Индустриалната стагнация на Варна

Да се разчита единствено на процесните производства - най-опростено и живописно казано, "заводи с комини" - за индустриалното развитие на Варна крие рискове

Индустриалната стагнация на Варна
Индустриалната стагнация на Варна
   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • За дългосрочен растеж трябват нови инвестиции в индустрията, както и нейната диверсификация със "заводи без комини".
  • За последните пет години няма нито една нова промишлена инвестиция, която да е създала поне 100 работни места.
  • Само около 11% от работните места в региона са създадени от чуждестранни инвеститори.

Да се разчита единствено на процесните производства - най-опростено и живописно казано, "заводи с комини" - за индустриалното развитие на Варна крие рискове. Тези рискове, ако не непосредствени, със сигурност са дългосрочни. Секторът увеличава своя дял в индустрията в периода 2016 - 2021 г., но това се дължи главно на свиването на останалите производства. Процесно-преработвателната индустрия добавя едва под 200 работни места, докато останалите промишлени сектори в региона се свиват общо с 2100 работни места.

Варна е на предпоследно място от всички области по показателя дял на индустрията в местната икономика (след столицата), като този сектор е отговорен за едва 13.5% от работните места в областта. Подценяването на Варна като инвестиционна дестинация в преработващата промишленост донякъде е разбираемо заради силната зависимост на региона от услугите. Но Варна ще трябва да се раздели с този мит - туризмът и услугите не може да бъдат основен двигател на устойчив дългосрочен растеж.

Събитието "Среща на бизнеса във Варна и региона" ще се проведе на 6 юни 2023 г. Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темата и участниците.

Приносът на местната индустрия към общо създадената от промишлените предприятия в страната добавена стойност е значим. По този показател Варна попада в групата на седемте големи индустриални региона в страната, поне засега. Нещо повече - регионът заема четвърто място сред тези седем области в индекса "Индустриално развитие", веднага след утвърдената и далеч по-популярна инвестиционна дестинация Пловдив.

Номиналната производителност (добавена стойност средно на едно работно място) в преработващата промишленост в региона е най-високата в страната след тази в Софийска област. Производителността във Варна е по-висока от тази в други големи конкурентни региони, като например Бургас и Русе, с близо 17% и съответно 39%. Високата производителност до голяма степен се дължи на силно развитата процесно-преработвателна индустрия, която включва големите химически производства в Девня и Аксаково. Процесните производства в областта, които създават 39% от промишлената заетост във Варна, генерират над две трети от добавената стойност в местната промишленост. Изкачването с една позиция в класацията на големите индустриални региони е свързано и с наблюдавани подобрения в производителността, за които отново съществен принос имат процесните производства. Бързите подобрения в производителността изпреварват ръста на заплатите. По този показател Варна се представя най-добре от големите региони в страната.

Но за по-съществен ръст на работните места в промишлеността Варна ще трябва да привлича нови инвеститори. За последните пет години няма нито една нова промишлена инвестиция, която да е създала поне 100 работни места. Продължава да бъде слабо и присъствието на чуждестранни инвеститори в региона, като едва близо 11% от работните места в промишлеността са създадени от чуждестранни компании. Бърз ръст на работните места и привличане на чуждестранни инвеститори и компании със силна отвореност към международните пазари традиционно за други региони в страната се наблюдава в мехатроника и аутомотив сектора. На пръв поглед този сектор е сравнително добре представен в местната промишленост - близо 28% от индустриалната заетост е в мехатроника и аутомотив. В същото време чуждестранни инвеститори почти липсват, а две трети от заетостта в сектора е в корабостроителни и кораборемонтни компании, където възможностите за създаване на нови работни места изглеждат ограничени.