🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Варна, морето, разрушените сгради

Архитекти изразяват силно безпокойство за бъдещето на централна част на града и определят разрушаването на "Гъбата" като симптом на по-голям проблем

Някогашната баня "Гъбата" малко преди разрушаването на купола ѝ, а зад нея хотел "Черно море", чийто предстоящ ремонт също буди смесени и предимно негативни мнения от специалисти
Някогашната баня "Гъбата" малко преди разрушаването на купола ѝ, а зад нея хотел "Черно море", чийто предстоящ ремонт също буди смесени и предимно негативни мнения от специалисти
Някогашната баня "Гъбата" малко преди разрушаването на купола ѝ, а зад нея хотел "Черно море", чийто предстоящ ремонт също буди смесени и предимно негативни мнения от специалисти    ©  Надежда Чипева
Някогашната баня "Гъбата" малко преди разрушаването на купола ѝ, а зад нея хотел "Черно море", чийто предстоящ ремонт също буди смесени и предимно негативни мнения от специалисти    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Архитектите виждат заличаване на това, което прави Варна различна, активистите - влошаване на качеството на живот, липса на социална отговорност от страна на инвеститорите и строителните компании.
  • "В България недвижимите културни ценности се смятат за утежняващо обстоятелство, което създава огромен икономически риск. Това се случва именно заради непреодолимите бюрократски небивалици", казва арх. Ирина Ефтимова.
  • "Варна може да се отчете като особено тъжен пример - за особено много пропилени възможности", казва арх. Анета Василева.

Преди точно месец, на 26 април, жителите на Варна в близост до Шишковата градина и малките улици, съставящи най-старата част на града, бяха събудени от внезапното начало на разрушаване на баня "Гъбата". Изоставената от години модернистична сграда с отличителен концентричен купол, но без статут на недвижимо културно наследство, се превърна в една от най-обсъжданите точки от града след обявяването на планове за нейното разрушаване и изграждане на 12-етажен хотел от "СВП инвест": от ноември досега имаше петиции, протести и живи вериги (основно организирани от ангажираната с еко и граждански каузи фондация "Гея").

Няколко причини изкристализираха в разпалените дискусии: липсата на дългосрочна визия за града и припознаване на архитектурното наследство след 1944 г., спорното третиране на сгради с обществена функция от местните администрации, все по-видимото заличаване на знакови места с историческо значение и едновременно с това трудните пътеки някои сгради да получат статут на недвижимо културно наследство, пропуснати шансове за развитие на термален туризъм и все по-трудно придвижване в тази част от центъра.

Баня "Гъбата" е построена между 1964 и 1966 г. по проект на арх. Косьо Христов (1922 - 2014). Иронично, може да проследим казусите на града, като погледнем какво се случва със знаковите сгради, на които е автор. В ареала са хотел "Черно море", преминаващ през ремонт (от "Комфорт" ООД, които ще работят и по хотела на мястото на "Гъбата", по проект на "Планинг" ООД), който променя основно вида му. Христов е работил и по реконструкцията на Кукления театър (място, в непосредствена близост до което горя два пъти стара къща в очакване да стане паметник на културата), както и Фестивалния комплекс. В рамките на същия този център е и нефункциониращият вече хотел "Одесос", на арх. Борис Далчев (брат на поета Атанас Далчев и на скулптора Любомир Далчев), но инвестиционните намерения към него са в момента в застой.

"Фактът, че не успяхме да се преборим за запазването на такава емблематична сграда, илюстрира състоянието на днешното общество в България - деградирало заради ширещата се мощ на материалния интерес", написа в позиция Българската асоциация за термално наследство след първите новини за разрушаването на сградата. "Илюстрира и състоянието на българската държавност, която де факто липсва. Нека запазим минута мълчание в памет на "Гъбата" и да се помолим за по-добри управници на страната ни!"

От своя страна официалната позиция на "СВП инвест" казва, че законодателството е спазено, няма минерална вода на територията, а помпената станция, някога доставяла водата, е отдавна компрометирана; взети са всички екологични мерки, обектът се намира отвъд архитектурния резерват, а "капиталовият план е съгласуван с виновните за този развой институции".

Казусът стана повод и за неочакван развод: на 19 април кметът и член на ГЕРБ Иван Портних внезапно поиска оставката на главния архитект Виктор Бузев, а сред мотивите за това той посочи, че научил от медиите, че "Гъбата" ще бъде разрушена.

Въпреки учудването на Портних проблемът с архитектурното наследство не е нов: през последните 15 години няколко знакови сгради в града изчезнаха, други са в неясен и дълъг период на ремонт, а въпреки че не липсват, примерите за качествено и функционално реновиране са по-скоро рядкост и често въпрос на частни проекти. Развитието на Варна се движи едновременно бързо и хаотично.

Казусът с "Гъбата" е само симптом на по-голям и системен проблем

Aрх. Ирина Ефтимова живее със семейството си в т.нар. Гръцка махала на Варна, съвсем близо до "Гъбата" и историческото ядро на града. Според нея има реален риск качеството на живот да се влоши. Тя наблюдава казуса с някогашната баня едновременно като професионалист и като жител.

Въпреки че се занимава и вълнува основно от опазване на културното наследство, тя не се описва като краен противник на съвременната архитектура. "Дори напротив, мисля, че в съвремието чрез средствата на архитектурата, както и чрез научно-техническото развитие може да бъде пресъздадена и реализирана всяка идея, така че да е максимално удобна за обществото и щадяща културното наследство. Това обаче за съжаление в България рядко се случва едновременно", казва Ефтимова, която е част от студио Insula и проекта Varna Heritage, в който се категоризират различни архитектурни примери в града, с достъп до всички налични данни за обектите, често в различна фаза на разруха.

Тя очертава няколко фактора, които трябва да се имат предвид при проектиране и реализация на инвестиционна инициатива на това място: зоната е с доказано наличие на археологически обекти от няколко културни пласта - Античност, Средновековие, османски период; има основно жилищно застрояване - ниско и средно високо строителство и множество сгради от края на XIX и началото на XX век; това е зона със специфични градоустройствени характеристики, останали от предни епохи - тесни улици, неправилна градоустройствена схема; има наличие на плитки подпочвени води и специфична геология, характерна за морската ни зона. "Ако всички тези елементи са отчетени, то би следвало новата сграда да се впише адекватно в градската структура и да създаде един модерен оазис, който по-скоро да подпомогне добрата функционалност на зоната с иновативни решения."

Други професионалисти в бранша, с които "Капитал" се свърза, също потвърдиха опасения, че в процеса на изграждане на хотела може да се заличат потенциални археологически находки въпреки официалната позиция на инвеститорите.

Ако има липса на институционален консенсус колко е ценна Гъбата, то според Ефтимова ситуацията е различна при професионалистите в областта и афектираните от промените граждани.

"Тук обществото и специалистите бяхме на едно мнение - че сградата е част от културно-историческото наследство на града, има не само архитектурно-строителна, но и научна, историческа и социална стойност. Беше подаден и регистрационен фиш за предоставяне на статут на сградата съгласно ЗКН, но институциите отново бяха по-бавното звено в този двубой. Разрешението за строеж е факт, а строителните дейности са в ход. Дали обектът ще бъде изпълнен добре и как ще се впише в живота на варненци тепърва ще разберем."

В позиция до активистите, които се бориха за спасяването на баня Гъбата, посещавалият Варна холандски арх. Кристиян Мюлер определя сградата на баня Гъбата като възможност история, форма, съдържание и място да влязат във взаимовръзка в услуга на обществото и да се получи т. нар. placemaking. Вижда и паралели с архитектурния стил на Льо Корбюзие и Оскар Нимейер. "Обновяването винаги дава сила на обществото и възможност за развитие, включително на самите хора, но запазване на сграда без да бъде изяснена функцията ѝ, никога няма да е печеливш ход. Съответно трябва да се търси ново съдържание. Начин за това е международни фондации и държавни институции да се ангажират с реновацията, а после мястото да бъде отдадено на някой, който да капитализира процеса. Ако продуктът е убедителен, той ще привлече внимание, инвеститори, международни посетители. Всичко зависи от кооперативността на собственика и властите."

Високите вълни на бюрокрацията

Ирина Ефтимова работи на свободна практика от 2010 г. и казва, че отношението към архитектурното наследство от страна на администрацията е в негативна тенденция. Според нея липсата на адекватна дигитализация затруднява процеса на проектиране - изключително проблемни са процесите по събирането на изходна информация и на установяване на административни или градоустройствени обстоятелства спрямо обектите.

"Например - често общините и Министерството на културата имат разногласия относно статута на обекти на културно наследство или режимите им за опазване, които стават ясни чак при започване на инвестиционна инициатива. Това става повод за спиране на инвестиционната инициатива до изясняване на обстоятелствата и така проектите замират в някое мазе на съответната институция. В това време физическото измерение на обекта вече едвам се крепи или в крайния случай се е саморазрушило. Такива примери във Варна има много, например сградите на ул. "Дръзки" 25 и "Петър Парчевич" 15."

Друг проблем са тромави процедури и комуникация между одобряващите институции.

По закон срокът за съгласуване на внесен проект в НИНКН е 4 месеца, но според впечатленията ѝ рядко се спазва. Впоследствие преписките отиват в Министерството на културата, където често се задържат по два месеца, преди да бъдат разгледани. "Ако имат късмет и не са изгубени в дебрите на архивните потайности", отбелязва Ефтимова. Следва ново връщане в НИНКН и окончателен отговор.

"В много от случаите в моята практика, след години премятане по гореописаните административни пътеки, разработката се изпраща на Специализиран експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ). Пред този съвет до момента лично съм докладвала три задачи - едната е със заведено дело в съда от името на възложителя (от 2020 г.), а другите две вече повече от година нямат решение."

До какво води това? Не само възможност инвеститори и архитекти да се откажат от определен проект, но и да са още по-скептични, ако става въпрос за обект с история. "Вместо да бъдат възприемани като потенциални обекти с добавена стойност, в България недвижимите културни ценности се смятат за утежняващо обстоятелство, което създава огромен икономически риск. Това се случва именно заради непреодолимите бюрократски небивалици, случващи се в момента."

Според Ефтимова нестабилната политическа ситуация е допълнителен катализатор за задълбочаването на описаните проблеми. "А като стигнем до местната администрация, положението е подобно, като нека имаме предвид, че на локално ниво задкулисните интереси имат много по плодородна почва. Деградиращата историческа среда в центъра на града е доказателство за това."

Един от най-явните примери за подобен провал на комуникация между институциите и липса на визия е т.нар. "Дупка" в самия център, която остава неразрешен казус от близо три десетилетия. "Там ерозират сериозно не един, а два археологически обекта, от които единият представлява най-старата открита до момента крепостна стена на античния Одесос. Тя не само е в риск, а вече 70-80% от нея са в насипно състояние."

Други специалисти, с които "Капитал" разговаря, подчертаха и липсата на реални и ефективни мерки за санкции на собственици, които не поддържат имотите си.

Защо скоро няма да има ред в хаоса

Друг млад архитект, Теодоси Пончев, също вижда изпуснат потенциал някогашната баня да се превърне в модерен термален комплекс или да има друга функция, която да съчетава обществения интерес с възможността за дългосрочна устойчива реализация на необходимата инвестиция след архитектурен конкурс. Той вижда като нормално всеки град да се трансформира и променя във времето, но тук идва едно "но".

"В последните години Варна следва обратната тенденция: поради заличаване на вече заложените във времето ѝ отличителни черти губи своя различим от другите градове облик", казва Пончев, роден във Варна, работил и учил между Цюрих и Щутгарт, а сега в София.

Според него се взимат градоустройствени решения в разрез с посоката, която следват редица държави - за опазване на ценни сгради, които притежават потенциал да бъдат емблеми на архитектурата и културата на своя период. "Особено обекти, които са първоначално замислени с обществено ориентирана функция, биват неглижирани и както при случая с "Гъбата", оставени на произвола. Градът е отражение на неговото общество и затова трябва да се пази вече събраното знание и памет в него. Варна има нужда от визия и идеи, които да водят до всеобхватни последователни решения."

Поддържането на архитектурата от средата на миналия век ще ни даде и различен, по-малко идеологически обременен поглед. "Архитектурата от 60-те и 70-те години по българското Черноморие е била визитната картичка на страната ни пред туристи и всъщност тя не е идеологически обременена, а напротив - напредничава за времето си. Тя приема много от базовите принципи на модерната архитектура, свидетелства за неговия универсален език и ражда сгради на световно равнище с естетически издържани решения, с мисъл за заобикалящата среда", посочва Пончев.

Как той вижда близкото бъдеще на центъра на града и колко са реални опасенията на протестиращите? "Замяната на обществената функция с хотелска такава коренно ще промени възприятието на жителите. Сграда с подобна височина ще наруши заложения градския силует, който създава плавен преход към Морската градина и плажната ивица. Уличната мрежа също така не предвижда толкова голям обем, който би довел до значително засенчване на прилежащите пространства и жилищни сгради, казва Пончев, който вижда загуба на идентичност в този процес. Той припомня, че градоустройственият облик трябва да има предимство и архитектурата да се съобразява с него, а не да се правят компромиси с цел максимално усвояване на застроена площ, променящи негативно облика на града.

"Жалко е, когато централната част на един исторически и природно богат град чрез архитектурното и функционалното си видоизменение има тенденцията да се превърне в дефиницията на така наречените спални - крайни крайградски квартали с беден набор от обществени функции и безлична архитектура."

Събитието "Среща на бизнеса във Варна и региона" ще се проведе на 6 юни 2023 г. Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темата и участниците.

Q&A: арх. Анета Василева, фондация "Ново архитектурно наследство"



Може ли да определим Варна като град, в който архитектурната история се стопява, може би с по-голяма скорост, отколкото в други градове?

Нима ситуацията в Пловдив или Русе е по-различна? Във всички големи български градове, в които се строи бурно, привличат се нови хора, обект са на туристически и инвестиционен интерес, икономиката не е в застой, а напротив - тогава има риск наследството да пострада. Има изключения, но като цяло още от следосвобожденска България това е било факт. Къде има запазени най-много джамии? В най-бавно модернизиращите се български градове след Освобождението. Къде през последните години оцеляват най-много автентични площади и не са съсипани най-много модернистични сгради? В градовете, които се справят най-зле с "усвояването" на европейски средства по програми като "Региони в растеж".

И ето как имаме парадокс. Защото не би следвало икономическото развитие на един град да влиза в противоречие с опазването на наследството му. Наследството не би трябвало да е пречка - нито Тютюневите складове в Пловдив, нито фасадата от видим бетон на хотел "Черно море" във Варна. То би трябвало да е възможност за по-интересно и многослойно развитие на градовете. Варна е по-специална с това, че е особено многослойна, мултиетническа и интересна за архитектурната история - пласт върху пласт и все много добри примери - некрополи, римски терми, базилики и църкви, турски складове, следосвобожденски градски къщи, Евксиноград.

Има ар деко, сецесион, еклектика, модернизъм и някои от най-емблематичните и глобално популярни сгради, построени у нас след Втората световна война - като Двореца на културата и спорта. И това многообразие би следвало да доведе след себе си примери за контекстуални съвременни намеси - които запазват, но и развиват, реконструират, добавят, но като цяло пазят духа на мястото.

Такива липсват и затова може би Варна може да се отчете като особено тъжен пример - за особено много пропилени възможности.

Това, че сградата на "Гъбата" няма статут на недвижимо културно наследство, често се цитира като причина за разрушаването ѝ, но имаме примери и за разрушаване или преизграждане на сгради с такъв статут.

"Захарна фабрика" в София e особено очевиден пример как статутът като недвижима културна ценност от най-висока национална категория - "националнo значение", не е щит, който магически може да предпази сградите. При "Гъбата", тъй като гражданското общество беше (с право) отчаяно, се реши, че статутът ще спаси сградата. За да се изработи статут, трябва време, въвлечени са много институции и този ход не успя.

Но сградите не трябва просто да се спасяват. Успешното опазване на културното наследство е пряко свързано с изграждане на обществено съзнание за ценността, но и с развитие на идеята как това наследство да бъде активна част от днешния ден, без да губи тази ценност. В тази връзка е наложително развитието и управлението на наследството да бъде приобщено към активния съвременен живот, намесите да бъдат икономически обосновани и да бъдат предприемани осъзнати мерки в посока качествена комуникация и социализация на наследството.

Законът за културното наследство изисква за всяка сграда - недвижима културна ценност, да се изготви т.нар. План за опазване и управление и окуражава това да се случва и със сградите с по-нисък статут. И това е абсолютно логична проява на здрав разум - наследството трябва да се управлява с визия за бъдещето, а не просто да се замразява там, където е. Но! Това трябва да става осмислено, с отчитане на ценности характеристики и прочие, и прочие. В момента в България няма нито един такъв план, който успешно да е влязъл в сила и да е действащ. В едно хипотетично бъдеще, ако "Гъбата" беше със статут (защото обществото я харесва) и имаше план за опазване (който да звучи инвестиционно убедително), тогава тази сграда реално можехме евентуално да считаме за спасена.

Има ли други сгради от тази епоха, които сте проучвали и се опасявате, че могат да бъдат застигнати от същата съдба?

Във Варна липсва анализ и йерархизация по ценност и степен на застрашеност на сградите от периода след края на Втората световна война. Силно притеснителна е реконструкцията, която се случва с хотел "Черно море" - важен визуален репер. Не може да има такава намеса, която тотално ликвидира характера на сградата и целия район наоколо. Неглижирана е изключителната постмодерна реставрация от началото на 80-те на ул. "Дръзки" - не се поддържа, не е социализирана и не е добре изявена.

Не е окей и ситуацията с хотел "Одесос" и с неразбирането на идеята за градски ансамбъл. Дворецът на културата и спорта е реконструиран добре, но околното пространство е занемарено и подценява сградата. Има толкова много малки елементи във Варна - големи козирки, синтез, шрифтове, растерът на бившия магазин "Валентина", които си струва да бъдат осмислени като слой.
Все още няма коментари
Нов коментар