🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Малките компании в сектор търговия: Растеж под знака на инфлацията и потреблението

Ако в предходната класация на "Гепард" доминиращи бяха онлайн търговците, сега топ 20 е доста по-разнообразен

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2021 г. лидерската десетка отбелязва стабилен, но по-слаб ръст спрямо пандемичната 2020 г.
  • От класацията на най-динамичните почти отсъстват търговците на дрехи и обувки.
  • Запазва се тенденцията за осезаемо присъствие на търговци на храни и стоки от първа необходимост.

Растящи заплати, нови работни места и икономика, движена предимно от потребление. Така накратко може да се опише 2021 г. Това е годината, в която започна бързото възстановяване след ковид кризата и един от първите сектори, които усетиха съживяването, беше именно търговията - след отпадането на противоепидемичните мерки хората се почувстваха по-спокойни за доходите си и започнаха да планират повече и по-големи покупки. Затова и не е изненадващо, че много от най-динамичните малки и средни компании в класацията "Гепард" от сектор търговия отчитат удвоени и дори утроени ръстове на продажбите си през миналата година.

Друг фактор вероятно е и пробуждането на инфлацията. То започна в средата на миналата година с по-високите цени на електроенергията, горивата и транспорта, но бързо се разпространи във всички сектори на икономика. Така ако през юни индексът на потребителските цени отчиташе 2.7% годишно повишение, през декември 2021 г. показателят вече гонеше 8%.

Тези две тенденции - на ръст на потреблението на домакинствата и на инфлацията, продължават да са актуални и през 2022 г. Така че увеличаващи се приходи в сектор търговия вероятно ще се видят и в отчетите и за тази година.

Най-динамичните фирми в сектора се намират и в различни населени места. Част от компаниите работят в столицата и най-големите градове на страната, но има дружества в градове като Куклен, Свищов, Дулово или в по-малки населени места, като например с. Долни чифлик. В тазгодишната класация присъстват и две компании от Разград, като основната им дейност е сходна - търговия с хранителни стоки, алкохол и цигари.

Пълна промяна

Ако сравните топ 20 на най-бързо развиващите се малки и средни дружества през пандемичната 2020 г. и през 2021 г., ще установите, че в класацията присъстват съвсем различни компании като търговски профил. Това не е изненада - сектор търговия е доста динамичен като цяло. А и обикновено след година на огромен скок развитието на бизнеса продължава с по-плавни темпове в следващите. Така едни компании заемат първите места за сметка на други.

И ако в предходната класация доминиращи бяха онлайн търговците, сега топ 20 е доста по-разнообразен - от продажба на едро във физически магазини на хранителни стоки от Турция, през козметични продукти под собствена марка до електроника и климатици. От класацията на най-динамичните обаче почти отсъстват търговците на дрехи и обувки. Запазва се тенденцията от миналата година на осезаемо присъствие на малки и средни търговци на храни и стоки от първа необходимост.

Първата тройка

През 2021 г. лидерската десетка при най-динамичните компании отбелязва стабилен, но по-слаб ръст спрямо пандемичната 2020 г. - приходите на дружествата се покачват между 150% и над 280%, 9 от 10 компании излизат и на печалба. Всички запазват или увеличават наетите служители и работници, като в някои случаи ръстът е двоен и дори троен. В групата на динамичните 10 тази година преобладават търговците на едро от различни сектори и са общо седем.

Най-динамичната компания за миналата година е "Белииса милк", която в момента е профилирана в търговия с млечни продукти. Компанията има складова база в с. Мрамор, близо до София. Започва като дистрибутор на "Юниливър", олио "Калиакра", "Фортланд" и постепенно се разраства. Така през 2014 г. създава собствена марка "Белииса" и предлага под нея произведени от различни мандри млека, масло, сметана, сирена и кашкавали. Финансовите резултати на дружеството показват ръст на приходите над 277% за година, като през 2021 г. те достигат близо 48 млн. лв., печалбата е 830 хил. лв. От компанията обясняват част от ръста на приходите си с инфлацията, друга - от продажби на продукти, произведени под тяхната марка.

Втори в първата петица са "ЛаДиг", регистрирани в с. Ягодово, край Пловдив. Компанията се занимава основно с онлайн продажба на козметични продукти. На тях се дължи ръстът на приходите с 238% до почти 14.4 млн. лв. през 2021 г. Разпознаваема е с две марки - кола маска WaXx me и dip me продукти за маникюр. Компанията продава на едро и дребно и през дъщерната й компания "Клиперс", уточняват от там.

В топ 3 влиза още и "Хермес инженеринг" - специализирана в продажбите на електронни компоненти - резистори, кондензатори, конектори, дискрети, потенциометри, тримери, компоненти за защита на магнитни и вериги, проводници и кабели и т.н. Компанията има офиси в София и в Уилмингтън, щата Делауеър. "Хермес инженеринг" е с ръст на приходите 230% до над 23.5 млн. лв., а печалбата й достига почти 11.7 млн. лв.

Останалите до 10

Високата инфлация в Турция обезцени лирата и направи много от стоките местно производство изгодни за българите. Във фейсбук дори могат да се намерят тематични групи със съвети за пазаруване в най-близката ни съседка. Някои предприемачи обаче са направили от това бизнес. Пример е "Мусон груп" - онлайн супермаркет в Разград, който предлага хранителни стоки и препарати за домакинството, произведени в Турция. Компанията, чийто собственик според Търговския регистър е Мустафа Енвер, предлага и доставки за цялата страна с някой от двата големи частни куриера. Приходите на дружеството през миналата година растат с внушителните 213% до 5.8 млн. лв.

Първата петица се допълва с пазарджишкия търговец на климатици "ХоумМарт". Компанията доставя и монтира устройства за региона на Пловдив, София, Стара Загора, Хасково. А предвид рисковете от спиране на доставките на природен газ и поскъпналите цени на твърдите горива за отопление, вероятно този вид бизнес е пораснал още повече през 2022 г.

Тази година в класацията попада още една семейна компания от Разград, която се занимава с търговия на дребно на хранителни стоки, алкохол и цигари - "Кирилов и сие". Дружеството има и собствена база за продажби на едро, като през 2021 г. приходите му растат с почти 180% до 7 млн. лв.

Топ 10 на най-динамичните се допълва с компания, която предлага и монтира парапети от стъкло - "Барос вижън", магазин за растителни препарати в с. Долни чифлик ("Агрощил България"), бургаската компания за полиетилен тръби, фитинги и промишлена арматура "Панайот Пейчев" и японската "Кьова Юръп". Последната е с най-високи приходи в номинален размер от топ 20 на най-динамичните в сектора - 66.9 млн. лв. за миналата година, които растат със 160%. Компанията е собственост на Шигеиуки Фуджимото, а от доклада за дейността й става ясно, че приходите са основно от продажбата на моторни ролери и управляващи устройства за управление на конвейерни комплекси. Печалбата на компанията също расте над два пъти.

В подреждането до топ 20 присъстват още магазини за търговия с хранителни стоки, с препарати за селскостопанска защита и торове и още търговци на електроника.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар