Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните

Виолина Данчева, oсновател на комуникационната агенция HYPE Communication

Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните
Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Как се отрази кризата с COVID-19 на бизнесите във Варна през призмата на вашия бранш?

Нашият бранш е лакмус на бизнес здравето - първите намалени бюджети са тези за реклама и в този ред на мисли комуникационните специалисти имат доста широк поглед върху ситуацията. Тази криза не беше изненада от гледна точка на това, че в атмосферата преди нея се усещаше твърде голям оптимизъм - от доста отдавна сме нямали толкова много и мащабни планирани събития. Това приповдигнато настроение в бизнеса обикновено вещае криза - разбира се, никой не очакваше да бъде от точно такова естество. Аз лично избирам да съм оптимист и да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните. Много бизнеси успяха да реагират адекватно, но имаше и такива, които някак се вцепениха и се надяваха всичко да отшуми.

Световните анализи показват, че макар вече извън хватката на социалната изолация, потребителското поведение е силно изкривено. Ако още някой си мисли, че може да продължава да се крие от вятъра на тази промяна и да я кара постарому, то е време да дойде на себе си и на първо време да се опита да разбере клиентите си - какво в момента е важно за тях, как се промениха поведението и приоритетите им. Не на последно място, несигурността още витае и се надявам, че вече всички са разбрали нуждата да са много реактивни и много подготвени. Един от любимите ми автори, Никълъс Талеб, въвежда понятието "антикрехкост", с което описва системи, които извличат ползи от хаоса. Ако мога да използвам този термин, то след една година много пазари ще са различни и дъската ще е разместена в полза на антикрехките.

Морската столица разчита много на туризма и развлекателната индустрия, как се отрази това на бизнес климата в града?

В последните години сме работили много със заведения и хотели, в момента в портфолиото ни няма много клиенти от този сектор, но за съжаление мисля, че именно тази адаптивност липсва. Може би причината е в липсата на лидерство и ясна визия, но предприемачите прекараха повече време в лобиране за намаляване на ДДС ставката, което принципно подкрепям, но някак енергията не беше използвана отвъд това. Все още не виждам интерес към страховете на потребителите им и как могат да реагират на тях. Не виждам и опит към обръщане към локалния пазар - особено в хотелиерството - сякаш отписаха сезона без ни най-малък опит да привлекат българския турист. Е, да, екологичното състояние на Варненското езеро не ни направи услуга, но регионът има много повече какво да предложи. Вярвам, че в този бранш работят изключителни професионалисти - моят съвет е да бъдат по-решителни, по-бързи, да комуникират повече с клиентите си и дори да използват тази безпрецедентна ситуация, за да тестват нови рекламни тактики. В този случай с пълна сила важи правилото "най-лошото решение е по-добро от невзетото решение". От години недоволстват за липсата на българския турист по родното Черноморие - сега точно този турист няма много алтернативи, но сякаш никой не го и покани. Някои институции също доста закъсняха - например не е ясно дали градът ни ще има обичайния си пълнокръвен фестивален сезон и в какъв формат.

Кои са комуникационните стратегии, които ще работят най-успешно?

Дори няма да споменавам значението на социалните мрежи, този разговор е твърде демоде и се надявам да няма повече с кого да го водя. Те обаче се превърнаха в нещо повече - в сфера за създаване на общности, и това е новата им сила. Особено в сферата на кампаниите срещу климатичните промени, за които работя, ясно виждам нарастващия тренд на така наречения дигитален активизъм - възможността да отстояваш каузите си с по-голям размах и да намираш съмишленици. Редица са предизвикателствата пред този вид кампании и няма да скрия, че често наблюдаваме твърде голямата им мистификация. Една дигитална общност може да е успешна само ако зад нея стои истинска такава. Създаването на общност и преди, и сега, без значение дали тя застава зад кауза или бранд, е нелека задача, с която могат да се справят само професионалните комуникатори. В това виждам бъдещето на професията ни както във Варна, така и в Ню Йорк и Париж.
Профил



Виолина Данчева е основател и главен двигател на една от малкото комуникационни агенции извън столицата - HYPE Communication. Освен това води кампаниите за България на Purpose Climate Lab. С екипа си работи върху разнообразни кампании от тази сфера - от дигитален маркетинг, през връзки с обществеността, организиране на събития и дигитален активизъм. Как бизнесите комуникират по време на кризата и колко важно е това на силно фрагментирания варненски пазар е темата на разговора ни.