Новият пристан на "Агрия" за 45 млн. евро

Tърговецът на зърно получи разрешение за строителство на порта си на Белославското езеро. Планът е да заработи през 2026 г.

Терминалът се явява важна логистична база и врата за износа на компанията
Терминалът се явява важна логистична база и врата за износа на компанията
Терминалът се явява важна логистична база и врата за износа на компанията
Терминалът се явява важна логистична база и врата за износа на компанията
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В началото на март търговецът на зърно получи разрешение за строителство на порта си на Белославското езеро.
  • Отлагането във времето и удълбочаването на канала водят до 30-40% увеличаване на инвестицията, която ще надхвърли 45 млн. евро.
  • "Агрия груп холдинг" се надява пристанището да заработи през 2026 г.

В близост до Варна, на южния бряг на Белославското езеро - между фериботния комплекс и терминала за пропан-бутан на "Газтрейд". Там ще се разположи новото пристанище на търговецът на зърно "Агрия груп холдинг".

От първоначалните планове до разрешителното за строеж изтече много вода, но портът вече е на финалната права преди строителството, а групата се надява дългоочакваната собствена врата за износа й да бъде отворена през 2026 г.

След двегодишно забавяне на 1 март тази година разрешението за строителство от Министерство на регионалното развитие вече е факт. По проект то е с капацитет 1-1.2 млн. тона зърно годишно. А "Агрия груп холдинг" го изгражда през дъщерното си "Бора инвест".

Компанията обяви намеренията си да изгради пристанището в началото на пандемията, като тогава се чакаше разрешението за строеж. Междувременно обаче държавата реши да удълбочава каналите на Варненското и Белославското езеро и това наложи преработване на хидротехническата част на проекта на "Агрия груп" с цел увеличаване на газенето.

Забавянето, промените на параметрите и инфлационните процеси ще доведат и до оскъпяването на начинанието с около 30-40%. Или обявената преди инвестиция от около 30 млн. евро сега е на път да надхвърли 45 млн. евро.

Финансирането за пристанището беше одобрено още от края на 2018 г. - началото на 2019 г. от Европейската инвестиционна банка, а съфинансираща банка е ДСК, като по тази линия няма промяна, но бюджетът ще трябва да се актуализира.

Удълбочаване и други планове

Проектът за пристанището е разделен на две части - водна част с изграждане на кейова стена и сухо строителство - изграждането на силозите, инфраструктурата и комуникациите на брега.

По проект пристанището е с капацитет 1-1.2 млн. тона зърно годишно. Ще могат да се обработват и наливните неопасни товари, т.е. растителните масла с капацитетът 160 хил. тона годишно, като ще могат да се обработват и складират и шрот, генерални товари и контейнери.

През пролетта на 2020 г. вече имаше търгове за избор на строители. На тях са участвали около 10 компании. Три от кандидатите са били консорциуми, като интерес са проявили както местни, така и чужди компании.

Паралелно с търговете по време на първата ковид година вървеше и процедурата по съгласуване на самия проект с различните институции, проектът има и ОВОС, като надеждите на групата тогава бяха разрешението за строеж да бъде получено до края на годината.

Проектът на "Пристанищен терминал Агрия" обаче започва преди междувременно държавата да декларира намеренията си за удълбочаване на канал 1 и канал 2 на Варненското и Белославското езеро. Подобно на всички други пристанищни оператори в зоната и "Агрия груп холдинг" вижда голяма полза за бизнеса си от подобно удълбочаване. Ангажимент на всеки пристанищен оператор остава да осигури по-дълбоката връзка на собствения си терминал с каналите. Така започва препроектиране на удълбочаването на оперативната акватория и кейовата стена и подходите към нея от 13.50 метра вместо предишните 12.20 метра. Това означава възможност за влизане в пристанището на по-големи кораби до почти 55 хил. тона.

Настоящото строително разрешително позволява строителството на пристанището да започне с първоначалните дълбочини, като се очаква и допълнително разрешително за удълбочаването до 13.50 метра.

Допълнителни елементи по пристанището ще има и на сушата, като например съоръжения за течни наливни товари - олиа и биоетанол, поради развитието на бизнеса на компанията в последните години. По повод новите допълненията по проекта ще има още произнасяния от регионалното министерство и разрешение за строеж, като от компанията се надяват да няма повече препъникамъни.

Междувременно предстои да се обяви нова тръжна процедура за строителството на целия проект и нови покани към кандидатите строители. Целта е до края на 2023 г. процедурата да е проведена и в началото на следващата година да се избере изпълнител и да се сключи договор.

Оттам насетне планът е пристанището да е в експлоатация през 2026 г., казва Емил Райков, председател на съвета на директорите, изпълнителен директор и най-голям акционер на "Агрия груп холдинг".

Големият холдинг

"Агрия груп холдинг" е в топ 10 на компаниите в селското стопанство. Активна е в Североизточна България, а от 2007 г. е листвана на фондовата борса. Обединява дейности в производството, търговията, съхранението, транспорта и логистиката на селскостопански култури - основно зърнени и маслодайни.

За 2021 г. според консолидирания отчет на "Агрия груп холдинг" приходите й са 441.4 млн. лв. - ръст с 26% спрямо година по-рано. Печалбата на компанията пък достига 22.8 млн. лв. Огромното избухване обаче идва през миналата година, когато приходите вече достигат 709 млн. лв., а печалбата се утроява до 68.6 млн. лв.

Групата обработва над 150 хил. дка земя, в това число 80 хил. дка собствена на територията на Североизточна България. Основните култури, които се отглеждат, са пшеница, ечемик, царевица, слънчоглед и рапица. Стратегията на компанията до 2024 г. предвижда оптимизация на обработваемите земеделски площи и засилване на експортната ориентация на компанията.

Холдингът притежава акции и дялове в 18 компании. В групата е един от най-големите производители на зърно - дружеството "Кристера-агро". Търговията със зърно и зърнени продукти представлява над 60% от дейността на холдинга, като я развиват "Кристера" и "Корн трейд".

Една от последните инвестиции на "Агрия" е покупката на производителя на сурово и рафинирано слънчогледово олио "Кехлибар", който има годишен капацитет за преработка на слънчогледови семена 50 хил. тона. В края на 2022 г. стана ясно и че "Агрия" купува и завода на биоетанол от царевица "Алмагест", позициониран в Ихтиман, на Светослав Божилов.

Сделката позволи на компанията да реализира една от старите си идеи, съществуваща още от 2007 г. - да е част от процесите по производство на биоенергийни източници. Покупката на предприятието, в близост до София, предполага и компанията да доразвие присъствието си в Западна България, като се разшири търговската структура по изкупуване на зърно.

Белославската врата

Общият капацитет на складовата база на холдинга пък е около 290 хил. тона, в това число три основни логистични центъра - в гр. Попово, гр. Девня и гр. Лясковец, както и спомагателни вместимости в основните агроцентрове.

"Агрия груп холдинг" е силно експортно ориентирана, като от търгуваните обеми около 20% са за вътрешния пазар, а останалите 80% за износ. Основните пазари са Европа, Африка, Азия, като те зависят от разпределението от зърното и реколтата по света всяка година.

Така терминалът на Белославското езеро се явява важна логистична база и врата за износа на компанията. При липсата на собствено пристанище компанията осъществява основния си износ през държавните терминали на пристанище Варна.

Идеята е износът да се премести на новия собствен терминал, като зърното на групата ще подсигури работата му и изплащането на инвестицията. Пристанището ще се явява четвърти логистичен център за компанията и е важна част от стратегията й за експорта на зърно, като при външен интерес и наличен капацитет ще може да обработва и товари на клиенти.

"Това инвестиционно намерение оформя окончателния облик на компанията като самостоятелна и независима от каквито и да било вътрешни или външни фактори на пазара. Изграждането и пускането в експлоатация на пристанище от типа зърнен терминал ще осигури устойчиво предимство на "Агрия груп" и ще добави стойност в бизнес модела, който мениджмънтът преследва", коментира преди време Емил Райков причините за инвестицията.

Все още няма коментари
Нов коментар