Игри без граници

Варненската компания за разработка на игри за мобилни телефони "Зариба" създава заглавия за клиенти на различни пазари по света

Създателят и главен изпълнителен директор на компанията Радостин Петров се развива в сектора на гейминг индустрията от вече близо 20 години и е натрупал значителен опит в разработката на игри и софтуер
Създателят и главен изпълнителен директор на компанията Радостин Петров се развива в сектора на гейминг индустрията от вече близо 20 години и е натрупал значителен опит в разработката на игри и софтуер
Създателят и главен изпълнителен директор на компанията Радостин Петров се развива в сектора на гейминг индустрията от вече близо 20 години и е натрупал значителен опит в разработката на игри и софтуер    ©  Зариба ООД
Създателят и главен изпълнителен директор на компанията Радостин Петров се развива в сектора на гейминг индустрията от вече близо 20 години и е натрупал значителен опит в разработката на игри и софтуер    ©  Зариба ООД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Удоволствието от игрите на карти датира от стотици години и по всяка вероятност няма да изчезне още толкова. За разликата от миналото обаче, за да изиграят една добра партия бридж-белот днес, хората не трябва непременно да са физически заедно. Дигитализацията не подмина и сектора на картовите, семейните и бордовите игри, като доведе до тяхната еволюция. Днес любителите могат да си почиват и да се забавляват по всяко време само с два клика в компютъра и телефона си, споделяйки това преживяване със съмишленици от цял свят. В нишата на игрите за мобилни телефони работи и варненската компания "Зариба". Нейните разработки се реализират на различни пазари по света, а най-популярният й продукт в България е платформата belot.bg.

Създателят и главен изпълнителен директор на компанията Радостин Петров се развива в сектора на гейминг индустрията от вече близо 20 години и е натрупал значителен опит в разработката на игри и софтуер. Стартира бизнеса си през 2001 г., като първоначално се занимава с разработка на софтуерни проекти за немски компании. Постепенно дейността му се разраства и няколко години по-късно Петров вече управлява екипи за три различни немски компании, които започват операции в България. През 2007 г. в партньорство с негов приятел, който е графичен дизайнер на игри в САЩ, успяват да привлекат вниманието на гиганта Disney. Тогава се ражда "Зариба". Задачата на студиото е да пише кода и да разработва техническата част за игрите на Disney, а първите проекти на екипа са изцяло обвързани със заглавия на американския гигант.

"Да създаваш игри в България не е трудно, трудно е да печелиш пари от тях, защото пазарът е много малък, а хората все още не са развили навика на плащат за продукти като игри за мобилни телефони. Това, което прави съществуването и развитието на компанията възможно, е фактът, че работим на множество пазари едновременно."

Радостин Петров, създател и главен изпълнителен директор на "Зариба"

Поглед към различни сегменти

Финансовата криза от 2008-2009 г. довежда до преустановяването на партньорството с Disney, но Петров все пак решава да продължи да се развива в гейминг индустрията. Той се насочва към игрите за мобилни телефони, които по това време представляват една напълно нова и бързо развиваща се бизнес ниша. "Зариба" бързо успява да се превърне в едно от първите гейм студиа, разработващи игри за App Store на глобално ниво. "Игрите за мобилни телефони са едни от най-трудните за разработка, тъй като създаването им отнема време, в което заглавието започва да остарява като технология, тъй като индустрията е изключително динамична. Именно затова да намериш правилната рецепта за игра, да я създадеш и след създаването ѝ все още да е актуална и интересна е доста трудно начинание", коментира той. Това е и причината "Зариба" да се фокусира върху разработването на класически модели игри, които не остаряват морално през годините и които биха били играни по всяко време.

В годините след кризата компанията успява да постигне добри позиции на няколко различни пазара, включително Великобритания, като реализира десетки милиони тегления на заглавията си. До 2013-2014 г. "Зариба" продължава да създава игри в casual сегмента. Тогава обаче в тази пазарна ниша навлизат гиганти като разработчика на Candy Crush Saga - King, които успяват да привлекат огромна част от потребителите на този тип заглавия. След като това се случва, варненската компания решава да смени фокуса си и се преориентира към по-различен тип игри, като паралелно започва да експериментира в няколко различни направления.

Едно от тях е разработката на детска социална режа с edutainment (комбинация между entertainment and education) елементи. Впоследствие обаче се оказва, че сегментът "игри за деца" е доста тежък откъм налагане на пазара, маркетиране и монетизация, тъй като взимането на решение за покупка в играта е на няколко нива - първо, заглавието трябва да се хареса на детето, впоследствие - на родителите, и чак след това да се стигне до покупка. "Като цяло бизнесът с детските игри е доста тежък и изисква огромен финансов ресурс от гледна точка на маркетирането на такъв тип проекти", споделя Петров.

Наред с това "Зариба" започва да разработва т.нар. картови и бордови skills игри, които изискват определени умения от играча. Един от най-успешните проекти на компанията е платформата за игри с карти, която оперира под бранда belot.bg. Към момента тя разполага с близо 80 хил. активни потребители дневно, като освен белот предлага и още няколко заглавия в сегмента на игрите с карти и бордовите игри.

Служителите на компанията са близо 60 души, в това число и близо десетте софтуерни разработчици, които студиото наема въпреки сложната икономическа обстановка около коронавирус пандемията.

От 1 до 60

Днес "Зариба" работи предимно с чуждестранни клиенти и партньори, като развива проекти във Франция, Испания, Нидерландия, САЩ, Саудитска Арабия, Йордания и други. Служителите на компанията са близо 60. В това число влизат и близо десетте софтуерни разработчика, които студиото е наело след началото на коронавирус пандемията в България. Продуктите, които студио разработва в момента, са вдъхновени от културата в страните, в които "Зариба" оперира, и често имат своите регионални специфики. Петров допълва, че освен локалните игри студиата трябва да се фокусират и върху реализирането на игри, които са интернационални и не са ограничени от границите на националните пазари. "Зариба" също разполага с множество такива заглавия.

"Да създаваш игри в България не е трудно, трудно е да печелиш пари от тях, защото пазарът е много малък, а хората все още не са развили навика на плащат за продукти като игри за мобилни телефони. Това, което прави съществуването и развитието на "Зариба" възможно, е фактът, че работим на множество пазари едновременно", коментира Петров. Той определя гейминг индустрията като особено конкурентна, тъй като на равни начала се състезават студиа от различни държави - Германия, САЩ, България, Унгария и т.н. Това е така, защото в днешно време е сравнително лесно разработчиците на игри да ги дистрибутират зад границите на държавата, в която са активни.

Създателят на компанията отчита, че пандемията не е ударила бизнеса от икономическа гледна точка, тъй като социалната дистанция всъщност е довела до своеобразен бум в дигиталните забавления. От друга страна обаче, Петров смята, че в дългосрочен план коронавирусът ще повлияе по-скоро негативно и на гейминг индустрията, тъй като ще доведе до намаляване на възможностите на хората да купуват неща от втора необходимост, каквито са игрите. "Коронавирусът оказа позитивно влияние върху бизнеса ни. Наблюдавахме голям ръст на потребителите, но и не чак толкова голям при приходите, защото се стараехме в известна степен да бъдем съпричастни - давахме възможност за повече безплатни игри и турнири, като целяхме да ангажираме времето на хората и да го направим по-приятно", споделя Петров. Той разкрива още, че очакванията му са за 30% ръст в приходите през 2020 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    cnv16683722 avatar :-|
    cnv16683722

    Никога преди не съм опитвал хазарт, а след това се увлякох с игра на карти, тъй като сега има много възможности да играете онлайн за удобство, можете да изтеглите приложението Vulcan Club https://casinovulkanplay.com/download/ на телефона си и винаги можете да играете любимата си игра, имате нужда само от достъп до интернет и се наслаждавате на играта.

    Нередност?
  • 3
    hah1484641053514949 avatar :-|
    Ivo Simeonov

    q daite telefon za vrazka

    Нередност?
Нов коментар