🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ковид ваксините позлатиха Pfizer, Biontech и Moderna

И AstraZeneca започва да сключва търговски договори за своята

Следващата година също ще е добра за производителите на ваксини срещу COVID-19
Следващата година също ще е добра за производителите на ваксини срещу COVID-19
Следващата година също ще е добра за производителите на ваксини срещу COVID-19    ©  Shutterstock
Следващата година също ще е добра за производителите на ваксини срещу COVID-19    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Западните производители на ваксини срещу короновируса вече берат плодовете на своя труд. Годината се очертава да е много добра във финансово отношение за Pfizer, Biontech, Johnson & Johnson и Moderna, а AstraZeneca променя ценовата си политика за развитите страни. Предвижданията са, че следващата година ще бъде също успешна, защото здравният проблем в света все още не е разрешен.

Лидерите

Безспорно най-големият печеливш досега е американският фармацевтичен гигант Pfizer. Той очаква 36 млрд. приходи от продажбата на ваксината срещу COVID-19 през тази година, която е разработена с германския му партньор BioNTech. Компанията прогнозира също така, че приходите ѝ от продажби догодина ще достигнат 29 млрд. долара, което е над прогнозите на анализаторите и за двете години.

Фармацевтичната компания очаква да подпише още договори със страни, които може да увеличат допълнително продажбите на ваксината ѝ догодина. Тя има капацитет да произведе 4 млрд. дози през 2022 г. и базира прогнозите си върху продажбите на 1.7 млрд. дози. Ваксината на компанията първа получи разрешение за употреба в САЩ миналата година. Приходите от нея ще бъдат 44% от общите й продажби през тази година, което показва колко е важна за компанията.

Приходите от продажбите на ваксината Comirnaty - каквото е търговското й наименование, изпреварват сериозно тези на конкуренти като Moderna и Johnson & Johnson, които изпитват трудности с производството и трябваше да се справят с опасения около страничните ефекти на ваксините си.

Според анализатора Вамил Диван от компанията Mizuho дългосрочните приходи, които компанията може да генерира от Comirnaty, остават неизвестни и ще бъдат определени отчасти от развитието на пандемията, както и от конкурентната динамика на пазара.

Pfizer поделя поравно брутната печалба от ваксината в повечето страни в света с германската BioNTech, която също повиши прогнозите си за продажбите. Ръководството й очаква постъпления в диапазона между 16 до 17 млрд. евро. През третото тримесечие BioNTech увеличи приходите си до близо 6.1 млрд. евро, а оперативната печалба - до 4.7 млрд. евро. За деветте месеца на годината приходите на биотехнологичната компания скочиха 100 пъти - 13.4 млрд. евро, благодарение на ваксината срещу COVID-19. Оперативната печалба за периода е 10.6 млрд. евро, а нетната - 7.1 млрд. По този начин германската компания стана най-печелившата във фармацевтичния сектор в страната.

Леки затруднения

Конкурентите от Moderna и Johnson & Johnson също успяха да осребрят усилията си, довели до създаването на ваксини срещу COVID-19, макар и да имаха затруднения от различен характер.

Moderna предупреди, че няма да постигне целите си за доставка за тази година, което не се одобрява от Белия дом, влезе в патентен спор с правителството в САЩ, а регулаторите имат опасения за редкия риск от сърдечно възпаление при хората, които приемат нейната ваксина, макар че компанията ги отхвърли. В резултат на тази комбинация от фактори компанията не изпълни прогнозите за продажбите за третото тримесечие. Постъпленията през периода са били 5 млрд. долара, всички от продажбите на ваксината. Очакванията на ръководството са за годишни приходи между 15 млрд. и 18 млрд. долара.

Следващата година ще бъде също успешна, защото здравният проблем все още не е разрешен.

Johnson & Johnson също се опитва да се справи с проблемите в производството и безопасността си и да настигне конкурентите си. Компанията повиши прогнозата за приходите си за 2021 г. и съобщи, че очаква да продаде ваксини срещу ковид-19 за 2.5 млрд. долара. Въпреки че еднодозовата й ваксина беше одобрена в САЩ няколко месеца след тези на Pfizer и Moderna, прогнозата за продажбите на ваксината все още изостава значително от тези на конкурентите и показва колко сериозна е надпреварата.

Ваксината на Johnson & Johnson се ползва най-слабо в Европа спрямо останалите одобрени ваксини, като среща трудности и в САЩ. Компанията очаква да продаде между 500 млн. и 600 млн. дози от ваксината тази година, обяви главният финансов директор Джоузеф Уолк.

На по-високи цени

Английско-шведската AstraZeneca обяви, че започва да продава ваксината, която разработи съвместно с Оксфордския университет, на по-високи цени в развитите страни. Очакванията са това решение да й донесе "скромни печалби". Компанията обаче явно променя политиката си, защото през пролетта изпълнителният директор Паскал Сорио беше заявил пред Financial Times, че ще спре да продава ваксината на производствената цена чак когато пандемията приключи.

Приходите на AstraZeneca от продажбата на ваксини през третото тримесечие са доста по-скромни в сравнение с тези на Pfizer и Moderna. Постъпленията са били 1 млрд. долара. Маржовете на печалбата на двете конкурентни компании също са значително по-високи. Въпреки това броят на продадените от английско-шведската компания ваксини се увеличава всяко тримесечие на годината, като за първото те възлизат на 894 млн. долара, а за второто - 275 млн.

Общите приходи са се увеличили с 48% до 9.9 млрд. долара. Като се извадят ваксините, останалите продажби са скочили с 32%, като най-големият ръст е при онкологичните медикаменти. Силните резултати са повлияни и от завършеното през юли придобиване на фармацевтичната компания Alexion Pharmaceuticals за 39 млрд. долара.

Очакванията на компанията за четвъртото тримесечие са запазване на възходящата тенденция. Печалбите от последното тримесечие ще бъдат използвани за покриване на инвестициите в коктейла от антитела, който AstraZeneca разработва - AZD7442.

Надежда и за хапчето

Pfizer също така възлага надежди и на своето хапче срещу COVID-19, за което твърди, че е намалило смъртните случаи и постъпването в болница при високорискови пациенти с 89%. Този резултат има потенциал да подобри значително начина за лечение на заболяването. Така вече има два обещаващи медикамента за лечение на COVID-19 в началото на заболяването. През октомври американската Merck и партньорът й Ridgeback Biotherapeutics подадоха документи пред регулаторите за експерименталното си хапче, защото проучване показа, че то понижава риска от сериозно разболяване или смърт с 50% при пациенти с лек до умерен COVID-19.

Голямата нужда от лечение на заболяването накара Merck да се съгласи да позволи генерични производители да кандидатстват за лицензи, за да произвеждат хапчето на компанията за над 100 страни с ниски и средни доходи още преди то да е получило разрешение за ползване в САЩ. Великобритания стана първата страна в света, която разреши употребата му.

Pfizer планира да предлага антивирусната терапия на различна цена по време на пандемията, като страните с по-нисък доход ще плащат по-малко. Компанията очаква да произведе над 180 хил. опаковки от лекарството тази година и поне 50 млн. до края на 2022 г., като 21 млн. през първото полугодие.