"Калинел": И занапред IKEA остава един от основните ни клиенти

Управителите на троянския производител на домашен текстил Катерина Радевска и Пламена Радевска пред "Капитал"

Катерина Радевска (вляво) и Пламена Радевска заедно с баща им, инж. Марин Радевски, създател на "Калинел"
Катерина Радевска (вляво) и Пламена Радевска заедно с баща им, инж. Марин Радевски, създател на "Калинел"
Катерина Радевска (вляво) и Пламена Радевска заедно с баща им, инж. Марин Радевски, създател на "Калинел"    ©  ''Калинел''
Катерина Радевска (вляво) и Пламена Радевска заедно с баща им, инж. Марин Радевски, създател на "Калинел"    ©  ''Калинел''
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Катерина Радевска и Пламена Радевска са управители на фирма "Калинел". Катерина Радевска е завършила "Текстилна технология" в University of Manchester, а Пламена Радевска - "Бизнес и икономика" също в University of Manchester. "Калинел" е първото им и единствено работно място. След университета Катерина Радевска започва като мениджър "Ключови клиенти" във фирмата, а Пламена Радевска като икономист. Заедно с майка си, Калина Радевска, днес управляват семейната фирма, създадена на 16 март 1994 г. от баща им, инж. Марин Радевски.

Компанията

"Калинел" - Троян, произвежда декоративни възглавници, възглавници за спане, завивки, протектори, калъфи за матраци и други и е сред най-големите европейски фирми за домашен текстил и един от най-големите доставчици за шведската IKEA. Основната фабрика и администрацията се намират в Троян, но "Калинел" притежава производствени центрове и в Червен бряг, както и във Враня, Сърбия. Три четвърти от продукцията е предназначена за шведската корпорация, останалите количества са за международни вериги като "Метро", "Кауфланд", "Алди", "Юск", "Лидл" и др.

За 2021 г. компанията отчете над 139.8 млн. лв. приходи и над 8.1 млн. лв. печалба. Заетите в дружеството са 1475.

Едно от най-впечатляващите неща във вашето портфолио е, че три четвърти от продукцията на "Калинел" е предназначена за шведската корпорация IKEA. Откога датират връзките с IKEA (ИКЕА), какви са плюсовете на това сътрудничество, какви са перспективите?

Пламена Радевска: Партньорството ни с ИКЕА е на почти толкова години, на колкото е и "Калинел". Голям плюс на това сътрудничество е, че се гради на диалог. ИКЕА е надежден и предвидим партньор, което прави планирането на производството и на бъдещите инвестиции по-лесно. Неслучайно я наричаме партньор - съществен е приносът на шведската компания за развитието и израстването на "Калинел". С нейно съдействие в нашата фирма са проведени редица обучения и са въведени множество сертификати. За ИКЕА през годините са разработени и произведени огромен брой изделия. И занапред ИКЕА остава един от основните ни клиенти.

Какво промени пандемията от коронавирус за "Калинел", какво ви помогна да се справите?

Катерина Радевска: Пандемията от Ковид-19 доведе до една много голяма загуба за фирмата, както и за семейството ни - баща ни, инж. Марин Радевски. Той посвети живота си на "Калинел". Създаде фирмата от нулата. Ние я наследихме и ще се стремим да я развиваме. Истината е, че нямаше да се справим, нямаше дори да имаме шанс, ако не беше екипът, създаден от баща ни, и доверието и търпението на служителите.

Успяхме да запазим хората си благодарение на стабилното ни финансово състояние, мярката 60/40 и големите складови пространства, с които разполагаме. Когато ситуацията се успокои, това ни даде възможност да отговорим на неестествено високите нужди на клиентите ни с големи запаси на готова продукция. Справихме се и благодарение на нови клиенти с добре развита онлайн търговия.

Коя суровина поскъпна най-много през миналата година и с колко?

Пламена Радевска: Всичко поскъпна през последната година, но най-осезаем беше скокът на цените на горивата и енергията, защото се отразяват на всички стъпки в производствения ни процес. Относно материалите - не толкова пазарната цена, колкото цената на морския транспорт и рязката промяна във валутните курсове доведоха до скок в цената на суровини от Далечния изток.

Пандемията доведе ли до промяна в потребителското търсене?

Катерина Радевска: Да, по време на пандемията имаше хипертърсене на изделия за дома. Имахме моменти, в които идваха поръчки за двойно повече от това, което можем да произведем. 2022 беше годината, в която очаквахме да се върнем към нормалния ритъм на работа и до известна степен наистина беше така, но поради нестабилната финансова обстановка търсенето на някои артикули е по-малко от това преди пандемията.

Каква беше 2022 година за компанията?

Катерина Радевска: 2022 година беше предизвикателна за фирма "Калинел". Хипертърсенето, което се отрази добре на нашия бранш по време на пандемията, отшумя. Война, инфлация и енергийна криза станаха най-често използваните думи на годината. Пазарите - както на материали, така и на готови изделия, се измениха много. Въпреки това отчитаме ръст в оборота спрямо предходната година с около 10%.

Какви инвестиции направихте през 2022 г.?

Пламена Радевска: През 2022 година открихме нов цех за производство на протектори за възглавници. Построен на мястото на стара сграда, той предлага добри условия за работа на около 40 души. В сградата се помещава обновената моделиерна, където разработваме новите продукти, и разширение на пикинг зоната на един от складовете, намиращ се в съседство.

Какви нови инвестиции планирате в средносрочен план?

Катерина Радевска: Инвестициите, които планираме, са основно насочени към автоматизиране или роботизиране на производствени процеси, както и към подобряване на капацитетите на някои от вече наличните линии. Също така разглеждаме варианти за добиване на зелена енергия.

Как решавате проблема с липсата на кадри, който е характерен не само за вашия бранш?

Пламена Радевска: Посоката на развитие, която сме избрали, е за намаляване на необходимия човешки труд. Това не става нито лесно, нито бързо и към момента това все още е начин за ръст, а не за замяна. Наемаме и чуждестранни работници. Обучаваме на място новите. Подкрепяме наши работници да продължат образованието си. Имаме и няколко стипендианти във ВУЗ.

В местната техническа гимназия с наше съдействие е разкрита паралелка за дуално обучение. Учениците провеждат част от практическото си обучение при нас - в реални производствени условия.

Какъв е отговорът на вашата компания за устойчивост при текстила?

Катерина Радевска: Не само в текстила, а навсякъде е нужна промяна към по-устойчиви източници на материали и енергия. В преобладаващата част от изделията ни се влагат рециклирани материали, памук с проследим произход или преработени отпадъци от собственото ни производство. Спазването на изискванията, свързани с по-устойчиви производствени практики, е трудно, но приветстваме иновациите за по-зелено бъдеще.

Каква е прогнозата за 2023 като цени, обем производство?

Пламена Радевска: Мисля, че след последните три години е трудно да прогнозираме с особена точност, но се целим да запазим оборотите от тази година въпреки спада на цените на транспорта и материалите, които вече са факт.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар