Звездата на варненската суши сцена

Приходите на единственото местно специализирано заведение Sushi Masters растат с двуцифрен темп, а собственикът Николай Ковачев планира разрастване на бизнеса

"Разчитаме на повече поръчки вместо на по-висока надценка", коментира Николай Ковачев
"Разчитаме на повече поръчки вместо на по-висока надценка", коментира Николай Ковачев
"Разчитаме на повече поръчки вместо на по-висока надценка", коментира Николай Ковачев    ©  Надежда Чипева
"Разчитаме на повече поръчки вместо на по-висока надценка", коментира Николай Ковачев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Близо девет хиляди километра делят морската столица на България и родното място на съвременната форма на сушито - Токио. Въпреки голямото разстояние японското ястие от години е навлязло в менюто на редица ресторанти във Варна. Към тази ниша преди няколко години се насочва и Николай Ковачев, основател и собственик на единствения специализиран суши бар в областта. Sushi Masters отваря врати на улица "Русе" през лятото на 2017 г. с концепция да предлага богат асортимент на достъпни цени.

И въпреки че в бизнеса не липсват и трудности, годишният оборот расте с двуцифрен темп, а собственикът разчита на малки надценки, повече поръчки и обратна връзка от клиентите. Бъдещето на Sushi Masters Николай Ковачев вижда в откриването на още обекти на територията на Варна.

Житейският План Б

Подобно на много други младежи от Черноморието за висшето си образование Николай Ковачев се насочва към атрактивните аспекти на моряшката професия и завършва специалност "Корабни машини и механизми" във варненските Висше военноморско училище и Технически университет. По време на обучението си обаче се запознава с лишенията и здравословните рискове, свързани с професията, и започва работа в завод в индустриалния център на областта - Девня.

Междувременно мисли как да надгради бизнеса на родителите си в търговията с рибни продукти, където помага от 15-годишен. Оттук се заражда идеята за Sushi Masters - заведение, което предлага суши и рибни деликатеси. Започва проучване сред близки и приятели, за да оцени вкусовете, предпочитанията, да изчисли колко може да спечели от всяка хапка и колко клиенти биха били нужни, за да успее подобно начинание. В помощ идват и знанията, натрупани в семейната фирма. "Опитът на родителите ми в търговията с рибни продукти ми даде силен старт. От тях научих много за обслужването. Предоставиха ми и контакти на хора от бранша, които обикновено се градят с години", коментира Николай Ковачев. Достъпът до ресторантьорския бизнес му осигурява и добри условия за първоначалната инвестиция, която била около 30 хил. лв.

Така със собствени средства, заем от роднини и обучение в тънкостите на азиатската кухня Ковачев отваря вратите на Sushi Masters преди точно три години. "Най-трудната стъпка е да рискуваш, да оставиш сигурното работно място", коментира той. Според него 50% от успеха на заведението се дължи на рекламата, за която помагат негови приятели. "Оптимизираха бюджета така, че да достигнем до максимален брой хора", казва Николай Ковачев.

Новите майстори на Варна

Още от началото идеята e Sushi Masters да предлага и продукти за вкъщи. В обекта местата за сядане са ограничени, а доставките с партньори като foodpanda, takeaway, fastfood започват няколко месеца след откриването на бара и допълнително увеличават интереса към заведението. Едно от предимства на Ковачев пред големи конкуренти като ресторанти Happy Bar & Grill, БМ и Godzila са цените. Един пример от менюто е суши "Хосо сьомга" - цената е с около 20% под стандартните на варненския пазар. "Разчитаме на повече поръчки вместо на по-висока надценка", коментира Николай Ковачев и казва, че работят с около 10% марж на печалбата. Клиентите си намират чрез реклама в социалните мрежи и от отзиви от уста на уста.

Друго конкурентно предимство е качеството на суровините, които са основно внос. Ковачев работи с риба тон от Испания, сьомга от Норвегия, авокадо от Южна Америка, водорасли от Азия, сосове от Япония и български плодове и зеленчуци. Той търси сам всеки от влаганите продукти, а близостта с големите пристанища на Гърция му осигурява бързи доставки и пресни стоки.

Днес барът предлага доставка на богат асортимент от суши като Nigiri, Sashimi, Uramaki, Hosomaki, Futomaki и комбо предложения.

Основното меню се подновява на всеки шест месеца, за лятото и зимата, като се запазват най-популярните продукти, добавят се нови, а други отпадат, когато интересът на клиенти се понижи. Усилията са насочени и към предложения, които отсъстват в други заведения в региона. "Вече се задълбочаваме. Гледаме какво се използва като продукти и подправки в световен мащаб и търсим начини да ги набавяме", коментира Ковачев.

В търсене на верните хора

Качествените суровини предполагат и значителни разходи, но другото голямо перо в бюджета на Sushi Masters са заплатите. Екипът е от шестима души, но когато поръчките нарастват, има нужда от допълнителна помощ. И това е едно от предизвикателствата, пред които се изправят още много други бизнеси в страната - намирането на надеждни кадри. На регионално ниво е още по-трудно да привлечеш служители към относително по-малка фирма, която се конкурира с големите ресторанти.

"Най-малкото, което мога да направя за хората тук, е да имам човешко отношение и да не злоупотребявам с труда им. Против пренатоварването съм. Всеки работи по осем часа и почива по два дни в седмицата. Така хората са по-продуктивни и щастливи", коментира Ковачев.

Предизвикателство са и високите очаквания за стартови възнаграждения. "Предпочитам да назначавам неквалифицирани хора, от нулата, за да ги обучим по наши стандарти. Влагаме средства и време, за да ги научим на умения, които малко хора в България притежават, а са търсени. Затова е нужно търпение, за да се докажат, преди да започнат преговори с работодателя", счита Ковачев.

През 2019 г. малкият екип успява да увеличи приходите на фирмата с 13%. Само година по-рано оборотът е бил 160 хил. лв. За съжаление 2020 г. поставя изпитания и за Sushi Masters. Въведените заради корона вируса ограничения свиват поръчките драстично и в месеците на извънредно положение служителите трябва да използват платения си годишен отпуск. "Предупредих ги, че следващата стъпка е да намалим работното време, ако продължава така работата. За щастие не се стигна дотам, защото поръчките се възстановиха, макар и не напълно", коментира собственикът. Корона кризата паузира плановете за разрастване на бизнеса, но Ковачев е убеден, че Sushi Masters скоро ще има още обекти в града.

Q&A с Николай Ковачев

Как си представяте бизнеса след 5 години?


Имам планове за отварянето на още обекти. Направил съм разчети и знам стъпките. Имам надеждни хора до себе си, на които знам, че мога да доверя управлението на обект, но ще изчакам да се възстанови дейността от сегашната ситуация. Прибързаното отваряне на ново заведение може само да навреди.

Кой е най-популярният продукт от менюто?

"Мастър суши" с пърлена сьомга, манго, филаделфия и драконов сос от секцията със специалитети. Предложенията със скариди също са много популярни, защото самите скариди, които използваме, са най-добрите, които могат да се намерят в града.

Предложенията зависят ли от сезона?

Имаме сезонно меню, което сега изграждаме с нови сетове и ще пуснем в началото на юни. Едно от сезонните ни предложения е суши с ягоди, което въведохме миналата година и беше много сполучливо. Лятното сезонно меню се предлага до септември, след което продължаваме с основното, а през ноември започваме подготовка по зимното.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    hcg16866356491180414 avatar :-|
    Emcho

    чегера

    Нередност?
Нов коментар