🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мостовете на растежа

Компанията Deep Dive Systems проектира подводни съоръжения и е основен двигател за изпълнението на проекта "Плаващите кейове" на Кристо и Жан-Клод

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.

Визитка

Име: "Дийп дайв системс"

Град: София

Сектор: Строителство и проектиране

Създадена: 2009 г.

Собственик: Росен Желязков

Управител: Христина Димитрова

Екипът на българската компания "Дийп дайв системс" (Deep Dive Systems) рядко застава под прожекторите, а информацията, която може да бъде открита онлайн за фирмата, се намира основно в лишения им от претенциозност сайт. Сигурно заради това и малко хора знаят, че компанията има основополагаща роля в един от най-големите арт проекти през последните години, а именно "Плаващите кейове" (The Floating Piers) на Христо Явашев-Кристо. В продължение на две години екипът на Deep Dive Systems работи рамо до рамо с артиста под и над водата на езерото Изео в Италия, а съвместното им сътрудничество несъмнено пише история, успявайки да привлече над 1.2 милиона посетители.

Подводно строителство

Основната дейност на създадената през 2009 г. Deep Dive Systems е проектиране, доставка и монтаж на подводни съоръжения. Това включва от системи за закотвяне, през водолазни дейности и подводна инспекция, до поддръжка и консултиране на обектите. Собственик и управител на българската компания е Росен Желязков. Дългогодишният водолазен инструктор Христина Димитрова, която през юли 2015 г. стана една от трите жени в света, достигали дълбочина от над 200 метра в открити води, е изпълнителният директор в компанията.

За повече от 8-годишната си история екипът на Deep Dive Systems участва в реализирането на редица подводни и пристанищни проекти. Сред тях е изграждането на изкуствени рифове, участие в построяването на първото рибарско пристанище в България – пристанище Сарафово, реализиране на проектите за яхтклуб Созопол-Марина, Марина порт Созопол и Марина Балчик. Всички те спомагат за облагородяването на населените места и бизнес средата.

Оранжевият път

Несъмнено обаче най-големият и впечатляващ проект в портфолиото на българската компания към момента е инсталацията "Плаващите кейове" на Кристо. Историята започва две години преди реализирането на идеята, когато племенникът на Кристо и оперативен директор на кейовете Владимир Явашев разказва на дългогодишния си приятел и партньор във фондацията BSTD Underwater Explorers Росен Желязков за проекта. Малко по-късно компанията на Желязков трябва да създаде цялостната концепция за изработване, сглобяване и монтиране на конструкцията на оранжевите плаващи пътеки. По-голямата част от екипа, който работи върху проекта, е съставен от български монтажисти, обучени и наети конкретно за работата си над "Плаващите кейове". От компанията пишат на сайта си, че вторият специализиран екип е бил съставен от професионални водолази от България и Франция, които извършват монтажа на съоръженията.

За изработването на плаващата конструкция с дължина от 3 км са използвани 220 хил. полиетиленови кубове, 16 метра широки понтони, 100 хил. метра плат и 200 котви, като всяка тежи по 5 тона. В интервю за онлайн медията InterViewTo Росен Желязков разказва, че най-сложната част от изпълнението на проекта е била монтажът на котвената система и качественото изработване на кубовете, с които да бъде издигната платформата. След няколко направени симулации с продукти на чужд производител българският екип решава сам да произведе стотиците хиляди кубовете, за да отговарят максимално на изискванията за високо качество на проекта, разказва още Желязков в интервюто.

По време на работата си над "Плаващите кейове" екипът на Deep Dive Systems провежда два теста на съоръжението. Единият в Хамбург в края на лятото на 2014 г., а другият в Черно море, близо до Созопол, в началото на 2015 г. Близо година по-късно и след редица преодолени трудности в навечерието на 18 юни миналата година оранжевите водни пътеки са готови и в очакване да посрещнат сутрешната тълпа от хора. Петнадесет дни по-късно и над 88 милиона евро приходи за местната икономика от българската компания и екипа по мащабния проект започват процес по деконструиране на кейовете, изваждане на кубовете и котвите, който трае още няколко месеца, а целта им е мястото след това да изглежда непроменено от първоначалния му вид. Така "Плаващите кейове" ще бъдат запомнени освен като един от най-сложните и мащабни проекти на съвременното изкуство и като постижение с две български участия, написали история.

Поръчайте изданието »

На хартия или PDF

Все още няма коментари
Нов коментар