🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Транспорт: Икономически мотор за превозвачите

Компаниите в сектора растат заради съживяването в Европа, където са основните им пазари

Голяма част от дружествата очакват да запазят увеличените си обеми и през тази година, а немалко предвиждат и допълнителен ръст, който ще бъде придружен с покупката на още камиони
Голяма част от дружествата очакват да запазят увеличените си обеми и през тази година, а немалко предвиждат и допълнителен ръст, който ще бъде придружен с покупката на още камиони
Голяма част от дружествата очакват да запазят увеличените си обеми и през тази година, а немалко предвиждат и допълнителен ръст, който ще бъде придружен с покупката на още камиони    ©  Shutterstock
Голяма част от дружествата очакват да запазят увеличените си обеми и през тази година, а немалко предвиждат и допълнителен ръст, който ще бъде придружен с покупката на още камиони    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.
Повечето фирми в бранша предлагат сухопътен транспорт, но сред най-динамичните има и доставчици на услуги по въздух и море.
Голяма част от дружествата ще запазят или увеличат обемите си и през тази година.

Икономическото съживяване в Европа е донесло повече бизнес за транспортните компании през миналата година. Голяма част от фирмите са разширили парка си, за да посрещнат увеличените товари. Това е довело и до ръст на персонала, като всички дружества в топ 20 на секторната класация са наели допълнително шофьори. Повечето фирми в бранша предлагат сухопътен транспорт, но сред най-динамичните има и доставчици на услуги по въздух и море.

Голяма част от дружествата очакват да запазят увеличените си обеми и през тази година, а немалко предвиждат и допълнителен ръст, който ще бъде придружен с покупката на още камиони. Някои компании планират също инвестиции в недвижими имоти като строителство на логистични и сервизни центрове. Доколкото има притеснения за бизнеса, те са свързани главно с политическата несигурност в Европа и с повишените изисквания в транспорта.

Топ 3

Лидерът в секторната класация "България роуд тракинг" пораства близо пет пъти и половина през миналата година, макар и тръгвайки от сравнително ниска база. Персоналът също нараства четворно. Основната причина за това са увеличените товари от клиенти в Европейския съюз, включително и България.

Близо троен ръст на приходите до 15.6 млн. лв. отчита и "Бон марин лоджистик". Варненската компания е част от холдинга на Георги Бонев, който предлага морски транспорт и логистични услуги. Дружеството е специализирано в логистично обслужване при инвестиционни проекти и сондажни операции, откъдето идва и ръстът му, става ясно от отчета за 2016 г. Компанията е контрактор на френската Total при сондажния й проект за проучване и търсене на нефт и газ в блок "Хан Аспарух" в Черно море и през миналата година беше направен първият планиран сондаж. "Бон марин лоджистик" е също складов оператор на логистичния център в село Тополи, където има лицензирани складови площи за стоки под митнически режим, за съхранение на храни, фуражи, опасни материали и генерални товари.

Третата компания в секторната класация - "ГЛ Велоз" (ръст близо 160%) се занимава със сухопътен транспорт, спедиция и логистика на товари в ЕС, основно в Испания, Италия, Франция и Португалия, като разполага с влекачи и хладилни полуремаркета. Дружеството е регистрирано през 2014 г. в Петрич и е собственост на трима испански граждани.

Испанска нишка

Испанска собственост е и регистрираната в Елхово "Транспортес гарсе". Тя е подразделение на Transportes Cerezuela, която се занимава с международен автомобилен транспорт в цяла Европа. Основните пазари са България, Великобритания, Австрия, Франция, Полша, Гърция и Унгария. През миналата година българската компания е увеличила броя на камионите си до около 120. "Фирмата разполага с ремаркета и хладилни камиони и превозва само храни, лекарства и други продукти за консумация от хората", уточни Александър Димитров от компанията. "Транспортес гарсе" е дружеството с най-голям персонал в топ 20 на сектора - общо 222 души прeз 2016 г., като броят им нараства с около 100 души спрямо предходната година.

"Транспаис България" (11-а в секторната класация) също е част от испанска група - Transpais S.A., а управител е испанският гражданин Хуан Карлос Пардо Бенито. Фирмата предлага международен транспорт на стоки в рамките на ЕС с товарни камиони. Собственик на испанска компания пък е българското дружество ИЦТВП, в което по 50% държат Свилен Кръстанов и Никола Иванов. Фирмата се занимава с автомобилен транспорт на територията на ЕС и е собственик на регистрираната в Испания Kasemlogistica S.L.

Чуждестранен собственик има и регистрираната в Севлиево "Джон Корнет транспорт". Компанията е дъщерна на холандската фирма John Corneth, която предлага сухопътен транспорт на конвенционални товари, както и на специализирани (химически и фармацевтични), включително опасни товари. Групата работи в Бенелюкс, Обединеното кралство, Германия, Австрия, Италия и Полша, като в последната държава също има собствена компания.

На колела

Основната част от компаниите в секторната класация предлагат сухопътен транспорт, а увеличението на оборотите е резултат от разширяване на автомобилния парк. Нови камиони и влекачи например стоят зад ръста на "Даг транс интернешънъл" (4-а позиция), която увеличава приходите си с над 121%.

Двойното увеличение на приходите на "Топалов транспорт" през миналата година е резултат по-скоро от организационни причини. "Като цяло по-големият оборот не се дължи на някакъв икономически бум, а на факта, че работим с две дружества - ЕТ и ООД, и част от дейността на първото се преля във второто", обясни управителят Кънчо Папазов. Компанията е базирана в Казанлък и работи основно като превозвач на хидравлични елементи и изделия, които се произвеждат от фабриките в региона, като продукцията се изнася за Европа.

Нови клиенти в чужбина са причината за удвоените резултати на "Прима 91" от село Ветрино (област Варна). "Около 99% от клиентите ни са западни фирми, като извършваме основно доставки между европейски страни", каза управителят Радостин Панков. Компанията превозва всякакъв вид стоки в Германия, Англия, Франция и Испания и разполага с около 115 камиона. През миналата година е увеличила парка си с 15-20%, още толкова е добавила и през тази година.

Растящ бизнес на клиентите в Западна Европа е вдигнал приходите и на "Хаитек транс" през миналата година. "Като цяло работим с едни и същи клиенти, откакто сме започнали бизнес, но има увеличение на товарите", каза управителят на фирмата от Търговище Ахмед Ахмедов. Дружеството обслужва само вътрешни превози. Компанията постоянно разширява и флотата си. "Каквото изкараме като печалба, се реинвестира в нови камиони", уточни той.

"Маринови транс" от София също вече има по-голям парк. "Миналата година увеличихме камионите с 14 броя и с повишаването на капацитета поръчките нараснаха доста", каза съсобственикът и управител на дружеството Ивайло Маринов. Освен старите клиенти компанията е привлякла и нови. Дружеството превозва всякакъв вид товари както от България към Европа и обратно, така и вътрешноевропейски. Товари се транспортират и в Азия.

Белгийският пазар е фокус на ловешката "Валентина", която е собственост на Алтанай Илиев. Основните приходи на дружеството са от транспортни услуги в страната и чужбина - главно в Белгия. Там дружеството има и свързана фирма - Valentina Trans BvBa, която е 100% собственост на Илиев. От отчета за 2016 г. става ясно, че фирмата извършва и стокоизвозване на територията на завод Volvo Group. Ръстът се дължи основно на превозите в чужбина, които добавят 1.9 млн. лв. към общия оборот. През тази година компанията е започнала да купува и парцели земя за изграждането на автосервиз и логистичен център.

По въздух и вода

Няколко са компаниите в топ 20, които не извършват сухопътни превози. Освен варненската "Бон марин" в списъка влиза също софийската "Роуз еър", която предлага превози със самолет. Според информация на сайта й компанията разполага с Ан-26. Мажоритарен собственик с 54% е Емилия Василева, а 42% държи бившият изпълнителен директор на някогашната държавна авиокомпания "Балкан" Филип Мустаков. През тази година компанията започна изграждане на комплексен център Rose Air в район "Слатина" с хангар за обслужване на самолети. От представеното инвестиционно предложение става ясно, че центърът ще е с разгъната застроена площ 7250 кв.м и в него ще работят 100 специалисти. Вероятно във връзка с този проект в началото на годината компанията е увеличила капитала си от 200 хил. лв. на 4 млн. лв. От дружеството не бяха открити за коментар.

Другото изключение от сухопътните превози е "Фериботен комплекс" - Оряхово. Компанията е собственост на руския гражданин Ованес Мелик-Пашаев. През миналата година почти удвоява оборота си.

И нов ръст

По-големи продажби през тази година очакват повечето компании, с които "Капитал" разговаря. "Със сигурност ще увеличим оборота през 2017 г., което е в синхрон с икономическия ръст, който постигат другите отрасли", каза Кънчо Папазов от "Топалов транспорт", която работи с производителите на хидравлични елементи в района на Казанлък. През тази година компанията е увеличила допълнително и парка си.

"Планираме около 20% ръст и очакваме, че ще го постигнем", каза и Радостин Панков от "Прима 91". В момента компанията приключва сделки за покупката на още 7-8 камиона, които ще добавят 5-6% към оборота. По думите на Панков фирмите в бранша като цяло са притеснени от изискванията, които бяха въведени за шофьорите (паузи при превозите, командировъчни, престой в хотел през събота и неделя). За себе си компанията е намерила решение. "Имаме две бази в Германия за шофьорите, така че спазваме изискванията", каза Панков.

"Хаитек транс" също очаква по-добри резултати. "Със сигурност ще има ръст и през тази година, но засега не може да се каже с колко", каза Ахмед Ахмедов. "Оборотът ще се увеличи поне с 40% през 2017 г.", коментира пък Ивайло Маринов от "Маринови транс" и добави, че компанията продължава да купува камиони.

Със сигурност по-слаби резултати през тази година ще отчете "Бон марин лоджистик", става ясно от отчета на дружеството за 2016 г. Причината за това е планираното реорганизиране на дейността в рамките на холдинга, за да се избегнат припокривания и объркване на клиентите. Така най-печелившата дейност - обслужване на индустриални и офшорни проекти, ще премине към друго свързано дружество ("Бон марин"), докато "Бон марин лоджистик" ще се концентрира единствено върху функциите си на складов оператор на логистичния център.

Умерени са очакванията и на "Транспортес гарсе". "В сравнение с миналата година през тази дейността ни не се развива толкова динамично. В момента утвърждаваме пазарите и не очакваме същия ръст. Целта ни е да задържим постигнатия обем работа", каза Александър Димитров от компанията. По думите му в Европа има известна несигурност заради проблемите с бежанците, които предпочитат да се крият в камиони и създават проблеми на транспортните фирми. Несигурност има и по отношение на Великобритания заради оттеглянето й от ЕС, както и по отношение на ситуацията в Испания. "Времената са динамични, обстановката като цяло е напрегната през тази година и не е благоприятна за нови инвестиции на този етап", смята той.

* Таблицата е коригирана на 22 ноември 2017 г.

Поръчайте изданието »

Все още няма коментари
Нов коментар