Дигитализация в сянката на кризите

Как технологичните решения на Vivacom подобряват градската среда в района на Русе и Силистра

Светослава Русинова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Русе и Силистра
Светослава Русинова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Русе и Силистра
Светослава Русинова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Русе и Силистра
Светослава Русинова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Русе и Силистра
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Може би сте чували, че думата "криза" на китайски се изписва с два йероглифа: единият означава "опасност", а другия "възможност". През последните три години светът, а и България в частност се сблъскват с две безпрецедентни кризи - глобалната пандемия на Covid-19 и войната в Украйна. Te, парадоксално, отвориха нови възможности, що се касае до дигитализацията на обществените отношения и на публичната среда.

Когато става дума за коронавируса, цифровите и телекомуникационните технологии за кратко време провокираха революция в сферата на работата от разстояние. Конфликтът в Украйна пък доведе след себе си енергийна криза и рязък ръст в цените на горивата, които, парадоксално, катализират бум в сферата на "зелената мобилност" - технологии за по-евтино придвижване в градската среда, като например общинските услуги за споделено използване на велосипеди - както стандартни, така и електрически.

Зелена мобилност

Най-новият пример за последното е община Силистра, която съвместно с Vivacom стартира цифров проект за предоставяне на колела под наем. "По линия на дигитализацията за изминалата година реално започнахме да надграждаме това, което вече е направено с общините, с които работим в моя регион. Имаше и няколко атрактивни проекта от министерството на образованието, както и по Наредба 7 за административно обслужване на гражданите. Може би най-любопитната и хубава нова инициатива напоследък обаче е с община Силистра - става дума за велоалеи и предоставяне на велосипеди на гражданите под наем", разказва Светослава Русинова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Русе и Силистра. Подобрен проект вече има в община Бургас.

Инициативата за велосипеди под наем в крайдунавския град включва изграждането на 7 велостоянки, на които също така ще се предоставя wi-fi свързаност. Първоначално ще става дума за 70 колела, които ще могат да се ползват от гражданите, като 30 от тях ще са електрически, а 40 - механични. Към всеки велосипед ще има и система за GPS локация - гражданинът е задължен да го взема, ползва, оставя само на територията на града. Ако той излезе извън разрешената зона, софтуерът автоматично ще включва аларма.

"Инициативата трябваше да стартира в началото на годината, но по обективни причини малко се забави. Самата услуга е планирано да започне да се предоставя до края на септември", разказва мениджърът на Vivacom. В момента решението за Силистра вече е почти финализирано, предстои само окончателната фаза и пускането на услугата. Основната част от работата - изграждането на велостоянки, осигуряването на велосипеди и цялостната организация на услугата - обаче е завършена и съвсем скоро предстои официален старт. Проектът се финансира от общината със средства по европрограма.

Отговорност на Vivacom, очаквано, е изграждането и поддръжката на комуникационната част. "Осигуряваме свързаността и проследяването на самите велосипеди. Също така през наш партньор ще е организирано и таксуването на услугата. Най-общо казано, съдействаме на общината и на интегратора за осъществяването на целия проект. Това е нещо по-различно в сравнение с всичко останало, което се прави", споделя Светослава Русинова.

Виртуално кметство

Vivacom отбелязва напредък и по отношение на дигитализацията на услугите на местната власт в региона и дистанционното им предоставяне. "По Наредба 7 всяка община трябва да изгради своеобразен малък кол-център. Тя трябва да има единен телефон, на който гражданите могат да се обадят и посредством гласово IVR меню по-бързо да могат се свързват с различните административни отдели на кметската администрация", разказва Русинова. Последното имплементиране на такова решение е за нуждите на община Бяла.

"Това, което предоставяме като услуга, е виртуална телефонна централа, която е облачно базирана. Тя е достъпна отвсякъде, стига самата община да има осигурена интернет връзка. Въвеждането й допълнително спомогна за облекчаване на дейността във връзка с пандемията, защото по този начин служителите могат да работят от своите домове и въпреки това да осигуряват добро административно обслужване на хората", разяснява регионалният мениджър на Vivacom. Според нея от гледна точка на местната власт решението, което се предоставя, е изключително полезно, защото способства за намаляването на разходите. В повечето случаи общината не трябва да прави нищо по отношение на опъването на кабели, на изграждането на допълнителна физическа инфраструктура. Нито пък е нужно закупуването на нова хардуерна телефонна централа.

"По линия на ковид мерките в община Бяла успяхме да осигурим допълнително телекомуникационно оборудване, с което работата с гражданите се подобри още, тъй като то способства за повишаване на качеството на самите административни услуги, които местната власт предлага", обобщава Русинова. И добавя, че спестяването на време е първият видим ефект, който се е постигнал.

Проектът за виртуална централа в Бяла стартира в началото на годината. Приключва в началото на лятото, тъй като е свързан с доста работа - общината е разположена на доста голяма територия и структурите й са разпръснати в много селища. "Телефонията трябваше да се организира по най-правилния начин, така че да се постигне крайният ефект: максимално бързо и с едно обаждане гражданинът, след като се свърже с общината, да бъде прехвърлен на правилното място и да му се свърши работата в зависимост от това какво точно му трябва като административна услуга и информация", казват от телекома.

Също така софтуерът, който се използва при работата на виртуалната услуга, е изключително лесен и достъпен. Интерфейсът му е интуитивен, както и навигацията и управлението на самата телефония. На практика служителите на общината не трябва да променят навиците си, а просто трябва да вдигат слушалката, както досега. "Там няма никаква промяна, от тяхна гледна точка преходът става лесно и бързо", споделя Светослава Русинова. И добавя, че най-голямото забавяне всъщност е било по линия на доставката на част от телекомуникационното оборудване в контекста на проблемите около войната в Украйна.

Камери "с мозък"

В региони Русе и Силистра Vivacom активно работи и по линия на дигиталната сигурност. "През тази година благодарение на индивидуалния подход, който имаме към самите общини, успяхме да доразвием и няколко вече направени решения. Например в община Силистра, където вече имахме изградена система за видеонаблюдение на 17 кръстовища", разказва Русинова. И добавя, че през тази година нейната компания е успяла да доразвие системата и вече е инсталирала камери на всички входно-изходни артерии не само на град Силистра, но и към околните села. "В Силистра съществуващото видеонаблюдение до момента включваше 17 локации и 47 камери. Новите точки на входно-изходните артерии са 10, съответно с 20 камери на тях", обобщава мениджърът на Vivacom.

Еволюция има и при видеонаблюдението в община Тутракан. До момента то е използвано основно за превенция на престъпността и евентуално, ако има установено нарушение, по-бързо да се издири конкретният извършител. Сега към съществуващото видеонаблюдение са добавени 4 нови локации на входно-изходните точки на града към Белица и към Цар Самуил съответно с още 10 камери.

Във втората фаза на проекта, освен че се инсталира допълнително оборудване под формата на още камери, към софтуера вече има добавени и много нови аналитични функции, които облекчават процеса на работа. За входно-изходните артерии на града са въведени функционалности за следене на номерата на колите, цвят, модел на автомобила, колко често е минал и откъде. Всичко това излиза като аналитични данни от софтуера в готов, завършен вид.

В парковете на Тутракан, където също има видеонаблюдение, пък софтуерът следи за необичайно струпване на хора. Системата сама може да разпознае какви събития се случват и да сигнализира, ако органите на реда трябва да предприемат някакви действия. Самият софтуер вече осигурява и интелигентни функции с преки ползи, защото например няма как един оператор да следи 50 камери, да е ефективен или да може да реагира навреме. "В общината имат трайни проблеми по тази линия на вандализма. От няколко години обаче там е назначен ръководител на полицията, който е доста напредничав - използва технологиите и пести ресурс, така че с по-малко да се постигне по-голям ефект. Благодарение на него и активността на самата община успяхме да реализираме този проект", обобщава Светослава Русинова.