Социална мрежа за мода

Приложението за продажба на дрехи втора употреба Pushmarket вече има над 12.5 хил. сваляния

От ляво надясно: Симо Александров, Илиан Коджахристов и Любо Любчев започват работа по приложението в средата на 2021 г.
От ляво надясно: Симо Александров, Илиан Коджахристов и Любо Любчев започват работа по приложението в средата на 2021 г.
От ляво надясно: Симо Александров, Илиан Коджахристов и Любо Любчев започват работа по приложението в средата на 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
От ляво надясно: Симо Александров, Илиан Коджахристов и Любо Любчев започват работа по приложението в средата на 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През пролетта тримата приятели Илиан Коджахристов, Симо Александров и Любо Любчев лансират приложението за продажба на дрехи втора употреба Pushmarket.
  • Проектът привлича инвестиции малко над 50 хил. евро., с които разраства екипа.
  • Целта на младите предприемачи е да развият платформата и за румънския пазар.

По прогнозни данни на организацията Cross-Border Commerce Europe до 2025 г. продажбите на дрехи втора употреба ще достигнат 34 млрд. евро на територията на Европейския съюз, или двойно повече спрямо пет години по-рано. Интересът на хората към препродаването също се увеличава. Ако през 2020 г. 16 млн. души са се опитали за първи път да направят сделка за своя дреха, то само година по-късно броят им вече е 90 млн.

Порастването на пазара за дрехи втора употреба отваря и много нови бизнес възможности. Такава вижда и младият предприемач Илиан Коджахристов. Преди малко повече от година той решава да създаде платформа, която не просто да бъде място за продажба на дрехи, но около нея да създаде общност от хора с интерес към модата. В платформата Pushmarket освен дрехи втора употреба място намират и малки български модни брандове, като така те достигат до повече клиенти.

Събрали се група приятели

Още докато е в гимназията, роденият в град Кубрат Илиан Коджахристов проявява интерес към модата и решава да влезе в бизнеса през продажба на дрехи втора употреба. Заедно с група приятели обикалят магазините в околността и подбират най-добрите находки, които след това снимат и продават през профил в Instagram. С времето страницата в социалната мрежа натрупва множество последователи, а основателите й решават да разделят бизнеса, като всеки прави своя отделна страница и продължава самостоятелно.

Коджахристов обаче иска да надгради идеята и вече не продава само дрехи втора употреба, намерени от него, а отваря страницата към всички, които искат да продадат и собствени артикули. "Тогава заминах за САЩ, където попаднах на платформа, която съчетава всичко това, и реших, че трябва и в България да направя нещо подобно. След като се върнах, пробвах да намеря финансиране и съдружници, но няколко пъти без успех", разказва той пред "Капитал".

Докато не среща съгражданина му Любо Любчев, който тогава учи в Математическата гимназия в Русе. Заедно с неговия съученик Симо Александров са запалени по програмирането и участват в редица състезания за разработване на софтуерни проекти. "Със Симо постоянно получавахме предложения да правим приложения за приятели, но всички бяха много несериозни и искаха само да печелят пари. Идеята на Илиан обаче ни се стори интересна и за разлика от другите той имаше ясна бизнес концепция, затова този път си казахме, че ще пробваме и ще работим заедно", разказва Любо Любчев.

Така през април 2021 г. тримата младежи се събират и за една вечер изчистват идеята на бизнеса с дрехи втора употреба. "В следващите месеци работихме активно върху платформата. Направихме всичко ние, не сме използвали готов продукт, за да може във всеки момент да правим промени и да надграждаме платформата", обяснява Симо Александров.

С напредването на разработката Илиан Коджахристов е вече убеден, че иска да инвестира цялото си време и усилия в платформата. Решава да я кръстят Pushmarket и в края на 2021 г. основава компанията "Пуш България", в която е мажоритарен собственик и заема позицията изпълнителен директор. С равен дял са другите двама съдружници - главният технически директор Симо Александров и главният оперативен директор Любо Любчев.

През април тази година първата версия на платформата Pushmarket вече е готова и тримата младежи решават да я представят на потребителите.

Платформа с надграждане

В Pushmarket всеки потребител си прави профил, подобно на социалната мрежа Instagram. Съдържанието в него са снимки с дрехите и аксесоарите, които продава, придружени от описание на артикула и цена. През профила си пък всеки може да следва други потребители - продавачи, или да трупа последователи - клиенти, които първи да виждат офертите му. "Потребителите могат да си пишат помежду си, да задават допълнителни въпроси за продуктите и да се разбират за продажбата", обяснява Илиан Коджахристов.

Така Pushmarket се оформя като социална мрежа за мода. А като при всяка подобна платформа снимките са от ключово значение. Затова приложението на Pushmarket автоматично изрязва фона на снимките, които потребителите качват, така че дрехата да остане на фокус. По думите на изпълнителния директор всяка публикация се преглежда ръчно дали отговаря на изискванията и достатъчно ясно ли са посочени детайлите за артикула. В случай че има нарушения, от екипа се свързват с потребителя с препоръки или свалят обявата му.

От април до момента приложението на Pushmarket има над 12.5 хил. сваляния и около 11 хил. регистрирани потребители. От тях между 15% и 20% са активни, като повече от половината са жени. Възрастта им пък варира между 15 и 33 години. "Средно четири от 10 потребители качват обяви в профилите си, а общият им брой е 9.5 хил. От създаването на платформата до август има над 700 поръчки", обяснява Коджахристов. В платформата се продават над 300 бранда, като най-търсени са дрехите от т.нар. бърза мода - Zara и Bershka и спортните Nike и Adidas. Основателят на компанията допълва, че в Pushmarket могат да бъдат намерени и висок клас марки или лимитирани кецове, но те са по-рядко търсени.

Засега платформата не предлага опция за плащане през нея. Затова при покупка купувачът трябва да попълни адрес, до който да му бъде доставена поръчката и да уточни метода на плащане с купувача.

За идеята си младите предприемачи получават инвестиция от бизнес ангел в размер на 10 хил. лв. срещу малък процент от бизнеса им. Предстои им и затваряне на сделка с фонда Innovation Capital за 50 хил. евро, след като проектът им печели акселераторската им програма. Благодарение на първата инвестиция от Pushmarket разрастват екипа си, който вече наброява петима души. След затваряне на сделката за новия капитал те планират да наемат още двама души с IT профил и бизнес и маркетинг познания.

Следваща цел - монетизация и разрастване

От създаването й платформата е безплатна за потребителите, като целта на екипа е да съберат достатъчно данни за нуждите им. От есента обаче младите предприемачи ще лансират нови платени функционалности, през които бизнесът им да печели. "Започваме с възможност потребителите да рекламират обявите си, така че да бъдат по-видими в платформата. Ще предлагаме пакети от 3 до 10 лв. в зависимост от броя рекламирани постове", обяснява Любо Любчев.

След това екипът планира да пусне и опция потребителите да си купуват месечен абонамент, чрез който да отключват повече функционалности в платформата. Освен че ще имат отличителен знак в профила си срещу шест лева на месец, те ще могат да получават известия, в случай че конкретен продукт, който търсят, се появи като обява в Pushmarket.

Младите предприемачи гледат и извън пределите на България. Целта им е да привлекат допълнително финансиране и да излязат на румънския пазар, където също да сформират общност от млади хора, които се интересуват от модата с дрехи втора употреба.

Все още няма коментари
Нов коментар