🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Принцът на чантите

Как една семейна габровска компания вече 30 години успешно развива своя марка и производство основно за износ

Главният дизайнер Биляна (вляво) казва, че е много важна моралната подкрепа на семейството и дъщеря й Елисавета
Главният дизайнер Биляна (вляво) казва, че е много важна моралната подкрепа на семейството и дъщеря й Елисавета
Главният дизайнер Биляна (вляво) казва, че е много важна моралната подкрепа на семейството и дъщеря й Елисавета    ©  Цветелина Белутова
Главният дизайнер Биляна (вляво) казва, че е много важна моралната подкрепа на семейството и дъщеря й Елисавета    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Знаете ли колко детайла има в една кожена чанта? Между 60 и 100. Преди 30 години тази малка подробност не е била известна и на Биляна Гилина и съпруга й Сергей Гилин. Липсата на опит обаче ни най-малко не ги спира да се хвърлят смело в мечтата си - да създадат производство за чанти в Габрово.

Семейната компания "Принц", избира името си, вдъхновена от романа на Екзюпери. Навлиза бързо в занаята и в момента е единствената в града, която произвежда кожени изделия, различни от обувки, като освен чанти прави още портфейли, колани, каишки за часовници.

Нещо повече - за всичките години на съществуването си компанията развива успешно собствената марка Prince. Характерни за моделите й са елегантността и изчистената линия. Фирмата изпълнява и поръчки за външни клиенти, произвеждайки продукти по техен дизайн, а 99% от изделията й са предназначени за износ.

Обемът на производството се увеличава много през годините - сега броят на чантите може да надхвърли 3-4 хил. месечно, а на година коланите и каишките на часовници са по около 50 хил. броя. През 2018 г. приходите на компанията са достигнали 1.4 млн. лв. Печалбата й е била 178 хил. лв.

Тайната на корените

"Принц" е създадена през 1991 г. За производството на чанти Биляна, главният дизайнер на компанията, казва, че й е било мечта. "Красиво изделие е. Чисто женски много ми харесва", обяснява тя.

Гилина обаче признава, че към онзи момент е виждала чанта само като клиент в магазина. "Не знаех, че се прави токова сложно. Мислех, че има кожа, цип, конец, а то се оказа, че айсбергът е много голям."

Началото е трудно. Поставено е от трима души на три шевни машини. Биляна и съпругът й се занимават с шиенето, а бащата на Биляна е крояч. Семейството започва без стаж в кожарството, но с идеята, че на пазара има добра ниша.

Всъщност традицията съществува както в града, така и в рода. Две години след началото на начинанието дядото си признава, че в детството е бил чантаджия и това му е бил занаят. А иначе кожарството е един от старите габровски занаяти и до 1944 г. градът е център на тази индустрия в страната. Дори известният Дом на хумора и сатирата се появява върху основите на старата кожарската фабрика на братя Калпазанови от 1891 г.

Настоящото производство на "Принц" се намира в бившата най-голяма сграда за кожарско производство на Балканите - държавният завод за преработка на кожи "Димитър Благоев".

През 1995 г. фирмата пуска рекламно каре във вестник, че шият чанти. "Толкова много поръчки имахме на другия ден, че само на един човек успяхме да изпълним заявката. Изложихме се", спомня си през усмивка първите трудни години на "Принц" Сергей Гилин. "От цяла България се обадиха, бяхме толкова изненадани", продължава той.

Въпреки разрастването на бизнеса през годините семейството остава и до днес ядро на всички процеси. Поколенията в "Принц" вече са три, като в бизнеса се включват и двете деца на основателите. Дъщеря им Елисавета е координатор на производството. Главният дизайнер Биляна казва, че много важна е моралната подкрепа. "Някой да ти каже, че ще стане и ще се получи. Както и да имаш добри критици", казва тя, визирайки семейството си.

От Милано до Япония

Габровската компания започва работа за чужбина още от 1999-2000 г. Пет години по-късно много силен импулс на международното развитие дава престижният панаир в Милано, където българската фирма е номинирана в категорията за качество. Тя е първата такава фирма от Източна Европа, както и първата въобще взела участие в изложението. След участието там поръчките се увеличават и се налага производството да бъде разширено.

Основните пазари сега са Италия, Англия, Швейцария и Франция. Една година компанията продава и в Япония, където има силен клиент. В момента съотношението на производството на продуктите с марката Prince и работата за чужди брандове е около 10% към 90%.

Това, че компанията развива собствена марка през всичките тези 30 години и има изградени цялостни процеси, е силно конкурентно предимство. "Ние държим целия процес, обхващаме всичко - дизайн, доставка на материали, разнообразие на кожи и аксесоари, технологията на работа, производство, пакетиране. Това ни дава доста добра позиция при работата с клиенти от чужбина", казва Елисавета.

До 2007 г. бизнесът се развива динамично. Магазините на "Принц" са 10, а марката е много добре позиционирана в България. Наетите в производството достигат почти 100 души. За около 3 години заработва и втора фабрика в Димитровград, която после е затворена. През 2008-2009 г. по програмата "Конкурентоспособност" е извършена модернизация на производството, купуват се ново поколение машини и се вкарват нови технологични процеси. С това капацитетът на фабриката е увеличен с 50% и все повече операции са станали дигитални. След световната финансова криза през 2007-2008 г. компанията решава да затвори всичките си магазини и започва да продава основно онлайн.

Неизвестността COVID-19

COVID-19 донася нови предизвикателства за компанията. От фирмата казват, че по време на извънредното положение тази пролет са имали много работа, тъй като на пазара е имало натрупана инерция.

"Изпълнили сме си поръчките, но сега влизаме в новия сезон, оттук нататък има някакъв проблем", обясняват Сергей Гилин. Според мениджърите на "Принц" проблемът не е в по-малкото работа, а в липсата на възможност за планиране. "Има една неизвестност. Не знаеш какво ще се случи другия месец. Всичко е месец за месец, поръчка за поръчка", казва собственикът.

Трудности създава и ситуацията в Италия. Страната е основен пазар и за материали, а затварянето й е било равносилно на 4 месеца без доставки. За габровската компания това означава риск да не може да изпълни поръчките, които има, още повече защото в нормални условия поръчаната кожа обикновено идва за 2 месеца. Диверсификацията на доставките би била трудна, тъй като качествената кожа остава в Италия и дори да се работи със 100 доставчика, те са позиционирани там.

От "Принц" обаче продължават да гледат от светлата страна на нещата и не планират спадове на производството.

Все още няма коментари
Нов коментар