Г-н Хопс и неговите хопсперименти

Създадена през 2019 г., ловешката занаятчийска пивоварна "Мелтум" реализира над 7 тона бира месечно и гледа към пазари отвъд граница

Ловешката пивоварна "Мелтум" вече няколко години произвежда занаятчийска бира, която пласира предимно извън региона
Ловешката пивоварна "Мелтум" вече няколко години произвежда занаятчийска бира, която пласира предимно извън региона
Ловешката пивоварна "Мелтум" вече няколко години произвежда занаятчийска бира, която пласира предимно извън региона    ©  Цветелина Белутова
Ловешката пивоварна "Мелтум" вече няколко години произвежда занаятчийска бира, която пласира предимно извън региона    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Най-голямата марка е "г-н Хопс", а всеки месец се правят и бири от серията "Хопсперимент", които се пласират из страната на кегове и наливно.
  • Бъдещите планове включват опит за навлизане на пазарите извън България и преместване на пивоварната в нова, по-голяма сграда.
  • След пивоварната се създава и бар "Крафт" в Ловеч, в който целогодишно се предлага занаятчийската бира.

Бирата определено не е сред традиционните за региона на Ловеч напитки. Това обаче не спира двамата приятели Павел Павлов и Тодор Тодоров, родом от града, смело да се впуснат в света на домашното пивоварство.

Любовта към бирата дава своя резултат през 2019 г., когато двамата създават своята пивоварна на 8 км от града, в с. Пресяка. В една бивша, изоставена месарница се заражда занаятчийска пивоварна "Мелтум" - име, вдъхновено от най-старото познато име на Ловеч - Мелта.

Историята води началото си от малка варка на терасата на Павел. Днес в начинанието участват семейства, приятели, а четиримата главни герои в "Мелтум" са с добре разпределени задачи. Павел вари бирата, баща му Георги Стефанов се занимава с карбонизацията и разливането по кегове и бутилки, Тодор е ангажиран с дейностите извън производството, а с разработването на рецептите и технологията помага технологът - гл. ас. д-р Петър Недялков (технолог от УХТ), чието включване се налага след първата "опит-грешка".

Сега, четири години след създаването на "Мелтум", с общи усилия в летните месеци пивоварната произвежда близо 8 тона бира, която се продава в редица градове в България. Почитателите на занаятчийската ловешка напитка са много, а скоро четиримата пивовари се надяват марката им да стъпи на пазари и извън България.

От хоби в професия

Всичко започва, когато един ден Павел решава да експериментира с домашно пивоварство с помощта на една 7-литрова тенджера, взета назаем от приятел, ей така, за удоволствие, защото "всички правят вино и ракия, а защо не и бира".

Първоначално производството е 10 - 20 литра. Нещата поетапно "ескалират", но на този етап всичко се прави за домашна употреба. Веднъж се преместват в двора на Тодор, а впоследствие на вилата на Павел, където се включва и баща му, защото инсталациите стават по-големи. "Първоначално стигнахме до 100 литра, после и до 300 литра и решихме, че щом правим толкова литра бира домашно, е време да го направим сериозно. Стартира като хоби бизнес", разказва Тодор Тодоров.

Мястото намират случайно - в с. Пресяка откриват бивша месарница, в която виждат потенциал и възможност да превърнат в пивоварна. "Наемът беше евтин, а и понеже Агенцията по храните и Агенция "Митници" имат сериозни изисквания, се оказа, че тази сграда става, и я възстановихме", разказва Тодор, по думите на когото преди ремонта "в сградата няма нито един кабел, а само купчини боклуци".

Първоначално стартират с четири съда за ферментация с обем 500 литра, което им позволява да правят около 2 тона бира за 20 дни. Нещата обаче не се получават от първия път. "Изхвърлихме всичко, защото не се получи, и купихме изцяло ново оборудване", спомня си Тодор, като именно тогава към екипа се присъединява и технологът Петър Недялков, който помага за разработването на технология.

Вторият опит се оказва успешен - от тогава до днес няколко пъти увеличават обема, с който работят, като в момента в пивоварната има 13 ферментатора, всеки от тях по 500 литра, което дава възможност на екипа да произвежда по около 6.5-7 тона за 20 дни.

"Реинвестираме всичко в ново оборудване и увеличаване на обема", обяснява Тодор. Според него засега са достигнали максималния капацитет на сградата, в която се намират, и по тази причина следващата им стъпка ще е да търсят собствена, по-голяма сграда, в която се измести производството.

Въпреки че още прохождат, ковид пандемията не ги засяга тежко. Първо, защото обемите им на производство тогава са много по-малки и второ, разказва Тодор, ниските цени на куриерските услуги са позволили на хората от цялата страна свободно да поръчват кашони с бира за вкъщи.

Хмел от Белгия, малц от Чирпан

Най-популярната марка на пивоварната е "Г-н Хопс", като с нея се брандират 5 от 8-те вида бира, които "Мелтум" произвежда. В допълнение към това "стремим се всеки месец да имаме по една варка (500 литра) от серията "Хопсперимент" (с различен малц или хмел)", обяснява Тодор, като сега например предстоят бира с ябълка, с вкус на джин-тоник, както и кисела бира с череши. Причините за това са както собственото им желание да експериментират като в началото, така и стремежът им да отговорят на пазара и почитателите на крафт бирата, които постоянно искат да опитат нещо ново. Доказателството за това е, че успяват да продадат хопспериментите си още в деня, в който ги пуснат.

Хмеловете взимат от Белгия и Полша, тъй като в България няма такова разнообразие и не са толкова пресни, а "за хмела е важно да е пресен и да е съхраняван правилно, иначе започва да се окислява и си сменя вкусовите качества". Малцът е от Чирпан и от Германия (през пловдивски дистрибутор), а оборудването е от Китай заради по-достъпните цени. Повишаването на стойността на суровините през последната година ги принуждава да вдигнат цените. Правят го еднократно. "Гледаме повечето разходи да са за наша сметка, тъй като ни е страх. Ние гоним средния към нисък ценови клас. Все пак сме от провинцията - няма как да продаваме на цените на софийските пивоварни", обяснява Тодор.

Според него в момента съотношението между кегове и бутилки, което реализират, е 50:50. Освен собствената бира в пивоварната се вари и много бира на ишлеме - за външни клиенти по тяхна рецепта и етикет. "Дори в момента 6 ферментатора са с такава бира", казва Тодор.

Сега погледите им са насочени извън границата на страната. За целта са поръчали кенираща машина от Англия, тъй като стъклените бутилки не се приемат в Западна Европа, обяснява Тодор. Според него и до момента са изнасяли бири извън граница и по фестивали - в Гърция, Полша, Холандия и други, при разработване на съвместни проекти с други пивоварни. "На кегове изнасяме реално дори наши бири, но в много малък обем, така че има накъде да се разширяваме", коментира той. Въпреки това и въпреки високите цени на стъклото бутилката е наложена на българския пазар, и то особено половинлитровата, поради което ще се запази.

Бирата идва в Ловеч

Още в началото се сблъскват с невъзможността да реализират продукта си в региона, в който го произвеждат. "Беше ни много трудно, почти никой не откликна да ни продава", категоричен е Тодор. От една страна, заради нежеланието на повечето бизнеси - ресторанти и магазини, да включат по-нестандартен продукт в асортимента си. От друга страна, безспорно по-високата цена на продукта (която го прави по-бутиков) влияе върху позиционирането му на пазара. Това не се променя и до момента, като в Плевен и в Троян има по едно заведение, в което се продават от техните бутилки, обяснява Тодор.

Борбата за реализация на пазара в региона тласка него и съпругата му да направят нещо, за което отдавна имат идея - заведение, в което постоянно да се предлага бирата от пивоварната. Бар "Крафт" отваря врати през април 2021 г. "Решихме, че ще е лесно - че ще има свободен персонал, че хората ще са зажаднели за заведения. Но не бяхме прави", смеят се Тодор Тодоров и съпругата му Стефка Тодорова. Първо се сблъскват с намирането на хора, като дори днес - 2 години по-късно, въпреки че са съумели да създадат екип, имат нужда от нов човек. "Имаме обява вече една седмица и няма нито един кандидат", споделя Тодор.

Концепцията за "заведение на самообслужване, тип английски пъб" също се налага да адаптират към настроенията в града. Въпреки че в началото се стремят храната да бъде само мезе към бирата, постепенно разширяват менюто си, защото "хората си търсят яденето за вечеря". Сходна е ситуацията и с предлаганите в заведението бири. По думите им се пият предимно основните серии, а бирите, които са по-различни като вкус, се пият по-слабо, затова предлагат и наливни бири "за по-масов вкус". "Идеята беше единият кран да е за други български крафт производители, но нямаше много интерес. Закачаме нещо по-екзотично, когато знаем, че ще има хора", разказва Тодор.

Що се отнася до интереса, "сезонно е", категорични са те. "През лятото и покрай празниците има хора, тъй като основните ни клиенти са туристи или такива, които са от Ловеч, но не живеят тук и се прибират през уикенда. Ние сме заведението, в което се водят гостите от чужбина", обяснява Тодор.

Заведението, освен да популяризира бирата в града, има и друга цел - да промени културния живот в града. В бар "Крафт" се организират различни събития - стендъп комеди, концерти, диджей и пр., към които по думите им интерес има. "Стараем се да е без билет. Но правим друго - ако е някакво по-скъпо събитие, слагаме надценка на алкохола (20%). Не искаме да ги ангажираме, а с надценката излиза по-малко", обясни Тодор. Според него в момента заведението успява да се самоиздържа, но все още са далеч от това да изплатят първоначалната си инвестиция.

Въпреки това в провинцията раздвижване има, категоричен е Тодор. "Във Велико Търново например правим специална бира "Варушка" (вдъхновена от името на техния квартал), която всички заведения предлагат. Всеки месец правим по една варка за тях", разказва той. Потенциал има и в бирения туризъм и те получават запитвания за посещения на пивоварната за team building-и. "Правихме дори моминско парти в пивоварната", споделя той, но за момента малкият капацитет на сградата не им позволява да се развиват в тази посока.

Крафт приятели



В средата на крафт пивоварите няма конкуренция, категоричен е Тодор Тодоров, дори напротив. "На нас ни помогнаха "Трима и двама" от Сливен, защото бюрокрацията, за да отворим пивоварната, е много голяма и процесът отнема две години. Ние помогнахме на Metalhead в Бургас", разказва той.

Пивоварна "Мелтум" продължава да помага и днес на пивовари ентусиасти. Трета година поред организират конкурс за домашни пивовари. "Събираме проби и бири на домашни пивовари, които ни изпращат мостри. Пробваме и избираме три бири, които пускаме на пазара", обяснява Тодор, като на всяка от тях се слага етикет с автора на рецептата. "Оттам нататък имаме жури - дистрибуторите и хора от бранша, които в рамките на два-три месеца (в които се консумира цялото количество) дават оценки на бирата и тече гласуване в платформа в интернет", разказва още той. Победителят получава полупрофесионална машина за варене на бира.

Ежегодно в конкурса се включват между 12 и 15 души, като някои от тях участват с по няколко бири - повечето от които са смели предложения в пивоварството. "Първата година спечели леко кисела бира с краставица, миналата година спечели черешов ейл с люти чушки, сега ще видим", разказва Тодор.

Q&A:

Коя е любимата ви бира?

Тодор: Труден въпрос. Аз лично предпочитам бири с много хмел. Нямам любима марка.

Павел: Студената. Лично от нашите любима ми е първата ни бира "Г-н Хопс Пале Але".

Кое е най-доброто мезе за бира?

Тодор: Зависи от стила на бирата.

Павел: Не може бира без пържени картофи

Кое е най-важното за една наистина добра бира?

Тодор: Качествените съставки и да няма добавени захари, различни от извлечените от малцовете.

Павел: Вода, малц, хмел и мая, нищо друго.
Все още няма коментари
Нов коментар