🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Тема
LIGHT
LIGHT

Практичност и красота в Мадрид

Седмото издание на Madrid Design Festival акцентира върху рециклираната естетика, връзката с природата и ролята на дизайна във всекидневието

Някои от най-емблематичните творби на Мигел Мила
Някои от най-емблематичните творби на Мигел Мила
Някои от най-емблематичните творби на Мигел Мила    ©  MDF
Някои от най-емблематичните творби на Мигел Мила    ©  MDF

Безспорната звезда на седмото издание на Madrid Design Festival беше 93-годишният Мигел Мила, "бащата" на испанския индустриален дизайн, който получи една от трите награди и чиято ретроспективна изложба "Мигел Мила. (Пред)индустриален дизайнер" остава във Fernan Gomez Centro Culrual de la Villa до 31 март (вход свободен).

Зад най-голямата организирана някога изложба за работата на Мигел Мила, който продължава да твори и днес, стоят Клаудия Олива и неговият син Гонсало Мила, който е наследил и професията му като дизайнер. Гонсало казва, че през последните месеци семейните обеди неизменно са белязани от големия интерес на баща му към изложбата, за която той постоянно допринася с идеи.

Осем зали с повече от двеста продукта, прототипи, планове, оригинални чертежи разкриват големия му принос към света на дизайна и трайния му отпечатък върху развитието на всекидневната среда. Работата на Мигел Мила се основава на равновесието между функция, изобретателност и технология. Примери за негови емблематични продукти, които продължават да се продават, са лампите TMM или Cesta (от Santa&Cole), столът Salvador (Trenat), масите Altar (Kettal) и Porciones (Kendo).

Според Мигел Мила дизайнът означава да опростиш сложното, за да го направиш красиво. При това естетиката не е нещо, което се търси умишлено, а е резултат от процеса на усъвършенстване на формите.

Създадените от Мила пейки NeoRomantico са един от първите бестселъри на дизайнерски продукти в градското пространство в Испания, като в този случай той приема за водещи критерии комфорта и приветливостта.

Дълбоката вяра на Мигел Мила в това, че дизайнът може силно да подобри начина на живот на хората, е и сред основополагащите ценности на Madrid Design Festival (MDF).

С над петдесет изложби и инсталации, двеста марки и институции, седемстотин професионалисти фестивалът продължава да набира скорост с всяко следващо издание и вече е еталон в областта на дизайна заради умело създадената алтернативна творческа среда, обединяващата сила на дизайна, диалога и сътрудничеството между различни дисциплини, вариращи от науката, модата, музиката, изкуството и занаятчийството, но също така обсъждането на проблеми като обезлюдяването или самотата при младите хора.

Изложбите, събитията, инсталациите и срещите с водещи фигури в испанския и международния дизайн превръщат Мадрид в един от центровете на европейския дизайн през февруари и март, като някои от изложбите продължават и до по-късно. Доказателство за нарастващото влияние на фестивала е и отразяването му на място от водещи медии в дизайна като Wallpaper, Abitare, Living, Elle Decor.

Подобно на другия голям фестивал PhotoEspaña, организиран от културната компания и издателство La Fabrica, и MDF е чудесна възможност за разходка и опознаване на различни квартали в Мадрид чрез участието на музеи, галерии, студиа, а в този случай и шоурумове на свързани с дизайна компании.

Изложбата "Столове: Икони на модерния дизайн" (отново в Fernan Gomez Centro Culrual de la Villa до 31 март с вход свободен) предлага пътешествие през историята на индустриалния дизайн ("още преди да бъде наречен така", по думите на организаторите) от XIX век до наши дни чрез всекидневен и универсален предмет, какъвто е столът. Избрани са повече от осемдесет експоната от колекцията на Александър фон Вегезак, придружени от около сто каталога и други оригинални документи, част от колекцията на Vitra.

Колекционер и организатор на изложби, Александър фон Вегезак съосновава Музея на дизайна Vitra в Германия през 1989 г., който ръководи повече от двайсет години. Той създава и международния център за дизайн и изкуства Domaine de Boisbuchet във Франция, където световноизвестни дизайнери и архитекти провеждат практически семинари.

Човешката изобретателност и артистичното изразяване са представени през погледа на велики дизайнери, създавали столове, сред които Чарлз Рени Макинтош, Мис ван дер Рое, Льо Корбюзие, Чарлз и Рей Иймс, Вернер Пантон, Франк Гери, Филип Старк и много други.

Като продължение по темата Espacio Arquia представя сателитна изложба (до 17 март), насочваща вниманието върху визионерството на финландските архитекти и дизайнери Алвар и Айно Аалто. Оставили незаличима следа в дизайна на XX век, те са пионери в развитието на органичния подход в дизайна, основан на функционалност, естетика и сливане на природата и съвременния живот. Тяхното творчество е в основата на известния скандинавски дизайн.

Третата изложба пак на същото място - "Дизайн от Кастиля - Ла Манча. Връщане към същността", показва как съвременни занаятчии и артисти успяват да пресъздадат многовековни традициите. Автономната испанска област Кастиля - Ла Манча е един от най-важните еталони на занаятчийството в Испания. Керамиката, текстилът, бижутата, стъклото, кованото желязо, ножовете, мебелите и кожата са някои от материалите, които заедно със съответните техники и инструменти са в основата на едно от най-големите занаятчийски наследства в страната благодарение на все още действащи занаяти и традиции, които чрез дизайна се преработват в съвременни предмети, без да губят своята идентичност, казват организаторите. Един от водещите световни модни фотографи Еухенио Рекуенко е създал обединяващата аудио-визуална нишка, при това съвсем буквално, тъй като видеото навлиза в материите и емоциите от работата с ръце.

Сред наградените от Madrid Design Festival Awards беше и холандският промишлен дизайнер Пиет Хайн Еек, световен пример за устойчив и съзнателен дизайн. Кариерата му се характеризира с използването на рециклирани и отпадъчни материали, с които създава диалог между приложните изкуства, дизайна и занаятчийството. Работата му въплъщава концепциите за трансформация и преоткриване чрез използването на отпадъчни материали, на които той не само дава втори живот, но и превръща в красиви предмети. Някои от най-разпознаваемите му произведения са класическият шкаф (1990 г.), проектиран от парчета възстановени дърва, или колекциите му мебели, изработени от рециклирани материали.

Студиото му, разположено в бивша фабрика на Philips в Айндховен, се е превърнало в творчески център с ресторанти, изложбени зали, галерии, магазини, хотели и работилници. Той дори проектира и открива хотел с тринадесет стаи, в които всеки детайл е изработен от екипа му занаятчии в неговото студио, на приземния етаж на сградата.

Третата награда получи холандската графична дизайнерка, типографка и илюстраторка Ирма Бум, смятана за една от най-добрите дизайнерки на книги в света. Тя е специализирана в издаването на уникални артистични книги, изработени често от изключително необичайни материали, формати или дизайн. През 1991 г. основава Irma Boom Office. Проектирала е повече от триста книги, включително проекти за Rijksmuseum Amsterdam, ООН, Camper, Chanel. Излагала е на необичайни места като Ватикана, а през 2001 г. печели наградата "Гутенберг" в Лайпциг като признание за цялостната ѝ кариера.

Изложбата "Изкуство и природа" в CaixaForum до 9 юни (вход 6 евро) разказва за увлечението по формите на природата, което е толкова старо, колкото и самото изкуство, казват организаторите. Чрез осемдесет творби на Пикасо, Кандински, Дали и т.н. от колекцията на центъра "Жорж Помпиду" в Париж изложбата отразява връзката между изкуството и природата, между културата и науката през ХХ и ХХI век. Във време, когато под бремето на множество кризи - климатични, екологични и териториални - природата, каквато я познаваме, е застрашена от изчезване, е необходимо да преразгледаме връзките си със света, който ни заобикаля и от който зависим, казват от музея.

Изложбата From Spain with Design в Matadero до 17 март (вход свободен) показва както някои от най-успешните, така и по-нови предложения на испански дизайнери и компании.

Музеят на модата (Museo del Traje) показва до 5 май изложбата "Срамежлива скулптура" (вход свободен) под формата на диалог между двеста традиционни и съвременни бижута. "Възможността да се украсяваме, да се отличаваме, да се противопоставяме, да се защитаваме чрез различни предмети зарежда тези малки интимни скулптури бижутата, с индивидуални възприятия. Добавяме ги към тялото и идентичността си чрез процес, в който участват чувства, убеждения, знания и опит", казват организаторите.

Шоурумът на Boffi/DePadova показва до 17 март инсталацията Everyday Life с фокус върху някои от "преработените" от британския дизайнер Пол Смит продукти на компанията. В случая естествената връзка между мода и дизайн е представена чрез контрастни цветни шевове по диваните, фотьойлите, кожените табуретки и аксесоарите за дома.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар