Shipwrecks - мълчанието на потъналите кораби

Синята тишина на корабокрушенията в Черно и Червено море, събрани в една книга, и пристанът за пътешествията на нейния автор

"Съдбата на корабите" е тънка книжка. Автор е Владимир Живков - бизнесмен и пътешественик, отдаден изцяло на една страст - морските тайни и тишината на дълбините. Тя е повече настроение, отколкото разказ, гарнирано с изключителни фотографии на корабни силуети, намерили последния си пристан на дъното. Всъщност новата книга на Владо Живков е със заем от предната - "Тайни и загадки - потъналите кораби по българското крайбрежие", и обещание за следващата, която той пише в момента. Картата на круширалите морски съдове по западния бряг на Черно море е добавена като бонус към красивите цветни фотографии и кратките разкази за бедствията, сполетели корабите през годините. Иначе в новата книга Shipwrecks преобладаващите снимки са от Червено море. Там призрачните силуети на потъналите Salem Express, разбил се край и рифа Хидман на път за Египет през 1991 г., Thistelgon, потопен от немски бомбардировачи през Втората световна война, или още по-отдавна като ветрохода с парни машини Carnatis, потънал край рифа Абу Нахас през 1969 г., контрастират с ярките перки на рибите.

И точно като прелюдия за картата на потъналите кораби в Черно море е историята по откриването на руския ескадрен миноносец "Лейтенант Пушчин", попаднал на мина край нос Галата край Варна през 1916 г.

Владо Живков се е изкушил да публикува и две снимки над водата - замръзнала лодка във вълните при Шабла през зимата на 2012 и ято чайки, които пикират над бурното море.

А в следващата книга, която е почти готова, Живков обещава разкази за откритите потънали кораби в Черно море, тяхната история, подводните търсения, експедициите и приятелите, с които ги е правил.

През последните 20 години всяка авантюра и експедиция на софиянеца започва от едно място - каменните складове за зърно на пристанището на Каварна. Там е водолазната му база, която той дълго и старателно изгражда, мястото за 8-метровата му лодка с двигател с мощност 230 коня, водолазните бутилки и оборудването за гмуркане.

В началото се изсмял, когато му предложили да придобие от наследници 1/4 от срутената сграда. А желанието за къща по Северното Черноморие дошло след серия от съвместни подводни проучвания с приятелите от военната леководолазна школа и Аварийно-спасителния отряд - Варна. Това приятелство започнало край гробището за кораби край Шабла, а по-късно заедно те открили потъналия "Лейтенант Пушчин".

При едно от пътуванията си с военния катер групата минала покрай пристанището на Каварна, Владо Живков видял от морето порутените складове и веднага ги пожелал. Археологът Асен Салкин, който бил на борда, познавал наследниците и така Живков се сдобил с една четвърт идеална част. После изкупил останалите части от общината, но не наведнъж. Започнал да ги възстановява с камъни от разрушените къщи в района. Местни каменоделци ги издялали в необходимия вид.

Живков добавя и важни детайли към екстериора и интериора на вилата - орнаменти, котви, оръдия от потънали кораби и много истории и разкази от подводните гмуркания. Точно пред издялания километричен камък с образа на бог Хермес, покровител на пътешествениците, стои каменна чешма, а самите складове са превърнати в прекрасни интериорни решения с тоскански акцент.

Самите складове са строени около 1890 г. Твърди се, че са правени с камъни от древната крепост Чиркман. Собственикът им бил търговец, който развивал добре бизнеса си, докато на власт през 1944 г. не дошли комунистите. Тогава без никакъв сантимент той зарязал складове, магазини и пари и заминал за Холандия.

Живков възстановява и рибната борса в Каварна, като превръща и нея в каменна вила с елегантни препратки към миналото.