Тема
LIGHT
LIGHT

Ротко в Париж, или цветове неизвестни досега*

Фондация Louis Vuitton показва над 100 работи на един от най-важните художници на американското абстрактно изкуство

От ляво надясно: Марк Ротко, No. 13 ("Бяло, червено върху жълто"), 1958, No. 9 / No. 5 / No. 18, 1952, "Зелено върху синьо", 1956, "Без заглавие", 1955
От ляво надясно: Марк Ротко, No. 13 ("Бяло, червено върху жълто"), 1958, No. 9 / No. 5 / No. 18, 1952, "Зелено върху синьо", 1956, "Без заглавие", 1955
От ляво надясно: Марк Ротко, No. 13 ("Бяло, червено върху жълто"), 1958, No. 9 / No. 5 / No. 18, 1952, "Зелено върху синьо", 1956, "Без заглавие", 1955    ©  © 1998 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko - Adagp, Paris, 2023
От ляво надясно: Марк Ротко, No. 13 ("Бяло, червено върху жълто"), 1958, No. 9 / No. 5 / No. 18, 1952, "Зелено върху синьо", 1956, "Без заглавие", 1955    ©  © 1998 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko - Adagp, Paris, 2023
Темата накратко
  • Едно от най-очакваните събития в Париж беше откриването на грандиозна изложба с произведения на Марк Ротко - видният представител на американското абстрактно изкуство.
  • Някои от изложените над 115 произведения никога не са показвани в Европа.
  • До 2 април 2024 домакин на изложбата е импозантната Фондация "Луи Вюитон".

В седмицата, когато се откри изложбата на Марк Ротко във Фондация "Луи Вюитон" в Париж, в центъра на вниманието беше пазарната стойност на неговите творби. По същото време на панаира Paris+ от ArtBasel картината му "Маслиново върху червено" от 1956 г. се предлагаше за 40 млн. долара. На откриването синът на художника, Кристофър Ротко - куратор на изложбата заедно със Сюзан Паже, арт директор на фондацията - каза, че баща му "би бил разстроен от астрономическата пазарна стойност на неговите творби днес и обезпокоен от бурното състояние на света".

Фондация "Луи Вюитон"

Този сребрист облак с цвета на времето от стъкло и бял бетон отваря врати през 2014 г. Разполага със 7000 кв.м използваема площ, половината от които са музейно пространство в 11 изложбени галерии.

Изградил своето царство на мечтите - LVMH, мощен конгломерат от модни марки и продукти на лукса, най-богатият човек в света Бернар Арно изсветлява образа си на бизнес акула с амбициозния проект Фондация "Луи Вюитон". "Искахме да предоставим на Париж изключително пространство за изкуство и култура и да демонстрираме смелост и емоция", казва той. Поверяват проекта на Франк Гери (р. 1929), архитектът, променил завинаги архитектурата с безпрецедентно сложни структури.

Неслучайно е популярен анекдотът как Гери смачквал лист хартия, за да изобрази бъдещата сграда, и го хвърлял на своите сътрудници, архитекти и инженери, да направят останалото. Шегата настрана, но креативността на големия архитект постоянно провокира технически иновации, за да станат възможни "невъзможните" му скици.

През 2001 г. Арно и Гери обявяват началото на сътрудничеството си. Управата на Париж отдава под наем за 55 години 1 хектар земя в Булонския лес за построяването на сграда, посветена на изкуството и творчеството, и през 2010 г. в Център "Жорж Помпиду" е изложен нейният макет. Само едно от многобройните технически предизвикателства на емблематичната за XXI век сграда пред нейните изпълнители са 12-те огромни стъклени платна с обща площ 13 500 кв.м. Създадена е специална пещ за стъкло, която отговаря на изискванията за кривини и издатини, наложени от дизайнера.

Кой е Марк Ротко

По думите на кураторката Сюзан Паже: "Ротко е напълно отделен [от другите художници] и е абсолютно необходим за всеки от нас днес, защото говори за нашите основни чувства".

Марк Ротко (1903 - 1970) е водеща фигура в изкуството на XX век, изградил репутацията си с парадокса да изрази "първични човешки емоции" (по неговите думи) изключително чрез абстрактно изкуство. В кариерата си, обхващаща най-трудните години на XX век, Ротко изследва трагичното и възвишеното, а платната му остават свидетелство за дълбокия хуманизъм, който той внася в съвременната живопис.

Роден е през 1903 г. като Маркус Роткович в еврейско семейство в град Двинск в Руската империя (днес Даугавпилс в Латвия). Антисемитските настроения в Русия подтикват семейството да потърси път отвъд океана и през 1913 г. се установяват в Портланд, щата Орегон. Само няколко месеца по-късно бащата се разболява и умира. Вдовицата се справя трудно, но успяват да поддържат интереса към образованието и високите постижения. Още от ранна възраст Ротко заявява позиции по различни социални въпроси. Отличен гимназист, той получава стипендия за университета "Йейл".

Подготвя се за инженер или адвокат, но след две години се отказва от обучението и в края на 1923 г. се премества в Ню Йорк. Там случайно открива своето призвание, присъединявайки се към Art Students League, неформално училище за любители и професионалисти, където остава до 1930 г. По същото време вече е започнал да преподава на деца в Бруклинския еврейски център и ще продължи тези занимания повече от две десетилетия.

Фигури и градски сцени

Ротко се възхищава на емоционалния подход в детското изкуство и самият той го възприема, отхвърляйки общоприетите начини на изобразяване. През 30-те години стилът му се отличава с умишлено деформирани фигури и грубо нанасяне на боите. Първите си самостоятелни изложби прави през 1933 г. в Портланд, а няколко месеца по-късно и в Галерията за съвременно изкуство в Ню Йорк. Изложбата във фондация "Луи Вюитон" започва с тези фигуративни картини, при които е и единственият автопортрет на художника (1936), такъв, какъвто е бил, когато ги е рисувал. Всъщност все още Маркус Роткович, защото името Марк Ротко той приема с получаването на американско гражданство през 1938 г. Много скоро той ще определи творчеството си от този период като неуспешно и преди да започне да изследва нови изобразителни форми, той ще изостави рисуването, убеден, че се е провалил с представянето на човешката фигура.

В ужасяващия контекст на 40-те Ротко се връща към рисуването. Повлиян е от сюрреализма и неговите водещи представители, избягали в Ню Йорк от разкъсваната от война Европа.

Абстрактни творби

Във фокуса на настоящата изложба са иконичните абстрактни творби на Ротко от т.нар. класически период, от самия край на 40-те години на миналия век насам, в които той се утвърждава като уникален колорист "със сияйния, мистериозен блясък на цвета, издигнат до нажеженост", по думите на кураторката.

В началото на 50-те живописта на Ротко вече е категорично разпознаваема: два или три цветни правоъгълника, насложени един върху друг, играещи с безкраен диапазон от нюанси, създавайки така типичната за неговите картини вибрация и мистериозност. По думите на художника, не го интересува цветът, а търси зад него светлина. Форматите стават по-големи, обгръщат зрителя, дори може да се каже "поглъщат". "Моите картини не са абстрактни, те живеят и дишат", казва той, и наистина това е усещането край тях. Когато работи, Ротко неизменно мисли за бъдещия зрител като за съавтор. "Ротко не желаеше да говори за техниката си, не искаше да мислиш за него, за това как е направил картината - ако си зает с тези подробности, се отдалечаваш от пълното взаимодействието с художника и основното изживяване на картината", казва Кристофър Ротко.

Стенописите Seagram

През 1958 г. Ротко приема поръчка за серия стенописи, предназначени за ресторант в новопостроения небостъргач Seagram в Манхатън. Той е запленен от възможността да интегрира творбите си в архитектурата и да има тотален контрол върху интериора. В ателието си инсталира скеле с реалните размери на бъдещия салон. За година и половина рисува над 30 панела, преди да бъде удовлетворен. Но когато разбира, че помещението не отговаря на духа на неговия проект, прекратява договора. Десетилетие по-късно подарява девет от творбите на галерия "Тейт модерн" в Лондон с условието да бъдат ситуирани в съседство с картини на Търнър, художник, на когото се възхищава. Картините пристигат в Лондон в деня не смъртта на Ротко... Изложбата в Париж е изключителна възможност деветте Seagram Murals да се видят извън Обединеното кралство.

Светлината в черното

През 60-те цветовете му помръкват, стават приглушени и по-плътни, почти монохромни, за да генерират своя собствена светлина. Тези творби, известни като Blackforms, изискват окото да свикне с тях, преди да се разкрият напълно. "Искам да кажа на тези, които смятат картините ми за спокойни, че съм затворил най-крайно насилие във всеки инч от тяхната повърхност." По същото време Ротко вече мисли върху проекта за параклиса в Хюстън - Rothko Chapel, на който се посвещава до края но 60-те. В последните две години преди смъртта си рисува серия в сиво и черно. В изложбата, сякаш излезли от тези картини, "крачат" източените човешки фигури на Алберто Джакомети, с чието изкуство Ротко е изпитвал близост.

Той се самоубива на 25 февруари 1970 г. В пресата тогава пише да се избягва опростената интерпретация, свързваща сивото и черното с дълбоката депресия, от която е страдал. Кристофър Ротко, в онзи момент едва шестгодишен, потвърждава, че е погрешно мрачната палитра да се свързва директно със заболяването на баща му, защото в последните две години Ротко е нарисувал повече картини от всеки друг период, а последната, която остава недовършена в ателието му, е в червено...

Постоянният поток от зрители към изложбата няма как да остави залите толкова тихи, колкото изискват и очакват картините. Отделете си време пред поне няколко. Вслушайте се в себе си - може би същото е усещал и художникът, когато е рисувал точно тази картина, може би не... Но е сигурно, че чувството, което ви обзема, е ефектът от взаимодействието, което е било единствено важно за него, извън времето и мястото, в абсолютната красота на неговото изкуство.

*по Уолт Уитман, "Прериен залез"

Все още няма коментари
Нов коментар