за Софийската Филхармония, които между другото правят поредица от забележителни сезони и то в най-трудното време."

    Нередност?
Нов коментар