Да изкатериш върха от Летница

Производителите на стени за катерене и на хватки "Уолтопия" и "Композит Х" са световни лидери в индустрията

"Уолтопия" и "Композит Х" увеличават значително продажбите си през миналата година и очакват индустрията да продължи да расте
"Уолтопия" и "Композит Х" увеличават значително продажбите си през миналата година и очакват индустрията да продължи да расте
"Уолтопия" и "Композит Х" увеличават значително продажбите си през миналата година и очакват индустрията да продължи да расте    ©  Цветелина Белутова
"Уолтопия" и "Композит Х" увеличават значително продажбите си през миналата година и очакват индустрията да продължи да расте    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Производителите на стени за катерене "Уолтопия" и на хватки "Композит Х" са световни лидери в своите области.
  • Двата завода в града дават работа на повече от 600 души и създават продукция за над 100 млн. лв.
  • Компаниите планират да растат с нови производствени площи.

Със своите 3257 жители Летница е втората най-малка община в Ловешка област. Това обаче не й пречи да е дом на два бизнеса, които дават работа на повече от 600 души, създават продукция за над 100 млн. лв. и са световни лидери в своите области.

Затова и неслучайно градът е известен най-вече с производителя на катерачни стени "Уолтопия". Пак тук се намира и "Композит Х", която пък прави хватки за стени. Освен обща индустрия двете компании ги свързва и старо познанство, което става причина преди 18 години един англичанин да реши да премести бизнеса си в България.

Всичко е химия (и физика)

За Даниел Френч, който днес управлява и е съсобственик в "Композит Х", всичко започва още през ученическите години. Именно тогава прави първите си хватки за стени в гаража на баща си, с когото са запалени катерачи. Продължава да се занимава и когато отива да учи химия в университета и дори намира първите си купувачи в залата, където тренира. Макар че според Френч производството на хватки не се учи, той признава, че университетът му е дал знания за процесите. "Може би най-голямото подобрение дойде от науката - тя ти показва накъде да се насочиш, за да не правиш глупави грешки", казва той.

След втори курс прекъсва за година и решава да превърне хобито си в бизнес, като започва да работи в едно мазе в Шефилд. "Не правех големи продажби, но изкарвах пари", обяснява Френч. Тогава навлиза и много сериозно в проучването на материалите за отливки.

Продължава да работи и учи, докато завършва, след което се отдава изцяло на производството на хватки. С 6 хил. паунда заем от банка наема малък цех в индустриалната зона на Шефилд, който се превръща и в негов дом за известно време. Началото е трудно, но две години по-късно вече продава достатъчно, за да живее, а клиенти са му различни катерачни зали в Обединеното кралство.

Ключов момент за бизнеса му е срещата с друг малък производител на хватки три години след това, с когото започва да си партнира. "Решихме той да се фокусира върху дизайна и продажбите, а аз - върху производството. Това беше началото на бизнес модела, който продължава и днес - аутсорсинг. Да не се опитвам да извършвам целия процес, а да се специализирам", обяснява Френч. Тогава наема и първия си и единствен работник, но приходите едва стигат да покрие заплатата му. "Разбрах, че нещо трябва да променя", казва Френч. Това се случва през 2005 г.

Година преди това на търговско изложение в Германия той се е запознал с Ивайло Пенчев (който пък е физик) от "Уолтопия" и решава, че това може да е ключът. "Написах един мейл и поисках да се видим. Срещнахме се в София и един час по-късно си казахме: "Защо не направим компания?" Три седмици по-късно целият ми багаж беше в камион и пътуваше към България", разказва Френч.

Крачка назад за скок

Няколко са причините той да реши да скочи с главата надолу. Най-привлекателно за него в онзи момент са ниските разходи за труд тук, но важна роля изиграва и предстоящото членство на България в Европейския съюз. "Тогава Обединеното кралство също беше в ЕС, което правеше потенциална търговия сравнително лесна", казва той.

По това време "Уолтопия" е на пазара вече 7 години и постоянно разширява производството си на катерачни стени. Друга фирма, в която Ивайло Пенчев е мажоритарен собственик, Ейч Ар Ти (HRT), пък е специализирана в дизайн и проектиране на хватки. "Плановете бяха новата компания "Композит Х" да произвежда за HRT, която доставя на "Уолтопия", както и за другите брандове, с които работех в Обединеното кралство", обяснява Френч.

Началото е трудно, тъй като всички материали все още се купуват от Обединеното кралство и често има забавяния, а и трябва да се изгради фабрика. След втората година обаче нещата потръгват. "И продължават да вървят нагоре и досега", казва Френч.

"Композит Х" вече купува материали от целия свят, но по-важното е, че купува различни материали от началото. "Една от причините, поради които сме успешни, е, че можахме да се върнем едно ниво назад и на практика да станем производител на полиуретан, т.е. ние да си правим материала от суровини. Това ни позволява да се снабдяваме от много повече доставчици и да имаме избор", обяснява Френч. В момента компанията има собствен продукт - Dannomond, който по думите на Френч е индустриален стандарт и най-добрият на пазара като технически възможности. Нова разработка е и мекият материал за хватки Skuish.

Освен HRT пък клиенти на компанията са и много други брандове, като хватките й присъстват в повече от 80 държави в света - в Европа, Северна и Южна Америка, Азия, Австралия, Южна Африка и дори малко в Близкия изток. Конкуренти също има, но повечето са малки производители. "Най-големият е в САЩ, но той е след нас", казва Френч.

Имунизиран бизнес

"Композит Х" на практика започва производство в село Крушуна, където по онова време се намира и заводът на "Уолтопия", но по-късно и двете компании се преместват в Летница. Освен съседни площадки ги свързват и общи собственици. В "Композит Х" акциите са разделени поравно между Даниел Френч, Ивайло Пенчев и Метин Мусов. Последните двама са основни акционери и в "Уолтопия", където с 3% участва също Black Peak Capital Fund, има и по-малки акционери.

Друго общо между тях е, че и двете компании растат, движени от силното търсене, тъй като по думите на Френч "катеренето е много естествен процес, все пак произлизаме от маймуните". Не оказва влияние и пандемията. "Ковид имаше нулев ефект. Тази индустрия е имунизирана. Тя расте и ще продължи да расте", категоричен е той. След като през 2021 г. компанията увеличава оборота си с 13% до над 12 млн. лв. (виж таблицата), през миналата продажбите достигат близо 19 млн. лв.

Тази индустрия е имунизирана. Тя расте и ще продължи да расте.

Даниел Френч
Даниел Френч

Изп. директор и съсобственик на „Композит Х

"Уолтопия" също бързо преодолява краткия спад. "В самото начало на ковид дружеството беше силно засегнато, тъй като всички наши клиенти по цял свят бяха затворени или работеха при силно ограничен капацитет. Кризата обаче показа, че катеренето е устойчив спорт, и бързо след намаляване на мерките катерачите и спортистите се завърнаха в залите, така че още през 2021 г. катерачната ни дивизия се възстанови до нивата отпреди ковид", коментира финансовият и зам. изпълнителен директор на "Уолтопия" Милена Спанчелийска. През 2021 г. дружеството на практика увеличава продажбите си с повече от една пета до 62 млн. лв., а по предварителни данни за миналата година ръстът се ускорява до 110 млн. лв.

По думите на Спанчелийска всички дружества в днешно време работят в условията на висока инфлация, високи лихвени проценти по заеми и страх от наближаващата рецесия, така че "Уолтопия" не е по-застрашена от всеки друг бизнес. "Даже бихме могли да кажем, че засега успяваме да се справим доста добре с нестабилната икономическа среда, тъй като повечето клиенти предпочитат да работят със стабилни доставчици с дългогодишна история, за да са сигурни, че ще получат проекта си навреме, без изненади или без опасността от несъстоятелност на основен доставчик", обясни тя.

За да запази позициите си на пазарен лидер, компанията постоянно разработва нови продукти, като освен катерачни стени произвежда и огромно разнообразие от съоръжения за активни забавления. "По време на кризата създадохме продукти не само за домашна употреба, но и такива, които биха могли да се сглобяват самостоятелно от клиента, както и продукти, които повишават сигурността в залите и намаляват риска от инциденти", добави Спанчелийска. Основните пазари на "Уолтопия" са САЩ, Канада, Европа и Азия, но на практика компанията има проекти на 6 континента.

Разширяване, отново в Летница

Разработката на нови продукти ще остане във фокуса на "Уолтопия" и занапред, но в плановете й влиза и разширяване на производството с 30%. Това ще стане с изграждането на още един завод в Летница, като инвестицията се оценява на 4 млн. лв.

Допълнителна фабрика в града подготвя и "Композит Х", което ще увеличи капацитета й с 50%. Строителството започва скоро, а оборудването вече е купено и чака да бъде преместено в новата сграда.

"Нашата индустрия расте бурно и ние трябва да се държим на върха, да не се страхуваме да направим следващата крачка", казва Даниел Френч. Той признава, че когато дошъл тук през 2005 г., е било по-лесно да се намери квалифициран персонал, отколкото е сега, тъй като много качествени хора са напуснали България в търсене на по-добър живот. "Ние обаче все още поддържаме добро ядро от квалифицирани хора, които могат да обучават другите и да теглят компанията", казва той. А като се добавят и други предимства като ниските данъци, Френч все още смята, че България е добро място за правене на бизнес.

На 13 април 2023 г. (четвъртък) ще се проведе събитието "Среща на бизнеса в Плевен и региона". Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темата и участниците.
Все още няма коментари
Нов коментар