🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добрич - по море и масло

Топ 10 на компаниите в областта

Лидерът в сектор туризъм в Добрич без никаква изненада е курортният комплекс Албена
Лидерът в сектор туризъм в Добрич без никаква изненада е курортният комплекс Албена
Лидерът в сектор туризъм в Добрич без никаква изненада е курортният комплекс Албена    ©  Надежда Чипева
Лидерът в сектор туризъм в Добрич без никаква изненада е курортният комплекс Албена    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Земя и море. Това са двете сили, които с ресурсите си движат местната икономика на Добрич през секторите на земеделието и туризма. Представители на региона казват за него, че знае в какво е добър и се стреми да се развива в тези направления. А бизнесът, и по-специално аграрният сектор, инвестира в затваряне на цикъла и в производство на продукти с по-голяма добавена стойност. За 2018 година общите приходи на най-големите 10 компании в областта порастват с 13% до 746 млн. лв. при 695 млн. лв. година по-рано.

На върха на регионалната класацията е "Сън фуудс". Компанията е и в топ 20 на най-големите производители от сектор храни и напитки в страната, като нишата, в която оперира, е преработката на маслодайни култури. Дружеството е част от групата "Папас олио", в която през юридически лица най-голям дял има Геогри Ташев. "Сън фуудс" е собственост на "Сент Жиран", където той е едноличен собственик. Групата работи в няколко основни направления: производство на слънчогледови масла в заводите в Ямбол и Балчик, търговия със зърнени и маслодайни култури и производство на брашна.

Лидерът в сектор туризъм в Добрич без никаква изненада е курортният комплекс Албена, който през 2018 г. се нарежда на второ място в регионалния топ 10 с приходи 104 млн. лв. Резултатът му е идентичен с този в предходната година. Очакванията са, че заради коронавирус пандемията и последвалата криза в туризма 2020 г. ще е още по-драматична от 2019 г., в която Албена загуби значителна част от туристите си от ключовия германски пазар, както и от руския.

През 2020 г. Албена ще работи на около една трета от възможностите си. Дружеството обичайно продава 1.6 млн. нощувки, но през тази година едва ли ще бъдат достигнати 550 хиляди, обясни пред "Капитал" Маргита Тодорова, член на съвета на директорите на курорта. Към момента голяма част от хотелиерите все още не са решили дали изобщо да отворят или не.

На трето място в десетката е базираната в с. Карапелит "Клас олио". Основаната през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз компания има 22% ръст на приходите, които достигат 80 млн. лв. през 2018 г. През май миналата година производителят на олио откри нови производствени мощности за увеличаване на производството.

В групата на най-растящите фирми с 95% скок на приходите на първо място се нарежда производителят на масла "Есетере България". Българското дружество е собственост на американската компания за етерични масла dōTERRA, които се продават на принципа на мултилевъл маркетинга. Компанията е основана през 2008 г. от щата Юта и стъпва в България през 2015 г., започвайки с дестилерия за лавандула и тревни култури. Към момента българското дружество притежава две дестилерии за етерични масла в град Добрич с 210 кубични метра общ капацитет за преработка на три вида суровини: сини, жълти и от смоли (тамян и смирна). Втората дестилерия беше открита през 2019 г. Изгражда се и малка розоварна в района на град Шипка.

С ръст на приходите от 19% е "Агрохимикали", занимаваща се с търговия на едро с химически продукти. Компанията е собственост на Ангел Кинов (75% дял) и Николинка Кинова (25% дял).

Все още няма коментари
Нов коментар